سرآمد انتخاب هوشمندانه

شهر لجستیک تهران؛ غول مخفی یا بحران بزرگ؟

شهر لجستیک تهران در فرودگاه امام خمینی با هدف تبدیل شدن به هاب لجستیکی پیشرفته و تسهیل زنجیره تأمین و حمل و نقل چندوجهی در منطقه آزاد.

شهر لجستیک تهران؛ غول مخفی یا بحران بزرگ؟

تهران - در مراسم امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی شهر لجستیک تهران با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بر پتانسیل‌های این مجموعه برای توسعه لجستیک پیشرفته تاکید کرد.

ظرفیت‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

رامین کاشف‌آذر در این مراسم، با اشاره به بررسی کامل مفاد تفاهم‌نامه، اظهار داشت: شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام (ره) با بیش از سه‌هزار و پانصد هکتار مساحت، شامل 1500 هکتار منطقه آزاد، ظرفیت‌های قابل توجهی برای جابجایی بار و مسافر و توسعه لجستیک پیشرفته دارد.

تمرکز بر کسب‌وکارهای لجستیک و زنجیره تأمین

وی افزود: تمرکز مدیریتی ما بر کسب‌وکارهای مرتبط با لجستیک و زنجیره تأمین است و قصد داریم از فرودگاه به عنوان بخشی از زنجیره تأمین کشور استفاده کنیم و تمامی توان و ظرفیت‌ها را به این بخش معطوف نماییم.

مولفه‌های اصلی هاب لجستیکی

کاشف‌آذر در تشریح مولفه‌های اصلی یک هاب لجستیکی، حمل و نقل، انبارداری، تجمیع، توزیع، بسته‌بندی و دسته‌بندی کالاها را از اجزای ابتدایی برشمرد و بیان کرد: در زنجیره تأمین، 60 درصد هزینه‌ها به حمل‌ونقل و 30 درصد به انبارداری اختصاص دارد، در حالی که از نظر زمان، یک‌سوم زمان صرف حمل‌ونقل و دو‌سوم صرف انبارداری می‌شود.

توسعه لجستیک پیشرفته و خدمات با ارزش افزوده

وی با اشاره به تمرکز بر لجستیک پیشرفته از دهه 90 میلادی، خدمات با ارزش افزوده مانند مونتاژ، سفارشی‌سازی محصولات، پردازش، الصاق بارکد و اتیکت، تضمین کیفیت، تحویل محصول، مدیریت موجودی و کالاهای برگشتی را از جمله این خدمات دانست که حجم بازار آن از حدود 90 میلیارد به بیش از هزار میلیارد دلار افزایش یافته است.

زیرساخت‌های لازم برای توسعه لجستیک

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تاکید کرد: بدون حضور شرکت‌های شخص ثالث و ایجاد زیرساخت‌های لازم، امکان توسعه لجستیک پیشرفته وجود ندارد. این زیرساخت‌ها شامل هتل، خدمات عمومی، جایگاه سوخت، تعمیرات وسایل نقلیه، پست، بانک، معابر و تاسیسات است که همه این امکانات در شهر فرودگاهی موجود است. همچنین وجود بندر خشک و مسیرهای جاده‌ای ارتباطی، ظرفیت‌های لجستیکی مجموعه را تقویت می‌کند.

الگوی حمل‌ونقل چندوجهی

کاشف‌آذر یادآور شد: شهرهای فرودگاهی بزرگ دنیا مانند فرانکفورت، اینچئون و جبل‌علی همواره در کنار مراکز لجستیکی مستقر هستند تا از مزیت حمل و نقل هوایی و زمینی بهره‌مند شوند. وی افزود: منطقه آزاد بودن این فرودگاه، امکان بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی و تسهیل تشریفات اداری برای ترخیص کالا و سرعت‌بخشی به واردات و صادرات را فراهم کرده است. با اجرای این تفاهم‌نامه و اتصال شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به شبکه ریلی، برای نخستین بار در کشور یک سیستم حمل‌ونقل چندوجهی شامل فرودگاه، بندر خشک، جاده و ریل به طور همزمان ایجاد می‌شود و می‌تواند الگویی برای توسعه لجستیک پیشرفته و یکپارچه در ایران باشد.

از سرگیری پروازهای بین‌المللی

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) همچنین از سرگیری پروازهای شرکت اتریش ایر از ساعت 2 بامداد روز دوشنبه و اعلام شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا مبنی بر از سرگیری پروازهای خود از ایران از ابتدای آذرماه خبر داد.

ارسال نظر