راز مگو در آزادراه تهران-شمال: چرا مجوزهای "محیطزیست" در منطقه ۳ گم شده؟
آزادراه تهران-شمال، پروژه عمرانی بنیاد مستضعفان، در راستای توسعه کریدور دریا به دریا و با هدف بهبود حمل و نقل و حفاظت از محیط زیست، با اجرای تونلها تکمیل میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از آمادگی برای اجرای 8 کیلومتر ابتدایی آزادراه تهران-شمال خبر داد و این بخش را یکی از حلقههای مفقوده کریدور «دریا به دریا» معرفی کرد.
آمادگی برای اجرای بخش اول آزادراه تهران-شمال
هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، در هفته گذشته اعلام کرد که 8 کیلومتر ابتدایی آزادراه تهران-شمال، شامل منطقه 3 از مسیر یابیشه تا ولیآباد، آماده اجرا است. این بخش با موافقت مشروط سازمان محیط زیست برای آغاز عملیات اجرایی روبرو شده است.
جزئیات پروژه و نقش بنیاد مستضعفان
بنیاد مستضعفان با همکاری سه پیمانکار رتبهیک، مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده گرفته و قرار است عملیات اجرایی از هفته دوم آبان 1404 آغاز شود. قطعه 55 کیلومتری منطقه 3، به عنوان یکی از حلقههای مفقوده کریدور «دریا به دریا»، برای تکمیل نیازمند حدود 110 هزار میلیارد تومان اعتبار است. حدود 65 درصد این مسیر به صورت تونل طراحی شده و با توجه به عدم وجود مسیر دسترسی برای تخریب جنگل، اجرای پروژه مطابق با ضوابط محیطزیستی خواهد بود.
ابهام در مجوز سازمان حفاظت محیط زیست
پیگیریها از سازمان حفاظت محیط زیست درباره جزئیات موافقت مشروط با ساخت قطعه 3 آزادراه تهران-شمال، با پاسخی مبهم از سوی مرجان شاکری، سرپرست دفتر ارزیابی این سازمان، مواجه شد. وی اعلام کرد که این موضوع در حیطه وظایف معاونت محیط زیست انسانی است و خانم ترابی، معاون این بخش، باید در این خصوص پاسخگو باشند. تلاشها برای گفتوگو با خانم ترابی بینتیجه ماند.
هزینه و زمانبندی اجرای پروژه
بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، اجرای این هشت کیلومتر حدود 15 تا 16 هزار میلیارد تومان هزینه دربر خواهد داشت و مدت زمان اجرای آن سه سال پیشبینی شده است. دولت نیز قرار است سهم خود را از طریق واگذاری بخشی از سهام متعلق به خود در سازمان خصوصیسازی به بنیاد مستضعفان تأمین کند.
اهمیت فنی و زیستمحیطی منطقه 3
منطقه 3 آزادراه تهران-شمال به دلیل عبور از مناطق جنگلی، جزو فنیترین و پرهزینهترین بخشهای این مسیر محسوب میشود و نیازمند هماهنگی دقیق با نهادهای محیطزیستی است. طراحان پروژه تاکید دارند که مسیر به گونهای طراحی شده که عمده آن از تونل عبور کرده و هیچ جاده فرعی منجر به تخریب جنگل نخواهد شد.
چشمانداز آغاز عملیات
در حالی که دولت و بنیاد مستضعفان بر آمادگی کامل خود برای آغاز عملیات تأکید دارند، ابهام در مجوز مشروط سازمان حفاظت محیط زیست میتواند مانع از شروع ساخت این پروژه شود.