ریل در مسیر انفجار! ادعای بزرگ مسئولان راه آهن: چه کسی باور میکند؟
توسعه حمل و نقل ترکیبی و ترانزیت بار با راهآهن و سامانههای هوشمند در شهر لجستیک تهران ذیل برنامه هفتم توسعه
تهران - مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ضرورت توسعه حمل و نقل ترکیبی و بینالمللی، راهاندازی شهر لجستیک تهران را گامی مهم در جهت تقویت جایگاه ایران در عرصه ترانزیت بار دانست.
تکمیل شهر فرودگاهی و شبکه ریلی، مکمل یکدیگر
جبارعلی ذاکری در مراسم امضای تفاهمنامه راهاندازی شهر لجستیک تهران، با بیان اینکه شهر فرودگاهی و شبکه ریلی مکمل یکدیگر هستند، اظهار امیدواری کرد که آثار و برکات مثبت این توسعه به کشور بازگردد و جایگاه حمل و نقل بینالمللی را تقویت کند.
اهمیت حمل و نقل ترکیبی برای صادرات و واردات
وی افزود: اهمیت بارهای بینالمللی بر هیچکس پوشیده نیست و برای صادرات و واردات، حمل و نقل ترکیبی ضروری است. بسته به طول مسیر، مبدا و مقصد، استفاده از مودهای مختلف حمل و نقل میتواند انتقال کالا را با حداقل هزینه و کوتاهترین زمان ممکن انجام دهد.
تاکید رئیس جمهور بر توسعه حمل و نقل بینالمللی و سامانههای هوشمند
ذاکری با اشاره به حضور رئیس جمهور در بازدید اخیر از بندر خشک آبتین، این حضور را نشاندهنده اهمیت ویژه موضوع حمل و نقل ریلی و بینالمللی دانست. وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور بر توسعه فعالیتهای حمل و نقل بینالمللی، استفاده از هوش مصنوعی و سامانههای هوشمند، و یکپارچهسازی سیستمهای حمل و نقل تأکید داشتند.
ایجاد سامانه مشترک مدیریت بار و مسافر با تعرفه واحد
مدیرعامل راهآهن هدفگذاری این مجموعه را ایجاد سامانهای مشترک برای مدیریت بار و مسافر عنوان کرد تا صاحب کالا بتواند از یک تعرفه واحد پیروی کند و فرآیند حمل و نقل به صورت شفاف و بهینه انجام شود. ذاکری مثال زد که بارهای با ارزش اقتصادی بالا و حجم کمتر، معمولاً از حمل و نقل هوایی استفاده میکنند، اما برای رساندن کامل کالا به مقصد، ترکیبی از حمل و نقل جادهای و ریلی ضروری است.
نقش حیاتی شهرهای لجستیکی در افزایش ظرفیت حمل و نقل
وی با استناد به تجربه جهانی، تصریح کرد: تجربه شکلگیری شهرهای لجستیکی در دنیا نشان داده که این مراکز برای یکپارچهسازی و افزایش ظرفیت حمل و نقل نقش حیاتی دارند. توزیع کالاها در شهر لجستیکی و هماهنگی میان مودهای مختلف، باعث تسریع و بهبود کیفیت خدمات حمل و نقل میشود.
ترانزیت بار کشور و چشمانداز برنامه هفتم
ذاکری از رسیدن ترانزیت بار کشور به 20 میلیون تن در سال گذشته خبر داد که دو و نیم میلیون تن آن ریلی و مابقی عمدتاً جادهای و بخشی هوایی بود. وی با توجه به افق برنامه هفتم که پیشبینی 40 میلیون تن بار را دارد، همکاری و هماهنگی بین وزارت راه، گمرک، استاندارد و سایر دستگاههای نظارتی و امنیتی را ضروری دانست.
افزایش ظرفیت حمل و نقل بینالمللی با تکمیل زیرساختها
مدیرعامل راهآهن در پایان اظهار داشت: با تکمیل زیرساختهای لازم، به ویژه ایجاد شهر لجستیکی تهران، میتوانیم ظرفیت حمل و نقل بارهای بینالمللی را افزایش داده و از موقعیت استراتژیک کشور بهرهبرداری کنیم. این مسیر مستلزم همکاری همه دستگاهها و استفاده حداکثری از سامانههای هوشمند و هوش مصنوعی است.