سرآمد انتخاب هوشمندانه

فاجعه زیست‌محیطی در آزادراه شمال: مجوز محیط‌زیست منطقه 3 گم شده است؟

پروژه آزادراه تهران-شمال با مشارکت بنیاد مستضعفان و با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در کریدور دریا به دریا در حال اجرا است.

فاجعه زیست‌محیطی در آزادراه شمال: مجوز محیط‌زیست منطقه 3 گم شده است؟

آغاز عملیات اجرایی 8 کیلومتر از آزادراه تهران-شمال در آبان ماه

هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، از آمادگی کامل برای اجرای 8 کیلومتر ابتدایی آزادراه تهران-شمال، محدوده منطقه 3 (از مسیر یابیشه تا ولی‌آباد) خبر داد. این بخش از پروژه با موافقت مشروط سازمان حفاظت محیط زیست، آماده آغاز عملیات اجرایی است.

همکاری بنیاد مستضعفان و پیمانکاران

بازوند در این خصوص اعلام کرد که بنیاد مستضعفان با همکاری سه پیمانکار رتبه‌یک، مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده گرفته و عملیات اجرایی قرار است از هفته دوم آبان ماه سال 1404 آغاز شود.

منطقه 3، حلقه مفقوده کریدور «دریا به دریا»

وی با اشاره به اهمیت قطعه 55 کیلومتری منطقه 3، آن را یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور «دریا به دریا» دانست و افزود: برای تکمیل این بخش، حدود 110 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. گفتنی است که حدود 65 درصد از مسیر به صورت تونل طراحی شده و هیچ مسیر دسترسی برای تخریب جنگل وجود ندارد؛ بنابراین، اجرای پروژه مطابق با ضوابط محیط‌زیستی خواهد بود.

ابهام در مجوز سازمان حفاظت محیط زیست

پیگیری‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص جزئیات موافقت مشروط با ساخت قطعه 3 آزادراه تهران-شمال، با پاسخ‌هایی مواجه شد که ابهاماتی را در خصوص وضعیت این مجوز ایجاد کرد. مرجان شاکری، سرپرست دفتر ارزیابی این سازمان، اعلام کرد که این موضوع در حیطه وظایف معاونت محیط زیست انسانی سازمان قرار دارد و خانم ترابی باید در این خصوص پاسخگو باشند. تلاش‌ها برای گفت‌وگو با خانم ترابی، معاون محیط زیست انسانی سازمان، بی‌نتیجه ماند و وی نیز پاسخی ارائه نکرد.

هزینه، مدت زمان اجرا و تأمین اعتبار

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، اجرای این هشت کیلومتر حدود 15 تا 16 هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و مدت زمان اجرای آن سه سال پیش‌بینی شده است. دولت نیز قرار است سهم خود را از طریق واگذاری بخشی از سهام متعلق به خود در سازمان خصوصی‌سازی به بنیاد مستضعفان تأمین کند.

ویژگی‌های فنی و ملاحظات زیست‌محیطی

منطقه 3 آزادراه تهران–شمال به عنوان فنی‌ترین و پرهزینه‌ترین بخش این مسیر شناخته می‌شود. عبور این قطعه از مناطق جنگلی، نیازمند هماهنگی دقیق با نهادهای محیط‌زیستی است. طراحان پروژه بر این نکته تأکید دارند که مسیر به گونه‌ای طراحی شده که عمده آن از تونل عبور می‌کند و هیچ جاده فرعی منجر به تخریب جنگل نخواهد شد.

چشم‌انداز آغاز عملیات

در حالی که دولت و بنیاد مستضعفان هر دو بر آمادگی کامل خود برای آغاز عملیات اجرایی تأکید دارند، ابهام در مجوز مشروط سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند مانعی بر سر راه آغاز ساخت پروژه باشد.

ارسال نظر