سرآمد انتخاب هوشمندانه

ابهام مرگبار در مجوزهای زیست‌محیطی آزادراه تهران-شمال: سکوت مرگبار "محیط‌زیست"

آزادراه تهران-شمال با تأمین اعتبار از سوی بنیاد مستضعفان و با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی وارد مرحله اجرایی منطقه ۳ شد.

ابهام مرگبار در مجوزهای زیست‌محیطی آزادراه تهران-شمال: سکوت مرگبار "محیط‌زیست"

آغاز عملیات اجرایی 8 کیلومتر از آزادراه تهران-شمال در آبان ماه

پیشرفت پروژه و موافقت مشروط محیط زیست

تهران- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از آمادگی برای اجرای 8 کیلومتر ابتدایی آزادراه تهران-شمال، واقع در منطقه 3 از مسیر یابیشه تا ولی‌آباد، خبر داد. این بخش با موافقت مشروط سازمان محیط زیست آماده آغاز عملیات اجرایی است.

جزئیات اجرای پروژه و تأمین اعتبار

بنیاد مستضعفان با همکاری سه پیمانکار رتبه‌یک، اجرای این پروژه را بر عهده گرفته و قرار است عملیات از هفته دوم آبان ماه 1404 آغاز شود. قطعه 55 کیلومتری منطقه 3، یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور «دریا به دریا» محسوب می‌شود و برای تکمیل آن حدود 110 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. بیش از 65 درصد مسیر به صورت تونل طراحی شده است و رویکرد پروژه، جلوگیری از تخریب جنگل و انطباق کامل با ضوابط محیط‌زیستی است.

ابهام در مجوز سازمان حفاظت محیط زیست

پیگیری‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست درباره جزئیات موافقت مشروط با ساخت قطعه 3 آزادراه تهران-شمال، ابهاماتی را برانگیخته است. سرپرست دفتر ارزیابی این سازمان، پاسخگویی در این خصوص را به معاونت محیط زیست انسانی و خانم ترابی ارجاع داد. تلاش‌ها برای گفت‌وگو با وی بی‌نتیجه ماند و وی نیز پاسخگو نبود.

هزینه، زمان‌بندی و تأمین مالی

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، اجرای این هشت کیلومتر حدود 15 تا 16 هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت و مدت زمان اجرای آن سه سال پیش‌بینی شده است. دولت نیز قرار است سهم خود را از طریق واگذاری بخشی از سهام متعلق به خود در سازمان خصوصی‌سازی به بنیاد مستضعفان تأمین کند.

اهمیت منطقه 3 آزادراه تهران-شمال

منطقه 3 آزادراه تهران–شمال، از فنی‌ترین و پرهزینه‌ترین بخش‌های این مسیر است. این منطقه به دلیل عبور از مناطق جنگلی، نیازمند هماهنگی دقیق با نهادهای محیط‌زیستی است. طراحان پروژه تأکید دارند که مسیر به گونه‌ای طراحی شده که عمده آن از تونل عبور کرده و هیچ جاده فرعی منجر به تخریب جنگل نخواهد شد.

نگرانی از عدم آغاز پروژه

در شرایطی که دولت و بنیاد مستضعفان بر آمادگی کامل خود برای آغاز عملیات تأکید دارند، ابهام در مجوز مشروط سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند مانع آغاز ساخت پروژه شود.

عملیات اجرایی قطعه 3 آزادراه تهران-شمال این هفته آغاز می‌شود؟

ارسال نظر