هوش مصنوعی در خدمت جنگ؟ اسرائیل ChatGPT را به استخدام درمیآورد
استفاده اسرائیل از هوش مصنوعی در شبکههای اجتماعی برای تبلیغات و تاثیرگذاری بر نسل زد در مورد فلسطین و یهودستیزی.
رژیم اسرائیل قراردادی به ارزش 6 میلیون دلار با شرکت تازهتأسیسی به نام «کلاک تاور - Clock Tower X LLC» امضا کرده است تا محتوای رسانهای ویژه نسل «زد» تولید کند. این پروژه قرار است در شبکههایی مانند تیکتاک، اینستاگرام و یوتیوب فعالیت داشته باشد و هدف آن، دستیابی به دستکم 50 میلیون بازدید در ماه عنوان شده است.
کارزار تبلیغاتی اسرائیل با عنوان «هسبراه»
وبگاه عربی21 در گزارشی مفصل به این موضوع پرداخته است. این اقدام بخشی از کارزار تبلیغاتی اسرائیل برای ترویج روایت خود از تحولات منطقه عربی، بهویژه در جریان دو سال گذشته و جنگ علیه نوار غزه است. اسرائیل این برنامه تبلیغاتی را با عنوان عبری «هسبراه» دنبال میکند.
استفاده از هوش مصنوعی برای شکلدهی به افکار عمومی
شرکت کلاک تاور قرار است «پایگاههای اینترنتی و محتوایی ایجاد کند که بر نتایج تولید متون در مدلهای هوش مصنوعی مانند GPT اثر بگذارد». به بیان دیگر، این شرکت وبگاههایی خواهد ساخت که هدفشان تأثیرگذاری بر نحوه درک و پاسخدهی مدلهایی مانند ChatGPT نسبت به موضوعات مرتبط با اسرائیل است؛ چراکه این مدلها بر اساس حجم عظیمی از دادههای اینترنتی آموزش میبینند.
بر اساس گزارش وبگاه «ریسپانسیبل استیتکرفت»، این شرکت همچنین از پلتفرم «MarketBrew AI» استفاده خواهد کرد؛ ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهینهسازی نتایج جستوجو که به کاربران کمک میکند محتوای خود را در موتورهای جستوجو بهتر تبلیغ کنند. هدف، افزایش دیده شدن روایتهای مطلوب برای اسرائیل است.
در کنار این، پیامهای تبلیغاتی اسرائیل در رسانههای وابسته به «شبکه سیلم مدیا - Salem Media Network» نیز گنجانده خواهد شد. این شبکه رسانهای محافظهکار مسیحی مجموعهای از ایستگاههای رادیویی و برنامههایی چون «هیو هیویت»، «لری الدر» و «چشمانداز درست» با اجرای لارا ترامپ را در اختیار دارد.
در فروردین گذشته، این شبکه اعلام کرد که دونالد ترامپ جونیور و لارا ترامپ از سهامداران اصلی آن شدهاند. شرکت سیلم مدیا هنوز درباره دریافت پول از کلاک تاور برای انتشار محتوای تبلیغاتی اسرائیل پاسخی نداده است.
در رأس این طرح، «برد پارسکیل» قرار دارد؛ مدیر سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ که در همکاری با شرکت بدنام «کمبریج آنالیتیکا» نقش محوری داشت. او اکنون مدیرعامل شرکت کلاک تاور و رئیس جدید بخش راهبردی در شبکه سیلم است.
در اسناد رسمی ثبتشده در وزارت دادگستری آمریکا، هدف از این قرارداد «اجرای یک کارزار ملی در آمریکا برای مقابله با یهودستیزی» عنوان شده است، اما جزئیات دقیق پیامهای تبلیغاتی فاش نشده است.
پشتپرده دولتی این پروژه
مدیر اصلی پروژه، «اران شایوویچ» رئیس دفتر وزیر خارجه اسرائیل است. بر اساس اطلاعات موجود در صفحه لینکدین او، وی کارزاری موسوم به «پروژه 545» را هدایت میکند که هدفش تقویت ارتباطات راهبردی و دیپلماسی عمومی اسرائیل است.
برنامه کلاک تاور مخاطبانی را هدف گرفته که از اسرائیل فاصله گرفتهاند به ویژه جوانان آمریکایی که احساسات حمایت از فلسطین در میان آنها به شکل چشمگیری افزایش یافته و موجب نگرانی شدید لابی اسرائیل شده است. نظرسنجی مؤسسه «گالوپ» در تیرماه 2025 نشان داد تنها 9 درصد از آمریکاییهای 18 تا 34 ساله از عملیات نظامی اسرائیل در غزه حمایت میکنند.
در سایر نظرسنجیها نیز محبوبیت اسرائیل در میان مردم آمریکا بهطور کلی رو به کاهش است.
نتانیاهو: شبکههای اجتماعی مهمترین سلاح اسرائیل
نخستوزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، در نشستی با فعالان رسانهای حامی اسرائیل تأکید کرده بود که «شبکههای اجتماعی مهمترین سلاح اسرائیل هستند». او گفت: «ابزار جنگ تغییر کرده است؛ دیگر نمیتوان با شمشیر جنگید، امروز شبکههای اجتماعی میدان نبرد اصلیاند.»
نتانیاهو همچنین از خرید احتمالی تیکتاک توسط گروهی از سرمایهگذاران حمایت کرده و اظهار امیدواری کرده است که لَری الیسون، بنیانگذار شرکت «اوراکل» و از حامیان مالی بزرگ ارتش اسرائیل، نقشی محوری در این معامله ایفا کند.
استفاده امنیتی از هوش مصنوعی؛ بازداشت جوان فلسطینی
دخالت اسرائیل در زمینه هوش مصنوعی فقط به تبلیغات محدود نمانده است. منابع فلسطینی گزارش دادهاند که رژیم اشغالگر یک جوان فلسطینی را تنها بهدلیل گفتوگوهایش با ChatGPT بازداشت کرده و او را بدون هیچ اتهامی برای دوازده ماه در بازداشت نگه داشته است.
به گفته خالد محاجنه، وکیل فلسطینی این پرونده، این نخستین مورد از نوع خود است. او گفته است: «دانشجو از ملاقات با وکیلش محروم و صرفاً بر اساس گفتوگوهای شخصیاش با هوش مصنوعی بازجویی شده است.»
محاجنه هشدار داده است: «نهادهای امنیتی اکنون ارتباط افراد با هوش مصنوعی را جرم بالقوه تلقی میکنند و مردم تنها بهدلیل چنین گفتوگوهایی زیر نظر گرفته و بازداشت میشوند.»
او افزوده است: «این جوان صرفاً از روی کنجکاوی با ChatGPT صحبت کرده بود، اما همان گفتوگو بهانهای برای بازداشتش شد.»
هسبراه چیست؟
«هسبراه» واژهای عبری بهمعنای «توضیح» یا «توجیه» است و به فعالیتهای تبلیغاتی اسرائیل برای مشروع جلوه دادن سیاستهای خود گفته میشود. این کارزار توسط وزارت خارجه، وزارت اطلاعرسانی، وزارت گردشگری و دفتر نخستوزیر اسرائیل هدایت میشود و سخنگوی ارتش نیز در آن نقش دارد تا چهرهای مثبت از ارتش اسرائیل در جهان ترسیم کند.
وظایف اصلی این برنامه شامل توجیه سیاستهای دولت در زمان بحران، مدیریت روایت رسانهای جهانی، ساخت «برند ملی» برای اسرائیل و حفظ حمایت سیاسی و مالی یهودیان و لابیهای خارجی است.
ابزارهای هسبراه از جذب روزنامهنگاران و کارشناسان برای تولید محتوای آماده، تا کمپینهای گسترده در شبکههای اجتماعی، ساخت ویدیوها و تصاویر تبلیغاتی، و حتی فعالیتهای فرهنگی و دیپلماتیک نرم را در بر میگیرد.
در سالهای اخیر، هسبراه وارد مرحله دیجیتال جدیدی شده و تمرکز آن بر نسل جوان و استفاده از فناوریهای نوین برای شکلدهی به افکار عمومی در فضای مجازی است.