20 میلیون لیتر بنزین قربانی CNG شد! کدام خودروها در صف تغییر سوخت؟
تغییر سیاست یارانهای سوخت پاک CNG با تمرکز بر قیمتگذاری و کاهش واردات بنزین.
دبیر انجمن صنفی CNG کشور با اشاره به ظرفیت بالای جایگاههای سیانجی و میزان مصرف فعلی، خواستار اصلاح سیاستهای حمایتی دولت و پرداخت مستقیم کارمزد جایگاهها از سوی مصرفکنندگان شد.
ظرفیت بالای جایگاههای CNG؛ مصرف پایین
احسان جانمحمدی، دبیر انجمن صنفی CNG کشور، اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۲۳۰۰ جایگاه CNG در سراسر کشور فعال هستند که مجموع ظرفیت عرضه روزانه آنها بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی است. با این حال، میزان مصرف فعلی تنها به حدود ۱۵ میلیون مترمکعب در روز میرسد.
پتانسیل افزایش مصرف سوخت پاک
جانمحمدی تأکید کرد که در صورت اصلاح سیاستهای حمایتی دولت، میتوان طی چند ماه، مصرف CNG را ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب افزایش داد. این میزان افزایش، معادل صرفهجویی روزانه همین مقدار بنزین خواهد بود.
انتقاد از تأخیر در پرداخت کارمزدها
وی با انتقاد از تأخیر در پرداخت کارمزد جایگاهها، پایداری اقتصادی این مراکز را شرط اصلی تداوم سیاست توسعه CNG دانست. جانمحمدی تصریح کرد: "اگر قرار باشد دولت کارمزدها را با تأخیر و از محل یارانهها بپردازد، توسعه CNG ممکن نخواهد بود."
پیشنهاد پرداخت مستقیم کارمزد
دبیر انجمن صنفی CNG کشور پیشنهاد داد که هزینه خدمات جایگاهها مستقیماً از محل فروش سوخت و توسط مصرفکننده پرداخت شود. این اقدام، علاوه بر برداشتن بار مالی از دوش دولت، به توانمندسازی صنعت CNG کمک خواهد کرد.
مدیریت بحران ناترازی بنزین با راهکارهای دوگانه
جانمحمدی با اشاره به فشار واردات بنزین بر بودجه عمومی کشور، اظهار داشت که برای عبور از بحران ناترازی بنزین، باید همزمان دو سیاست اجرا شود: واقعیسازی قیمت سوخت از طریق نرخ سوم بنزین و احیای ظرفیت مغفول صنعت CNG. وی معتقد است با این دو راهکار میتوان بحران ناترازی بنزین را مدیریت کرد.
تاثیر ناچیز نرخ سوم بنزین بر عموم مردم
وی با استناد به آمار، بیان کرد که بیش از ۹۵ درصد مردم با سهمیههای فعلی بنزین (۶۰ لیتر با نرخ ۱۵۰۰ تومان و ۱۰۰ لیتر با نرخ ۳۰۰۰ تومان) نیاز ماهانه خود را تأمین میکنند. بنابراین، اجرای نرخ سوم، فشاری بر عموم مردم وارد نکرده و تنها پرمصرفها و دارندگان چند خودرو را هدف قرار میدهد.
شفافیت در قیمتگذاری و حمایت از سوخت پاک؛ کلید مدیریت
دبیر انجمن صنفی CNG کشور در پایان تأکید کرد که تجربه جهانی نشان میدهد شفافیت در قیمتگذاری و حمایت هدفمند از سوخت پاک، بهترین راه برای جلوگیری از قاچاق، کاهش فشار بودجهای و مدیریت تورم ناشی از واردات بنزین است.