رسوایی در رشت-آستارا: زمینها قربانی طمع!
توسعه زیرساخت راهآهن رشت-آستارا ظرفیت ترانزیتی و رقابتپذیری کالای ایران را افزایش میدهد.
مدیرکل دفتر خدمات آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت ایران، با تشریح اثرات احداث خط آهن رشت-آستارا بر تجارت و اقتصاد کشور، بر لزوم توسعه زیرساختها برای افزایش قدرت رقابتپذیری کالاهای ایرانی در بازارهای بینالمللی تأکید کرد.
توسعه زیرساختها؛ کلید رقابتپذیری
علی امامی، مدیرکل دفتر خدمات آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت ایران، اظهار داشت: هر اندازه زیرساختهای کشور، تأمین و توسعه یابد، قدرت رقابتپذیری کالاهای ایرانی نیز بالا میرود و میتوان از این ظرفیت در جهت توسعه بازارهای بینالمللی بهره برد.
وی افزود: توسعه زیرساختها ضمن افزایش کیفیت خدمات، موجب حضور پررنگتر بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی میشود.
پیشرفت پروژه راهآهن رشت-آستارا و گامهای آتی
امامی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه راهآهن آستارا تا رشت، گفت: این پروژه در حال حاضر در مرحله تملک زمین قرار دارد و پس از راهاندازی، میتوان با اقدامات بازاریابی، حمل و نقل کالاهای تجاری را از طریق این مسیر ریلی میسر ساخت.
تأمین بار؛ پیشنیاز توسعه خطوط ریلی
مدیرکل دفتر خدمات آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت ایران، بر اهمیت تأمین بار پیش از ایجاد خطوط ریلی جدید تأکید کرد و افزود: با توجه به شرایط تحریمی و مکانیزم ماشه در مسیرهای دریایی که بر تجار تأثیرگذار است، و عدم تغییر در مسیرهای زمینی، خطوط ریلی میتوانند مزیت مهمی برای انتقال کالاهای تجاری محسوب شوند.
تفاهمنامه سازمان توسعه تجارت با شرکت راهآهن
امامی از امضای قریبالوقوع تفاهمنامهای میان سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت راهآهن خبر داد و گفت: این تفاهمنامه با هدف تأمین بار متفاوتتر از گذشته برای مسیرهای ریلی امضا خواهد شد. وی یادآور شد که در حال حاضر، انتقال کالای تجاری از مسیر دریایی ارزانتر از مسیر ریلی است، اما با تجاریسازی مسیرهای ریلی، این وضعیت قابل تغییر است.
ظرفیت ترانزیتی راهآهن رشت-آستارا
بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، امامی تأکید کرد: احداث راهآهن رشت-آستارا میتواند ظرفیت جدیدی در بخش ترانزیت و تجارت کشور ایجاد کرده و به انتقال آسانتر کالاها به روسیه کمک نماید.