سرآمد انتخاب هوشمندانه

راهکار همیشگی صنایع شوینده برای گرانی!

گرانی افسارگسیخته این بار به قفسه‌ فروشگاه‌های مواد شوینده رسید، طوری که برای سومین بار متوالی بازار با ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش نرخ مواد شوینده مواجه شده است.

راهکار همیشگی صنایع شوینده برای گرانی!

 نرخ مواد شوینده و بهداشتی مانند دیگر اقلام ضروری با افزایش ملموسی مواجه شده است. این محصولات شامل انواع شوینده‌های لباس، ظرف، سطوح، صابون‌ها و سایر اقلامی هستند که به طور روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند و تقاضای ثابتی در بازار دارند.

با این حال، هنوز سایه افزایش قیمت‌های قبلی از سر این محصولات کم نشده که بار دیگر موج تازه‌ای از گرانی آغاز شد. در حالی که پیش‌تر نیز نرخ مواد شوینده روند افزایشی را تجربه کرده بود، اکنون این کالاها برای سومین بار متوالی در مدار صعودی نرخ‌ها قرار گرفته‌اند.

 پس از درخواست تولیدکنندگان برای افزایش ۴۰ درصدی محصولات، نرخ مواد شوینده تغییر یافت.

با وجود اینکه بخشی از نیاز بازار از طریق تولید داخلی تأمین می‌شود، اما همچنان وابستگی به واردات در این حوزه وجود دارد. پیش‌تر که این محصول ۱۵ درصد گران شد، رئیس انجمن مواد شوینده و بهداشتی خراسان رضوی، توضیح داده بود که دلیل اصلی افزایش نرخ مواد شوینده، بالا رفتن نرخ مواد اولیه داخلی و بین‌المللی است.

به گفته او، مواد اولیه بین‌المللی نسبت به سال گذشته افزایش قیمتی حدود ۵۵ درصد داشته‌اند در حالی که مواد اولیه داخلی نیز با رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی مواجه شده‌اند.

اما ماجرا از این هم فراتر رفت. در تاریخ ۲۶ دی ۱۴۰۳، نایب رئیس انجمن صنایع شوینده، از درخواست تولیدکنندگان برای افزایش ۴۰ درصدی نرخ مواد شوینده خبر داد و علت این درخواست را نوسان نرخ ارز و مشکلات تأمین انرژی دانست و افزود: قطع برق دو تا سه روزه در هفته، ظرفیت تولید را کاهش داده و به مراتب نرخ مواد شوینده را هم تحت تأثیر قرار داده است.

ارز متهم ردیف اول گرانی؟

اکنون درخواست تولیدکنندگان به نتیجه رسیده و افزایش نرخ مواد شوینده و بهداشتی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد اعمال شده است. این رشد نشان می‌دهد که گرانی این محصولات نه‌تنها متوقف نشده بلکه با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

عبدالرضا مظفری، دبیر اجرایی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، نیز در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، بار دیگر بر نقش نرخ ارز در این گرانی تأکید کرد و گفت: به دلیل افزایش نرخ ارز و دلار، مواد اولیه با نرخ بالاتری تحویل داده می‌شوند. علاوه بر این، پتروشیمی‌های داخلی نیز محصولات خود را بر اساس نرخ دلار قیمت‌گذاری می‌کنند.

او همچنین به افزایش هزینه‌های تولید اشاره کرد و توضیح داد: این افزایش مستقیما بر نرخ نهایی تأثیر می‌گذارد و آن را دستخوش تغییراتی می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال کمبود محصولات در بازار تأکید کرد: درحال‌حاضر مشکلی در عرضه وجود ندارد، اما با ادامه این روند، به‌زودی بازار با کمبود مواجه می‌شود.

علیرضا کیانی آذربایجانی، نایب رئیس هیات مدیره تولیدکنندگان صنعت شوینده، نیز به تسنیم گفته که تنها ۵۰ درصد از سهمیه ثبت سفارش زمستان تأمین شده و وزارت صمت مجوز جدیدی صادر نکرده است بنابر این در صورت ادامه این وضعیت از نیمه اسفند تولید متوقف می‌شود.

وی تأکید کرد که مشکل اصلی این صنعت، کمبود تخصیص ارز است و به دلیل عدم هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صمت، حتی حداقل ارز مورد نیاز نیز تأمین نشده که ممکن است بحران جدی‌تری ایجاد کند.

این اظهارنظرها به وضوح نشان‌ می‌دهد که نرخ مواد شوینده همچنان به سمت قله در حرکت است و چنانچه بهبودی در وضعیت بازار مشاهده نشود بازار در تأمین مواد شوینده خود ناتوان می‌شود.

قیمت مواد شوینده در بازار

بررسی شرایط بازار نشان می‌دهد که نرخ پودر لباسشویی ماشینی ۵۰۰ گرمی سافتلن، اکتیو، پرسیل، تست و دیگر بردها که تاکنون در حدود ۳۴ هزار تومان بود به ۴۰ هزار تومان رسیده است.

انواع پودر دستی که با نرخ ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شد درحال‌حاضر با نرخ ۳۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌شود. همچنین نرخ مایع لباسشویی اکتیو ۲.۵ لیتری به نرخ ۱۸۰ هزار تومان و مایع لباسشویی پرسیل ۴ لیتری به نرخ ۲۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

 

قیمت مایع ظرفشویی پریل یک لیتری به ۸۱ هزار تومان و چهار لیتری به ۲۷۷ هزار تومان و مایع ظرفشویی تاژ یک لیتری به ۶۲ هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت مصرف‌کننده مایع ظرفشویی گلی ۴ لیتری نیز به ۱۹۱ هزار تومان رسیده است. این وضعیت نشان می‌دهد که زنجیره گرانی همچنان ادامه دارد و در حالی که مردم در تلاش برای مدیریت هزینه‌های خود هستند، هر روز یک قلم دیگر از سبد خریدشان گران‌تر می‌شود یا در مواردی مانند نرخ مواد شوینده بارها شاهد نوسانات متعدد از شروع امسال تا پایان است.

 

ارسال نظر