سرآمد انتخاب هوشمندانه

راه‌آهن بر سر دوراهی: حمل و نقل ترکیبی، سوپراستار نجات یا فقط یک وعده؟

شهر لجستیک تهران با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، سامانه‌های هوشمند و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ترکیبی و بین‌المللی، موقعیت استراتژیک خود را برای ترانزیت از طریق راه‌آهن تقویت می‌کند.

راه‌آهن بر سر دوراهی: حمل و نقل ترکیبی، سوپراستار نجات یا فقط یک وعده؟

تهران - جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در مراسم امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی شهر لجستیک تهران، بر تکمیل زیرساخت‌ها و بهره‌برداری از موقعیت استراتژیک کشور با ایجاد این شهر تأکید کرد.

مکمل بودن شهر فرودگاهی و شبکه ریلی

ذاکری اظهار داشت که شهر فرودگاهی و شبکه ریلی مکمل یکدیگر هستند و ابراز امیدواری کرد که این توسعه، آثار و برکات مثبتی برای کشور به همراه داشته باشد و جایگاه حمل و نقل بین‌المللی را تقویت کند.

ضرورت حمل و نقل ترکیبی برای صادرات و واردات

وی با اشاره به اهمیت بارهای بین‌المللی، بیان کرد که حمل و نقل ترکیبی برای صادرات و واردات ضروری است. ذاکری توضیح داد که بسته به طول مسیر، مبدأ و مقصد، استفاده از مودهای مختلف حمل و نقل می‌تواند انتقال کالا را با حداقل هزینه و کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد.

تاکید رئیس جمهور بر توسعه حمل و نقل بین‌المللی

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به بازدید اخیر رئیس جمهور از بندر خشک آبتین، حضور ایشان را نشان‌دهنده اهمیت ویژه موضوع حمل و نقل ریلی و بین‌المللی دانست. ذاکری افزود که رئیس جمهور بر توسعه فعالیت‌های حمل و نقل بین‌المللی، استفاده از هوش مصنوعی و سامانه‌های هوشمند، و یکپارچه‌سازی سیستم‌های حمل و نقل تأکید داشتند.

ایجاد سامانه مشترک برای مدیریت بار و مسافر

هدف راه‌آهن، ایجاد سامانه‌ای مشترک برای مدیریت بار و مسافر است تا صاحب کالا بتواند از یک تعرفه واحد پیروی کند و فرآیند حمل و نقل به صورت شفاف و بهینه انجام شود. به عنوان مثال، بارهای با ارزش اقتصادی بالا و حجم کمتر، معمولاً از حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند، اما برای رساندن کامل کالا به مقصد، ترکیبی از حمل و نقل جاده‌ای و ریلی ضروری است.

نقش حیاتی شهرهای لجستیکی در افزایش ظرفیت حمل و نقل

ذاکری تجربه شکل‌گیری شهرهای لجستیکی در دنیا را یادآور شد و تأکید کرد که این مراکز برای یکپارچه‌سازی و افزایش ظرفیت حمل و نقل نقش حیاتی دارند. وی افزود که توزیع کالاها در شهر لجستیکی و هماهنگی میان مودهای مختلف، باعث تسریع و بهبود کیفیت خدمات حمل و نقل می‌شود.

رشد ترانزیت و لزوم همکاری دستگاه‌ها

مدیرعامل راه‌آهن در خصوص ترانزیت بار کشور گفت که سال گذشته، این رقم به ۲۰ میلیون تن رسید که ۲.۵ میلیون تن آن ریلی و مابقی عمدتاً جاده‌ای و بخشی نیز هوایی بود. وی با توجه به افق برنامه هفتم که پیش‌بینی ۴۰ میلیون تن بار را دارد، همکاری و هماهنگی بین وزارت راه، گمرک، استاندارد و سایر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی را ضروری دانست.

بهره‌برداری از موقعیت استراتژیک کشور

ذاکری در پایان تصریح کرد که با تکمیل زیرساخت‌های لازم، به ویژه ایجاد شهر لجستیکی تهران، می‌توان ظرفیت حمل و نقل بارهای بین‌المللی را افزایش داده و از موقعیت استراتژیک کشور بهره‌برداری کرد. این مسیر مستلزم همکاری همه دستگاه‌ها و استفاده حداکثری از سامانه‌های هوشمند و هوش مصنوعی است.

ارسال نظر