سرآمد انتخاب هوشمندانه

سلاح جدید اسرائیل: ChatGPT در خدمت جنگ!

اسرائیل با استفاده از هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی برای جذب نسل زد آمریکایی و تاثیرگذاری بر دیدگاه آن‌ها نسبت به فلسطین تبلیغ می‌کند.

سلاح جدید اسرائیل: ChatGPT در خدمت جنگ!

رژیم اسرائیل قراردادی 6 میلیون دلاری با شرکت تازه‌تأسیس «کلاک تاور - Clock Tower X LLC» به منظور تولید محتوای رسانه‌ای ویژه نسل «زد» منعقد کرده است.

هدف‌گذاری شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار

این پروژه با هدف دستیابی به دست‌کم 50 میلیون بازدید در ماه، در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطبی همچون تیک‌تاک، اینستاگرام و یوتیوب فعالیت خواهد داشت.

پشت پرده کمپین تبلیغاتی اسرائیل

وبگاه عربی‌21 در گزارشی مفصل، این اقدام را بخشی از کارزار تبلیغاتی اسرائیل برای ترویج روایت خود از تحولات منطقه، به‌ویژه در جریان دو سال گذشته و جنگ علیه نوار غزه دانسته است. این برنامه تبلیغاتی با عنوان عبری «هسبراه» دنبال می‌شود.

استفاده از هوش مصنوعی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی

شرکت کلاک تاور قصد دارد «پایگاه‌های اینترنتی و محتوایی ایجاد کند که بر نتایج تولید متون در مدل‌های هوش مصنوعی مانند GPT اثر بگذارد». هدف این شرکت، تأثیرگذاری بر نحوه درک و پاسخ‌دهی مدل‌هایی مانند ChatGPT نسبت به موضوعات مرتبط با اسرائیل است، چرا که این مدل‌ها بر اساس حجم عظیمی از داده‌های اینترنتی آموزش می‌بینند.

همچنین، این شرکت از پلتفرم «MarketBrew AI» استفاده خواهد کرد؛ ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی نتایج جست‌وجو که به کاربران کمک می‌کند محتوای خود را در موتورهای جست‌وجو بهتر تبلیغ کنند. هدف، افزایش دیده شدن روایت‌های مطلوب برای اسرائیل است.

همکاری با رسانه‌های محافظه‌کار مسیحی

پیام‌های تبلیغاتی اسرائیل در رسانه‌های وابسته به «شبکه سیلم مدیا - Salem Media Network» نیز گنجانده خواهد شد. این شبکه رسانه‌ای محافظه‌کار مسیحی، مجموعه‌ای از ایستگاه‌های رادیویی و برنامه‌هایی چون «هیو هیویت»، «لری الدر» و «چشم‌انداز درست» را در اختیار دارد.

چهره‌های پشت پرده پروژه

در رأس این طرح، «برد پارسکیل» قرار دارد؛ مدیر سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ که در همکاری با شرکت بدنام «کمبریج آنالیتیکا» نقش محوری داشت. او اکنون مدیرعامل شرکت کلاک تاور و رئیس جدید بخش راهبردی در شبکه سیلم است.

مدیر اصلی پروژه، «اران شایوویچ» رئیس دفتر وزیر خارجه اسرائیل است که کارزاری موسوم به «پروژه 545» را هدایت می‌کند. هدف این پروژه، تقویت ارتباطات راهبردی و دیپلماسی عمومی اسرائیل است.

هدف‌گذاری جوانان آمریکایی

برنامه کلاک تاور مخاطبانی را هدف گرفته که از اسرائیل فاصله گرفته‌اند، به ویژه جوانان آمریکایی که احساسات حمایت از فلسطین در میان آن‌ها به شکل چشم‌گیری افزایش یافته و موجب نگرانی شدید لابی اسرائیل شده است.

نتانیاهو: شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین سلاح اسرائیل هستند

نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، در نشستی با فعالان رسانه‌ای حامی اسرائیل تأکید کرده بود که «شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین سلاح اسرائیل هستند».

سوء استفاده امنیتی از هوش مصنوعی

منابع فلسطینی گزارش داده‌اند که رژیم اشغالگر یک جوان فلسطینی را تنها به‌دلیل گفت‌وگوهایش با ChatGPT بازداشت کرده و او را بدون هیچ اتهامی برای دوازده ماه در بازداشت نگه داشته است.

هسبراه چیست؟

«هسبراه» واژه‌ای عبری به‌معنای «توضیح» یا «توجیه» است و به فعالیت‌های تبلیغاتی اسرائیل برای مشروع جلوه دادن سیاست‌های خود گفته می‌شود. این کارزار توسط وزارت خارجه، وزارت اطلاع‌رسانی، وزارت گردشگری و دفتر نخست‌وزیر اسرائیل هدایت می‌شود.

ارسال نظر