ابهام مرگبار مجوز محیطزیست آزادراه تهران-شمال: سکوت وزارتخانه معنادار است؟
عملیات اجرایی قطعه سوم آزادراه تهران-شمال با مشارکت بنیاد مستضعفان و با تمرکز بر ملاحظات زیستمحیطی و تأمین اعتبار در جریان است.
آغاز قریبالوقوع عملیات اجرایی 8 کیلومتر ابتدایی آزادراه تهران-شمال/ ابهامات زیستمحیطی سایه افکنده است
آمادگی برای اجرای فاز نخست قطعه سوم
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از آمادگی برای اجرای 8 کیلومتر ابتدایی آزادراه تهران-شمال، موسوم به منطقه 3 (از مسیر یابیشه تا ولیآباد)، خبر داده است. این بخش با موافقت مشروط سازمان محیط زیست، آماده آغاز عملیات اجرایی است.
مشارکت بخش خصوصی و زمانبندی آغاز عملیات
بنیاد مستضعفان با همکاری سه پیمانکار رتبهیک، اجرای پروژه را بر عهده گرفته و قرار است عملیات از هفته دوم آبان 1404 آغاز شود. این قطعه 55 کیلومتری، یکی از حلقههای مفقوده کریدور «دریا به دریا» محسوب میشود و تکمیل آن به حدود 110 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
ویژگیهای فنی و زیستمحیطی مسیر
حدود 65 درصد مسیر منطقه 3 به صورت تونل طراحی شده است و هیچ مسیر دسترسی برای تخریب جنگل وجود ندارد. طراحان پروژه تأکید دارند که اجرای پروژه مطابق با ضوابط محیطزیستی خواهد بود و مسیر بهگونهای طراحی شده که عمده آن از تونل عبور کرده و هیچ جاده فرعی منجر به تخریب جنگل نخواهد شد.
ابهام در مجوز سازمان حفاظت محیط زیست
پیگیریها از سازمان حفاظت محیط زیست درباره جزئیات موافقت مشروط با ساخت قطعه 3 آزادراه تهران-شمال با پاسخهای مبهمی همراه بوده است. سرپرست دفتر ارزیابی این سازمان، موضوع را در حیطه وظایف معاونت محیط زیست انسانی دانسته و از ارجاع پاسخگویی به مسئول مربوطه خبر داده است. تلاشها برای گفتگو با معاون محیط زیست انسانی این سازمان، بینتیجه مانده و وی پاسخگو نبوده است.
هزینه، زمانبندی و تأمین اعتبار
اجرای این هشت کیلومتر، حدود 15 تا 16 هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و مدت اجرای آن سه سال پیشبینی شده است. دولت نیز قرار است سهم خود را از طریق واگذاری بخشی از سهام متعلق به خود در سازمان خصوصیسازی به بنیاد مستضعفان تأمین کند.
چالش پیش روی آغاز پروژه
منطقه 3 آزادراه تهران–شمال، فنیترین و پرهزینهترین بخش این مسیر است که بهدلیل عبور از مناطق جنگلی، نیازمند هماهنگی دقیق با نهادهای محیطزیستی است. در حالی که دولت و بنیاد مستضعفان بر آمادگی کامل خود برای آغاز عملیات تأکید دارند، ابهام در مجوز مشروط سازمان حفاظت محیط زیست میتواند موجبات عدم آغاز ساخت پروژه را فراهم آورد.