**فاجعه محیط زیستی در گردنه های شمال: مجوزها دروغین؟ چرا سازمان محیط زیست سکوت کرده است؟**
قطعه سوم آزادراه تهران-شمال با چالشهای فنی و ابهام مجوز در حوزه محیط زیست و توسعه زیربنایی کریدور دریا به دریا توسط بنیاد مستضعفان مواجه است.
آغاز عملیات اجرایی قطعه سوم آزادراه تهران-شمال در هالهای از ابهام
تأکید بر آمادگی برای اجرای 8 کیلومتر ابتدایی؛ محیط زیست همچنان در سکوت
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از آمادگی برای اجرای 8 کیلومتر ابتدایی آزادراه تهران-شمال، از منطقه یبیشه تا ولیآباد، خبر داد. هوشنگ بازوند در هفته گذشته اعلام کرد که این بخش با موافقت مشروط سازمان محیط زیست آماده آغاز عملیات اجرایی است.
مشارکت بنیاد مستضعفان و پیمانکاران منتخب
بر اساس این گزارش، بنیاد مستضعفان با همکاری سه پیمانکار رتبهیک، مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده گرفته است. قرار است عملیات اجرایی از هفته دوم آبان ماه سال جاری آغاز شود.
اهمیت قطعه سوم در کریدور "دریا به دریا"
بازوند با اشاره به اینکه قطعه 55 کیلومتری منطقه 3 یکی از حلقههای مفقوده کریدور "دریا به دریا" محسوب میشود، تأکید کرد که برای تکمیل آن حدود 110 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. وی افزود که حدود 65 درصد این مسیر به صورت تونل طراحی شده و هیچ مسیر دسترسی برای تخریب جنگل وجود ندارد، بنابراین، اجرای پروژه مطابق با ضوابط محیطزیستی خواهد بود.
ابهام در موافقت مشروط سازمان حفاظت محیط زیست
پیگیریها از سازمان حفاظت محیط زیست درباره جزئیات موافقت مشروط با ساخت قطعه 3 آزادراه تهران-شمال با پاسخهای مبهمی همراه بود. مرجان شاکری، سرپرست دفتر ارزیابی این سازمان، در ابتدا اعلام کرد که این موضوع در حیطه وظایف معاونت محیط زیست انسانی است و خانم ترابی باید در این خصوص پاسخگو باشند. وی در ادامه سخنان خود را اصلاح کرد و گفت در صورت دستور خانم ترابی درباره این موضوع صحبت خواهد کرد. با این حال، تلاشها برای گفتوگو با خانم ترابی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، بینتیجه ماند و وی نیز پاسخی به پرسشها نداد.
هزینه و زمانبندی پیشبینی شده
بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، اجرای این هشت کیلومتر حدود 15 تا 16 هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و مدت اجرای آن سه سال پیشبینی شده است. دولت نیز قرار است سهم خود را از طریق واگذاری بخشی از سهام متعلق به خود در سازمان خصوصیسازی به بنیاد مستضعفان تأمین کند.
چالشهای فنی و زیستمحیطی قطعه سوم
منطقه 3 آزادراه تهران–شمال از فنیترین و پرهزینهترین بخشهای این مسیر به شمار میرود. عبور از مناطق جنگلی، این قطعه را نیازمند هماهنگی دقیق با نهادهای محیطزیستی کرده است. طراحان پروژه تأکید دارند که مسیر به گونهای طراحی شده که عمده آن از تونل عبور میکند و هیچ جاده فرعی منجر به تخریب جنگل نخواهد شد.
تردیدها در مورد آغاز عملیات
در حالی که دولت و بنیاد مستضعفان هر دو بر آمادگی کامل خود برای آغاز عملیات تأکید دارند، ابهام در مجوز مشروط سازمان حفاظت محیط زیست میتواند مانعی جدی برای آغاز ساخت این پروژه مهم زیربنایی باشد.