انقلاب لجستیک در فرودگاه امام؛ از شهر فرودگاهی تا مرکز پیشرفته لجستیک کشور!
توسعه همکاریهای بینالمللی و لجستیک در فرودگاه امام خمینی با تمرکز بر بازار چین و جنوب شرق آسیا با وجود تحریمها.
تهران - رامین کاشفآذر، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، بر اهمیت حفظ فرصتهای ملی و بینالمللی در صنعت حملونقل هوایی با وجود تحریمهای ظالمانه تأکید کرد.
ظرفیت شرکتهای داخلی و توسعه همکاریهای بینالمللی
کاشفآذر در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه راهاندازی شهر لجستیک تهران با راهآهن جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: "بسیاری از شرکتهای ما توانایی لازم برای توسعه همکاریهای بینالمللی را دارند، اما متأسفانه تحریمها باعث کاهش بخشی از این ظرفیتها و فرصتها شده است. با این وجود، نباید مردم ما فرصتهای خود را از دست بدهند و باید به هر طریقی شده، این فرصتها حفظ شود."
وی افزود: "هدف ما این است که با مشارکت شرکتهای بینالمللی و توسعه همکاریها، دسترسی مردم به مقاصد جهانی از طریق حملونقل هوایی فراهم شود."
گسترش شبکه پروازی و استفاده از بازارهای رو به رشد
سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به پروازهای متعدد به مقصد روسیه و چین و برنامهریزی منظم شرکتهای چینی برای پروازهای روزانه به مقاصد مختلف آسیایی، گفت: "این شرایط فرصت بسیار خوبی برای ایران فراهم کرده تا بتواند از ظرفیت پروازهای متعدد به جنوب شرق آسیا و چین استفاده کند. بازار چین و جنوب شرق آسیا، بازاری بسیار بزرگ و رو به رشد است که میتواند در توسعه بار و مسافر کشور نقش بسزایی داشته باشد."
کاشفآذر یادآور شد: "در حال حاضر پروازهای منظمی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه، امارات و عراق انجام میشود و برنامه ما این است که پروازها به کشورهای همسایه افزایش یابد. همچنین مناطقی که شرکتهای هواپیمایی داخلی امکان دسترسی مستقیم به آنها را ندارند، باید از طریق همکاریهای جدید پوشش داده شود تا شبکه پروازی کشور گستردهتر شود."
ضرورت شکلگیری شخصیت حقوقی سوم در شهر لجستیکی
وی درباره ضرورت شکلگیری شخصیت حقوقی سوم برای فعالیت در شهر لجستیکی توضیح داد: "از دهه ۹۰ به بعد، مفهوم لجستیک مقدماتی جای خود را به لجستیک پیشرفته داده است. در لجستیک پیشرفته، زنجیره ارزش افزوده و خدمات زنجیره تأمین توسعه یافته و حملونقل با بخش بازرگانی پیوند خورده است."
کاشفآذر افزود: "این تحول با ظهور شرکتهای شخص ثالث شکل گرفته است. این شرکتها نه تنها وظیفه حمل، تجمیع، توزیع و بستهبندی کالا را بر عهده دارند، بلکه فراتر از آن، اقدام به مونتاژ، سفارشیسازی، پردازش، آمادهسازی محصول، الصاق بارکد، تضمین کیفیت، مدیریت موجودی و حتی مدیریت کالاهای برگشتی میکنند."
فرصتهای بیبدیل لجستیک پیشرفته در شهر فرودگاهی
سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه این سطح از فعالیت به لجستیک پیشرفته معروف است و اندازه بازار آن از حدود ۹۰ میلیارد در دهه ۹۰ به بیش از هزار میلیارد رسیده، تصریح کرد: "این موضوع اهمیت فوقالعادهای دارد و فرصتهای بیبدیلی را برای استقرار و فعالیت شرکتهای پشتیبان در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) فراهم کرده است."
کاشفآذر یادآور شد: "برای فعالیت شرکتهای شخص ثالث لجستیک، زیرساختهای متنوعی در این مجموعه وجود دارد؛ از جمله مجاورت فیزیکی با مراکز خدماتی و زیرساختهایی همچون بیمه، خدمات عمومی، تعمیرگاهها، خدمات بانکی و پستی. مجموعه این امکانات باعث شده شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به یکی از نقاط کلیدی کشور برای پیادهسازی لجستیک پیشرفته تبدیل شود."
تبدیل شهر فرودگاهی به مرکز مدیریت زنجیره تأمین
وی در پایان خاطرنشان کرد: "هدف ما این است که از طریق این زیرساختها و امکانات یکپارچه، زمینه شکلگیری و توسعه لجستیک پیشرفته در کشور فراهم و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مرکزی برای مدیریت و پشتیبانی کامل زنجیره تأمین در سطح ملی و بینالمللی تبدیل شود."