سرآمد انتخاب هوشمندانه

فاجعه زیست‌محیطی در آزادراه تهران-شمال؛ سکوت مرگبار "محیط‌زیست"!

پروژه آزادراه تهران-شمال، پروژه عمرانی مهم برای حمل و نقل و تاثیرگذار بر محیط زیست، با مشارکت بنیاد مستضعفان و دولت اجرا می شود.

فاجعه زیست‌محیطی در آزادراه تهران-شمال؛ سکوت مرگبار "محیط‌زیست"!

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از آمادگی برای اجرای 8 کیلومتر ابتدایی آزادراه تهران-شمال خبر داد. این بخش از پروژه، منطقه 3 آزادراه، با موافقت مشروط سازمان محیط زیست آماده آغاز عملیات اجرایی است.

آغاز قریب‌الوقوع عملیات اجرایی

هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، اعلام کرد که 8 کیلومتر ابتدایی آزادراه تهران-شمال، واقع در منطقه 3 (از مسیر یابیشه تا ولی‌آباد)، آماده اجرای عملیات است. وی افزود که این بخش با موافقت مشروط سازمان محیط زیست روبرو شده و عملیات اجرایی آن با همکاری بنیاد مستضعفان و سه پیمانکار رتبه‌یک، از هفته آینده (هفته دوم آبان 1404) آغاز خواهد شد.

اهمیت و اعتبار مورد نیاز

قطعه 55 کیلومتری منطقه 3 آزادراه تهران-شمال، یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور «دریا به دریا» محسوب می‌شود. تکمیل این بخش نیازمند حدود 110 هزار میلیارد تومان اعتبار است. طبق توضیحات، حدود 65 درصد مسیر به صورت تونل طراحی شده است و هیچ مسیر دسترسی برای تخریب جنگل وجود ندارد، لذا اجرای پروژه مطابق با ضوابط محیط‌زیستی خواهد بود.

ابهام در مجوزهای محیط زیستی

پیگیری‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص جزئیات موافقت مشروط با ساخت قطعه 3 آزادراه تهران-شمال، با پاسخ‌های مبهمی همراه بوده است. مرجان شاکری، سرپرست دفتر ارزیابی این سازمان، اعلام کرد که این موضوع در حوزه وظایف معاونت محیط زیست انسانی قرار دارد و خانم ترابی مسئول پاسخگویی در این زمینه است. تلاش‌ها برای گفتگو با خانم ترابی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، بی‌نتیجه ماند و وی نیز پاسخی ارائه نکرد.

هزینه و زمان‌بندی پروژه

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، اجرای هشت کیلومتر ابتدایی این قطعه حدود 15 تا 16 هزار میلیارد تومان هزینه دربرخواهد داشت و مدت زمان اجرای آن سه سال پیش‌بینی شده است. دولت نیز قرار است سهم خود را از طریق واگذاری بخشی از سهام متعلق به خود در سازمان خصوصی‌سازی به بنیاد مستضعفان تأمین کند.

چالش‌های فنی و زیست‌محیطی

منطقه 3 آزادراه تهران–شمال به عنوان فنی‌ترین و پرهزینه‌ترین بخش این مسیر، به دلیل عبور از مناطق جنگلی، نیازمند هماهنگی دقیق با نهادهای محیط‌زیستی است. طراحان پروژه تأکید کرده‌اند که مسیر به گونه‌ای طراحی شده که عمده آن از تونل عبور کرده و هیچ جاده فرعی منجر به تخریب جنگل نخواهد شد.

نیاز به رفع ابهام

در حالی که دولت و بنیاد مستضعفان بر آمادگی کامل خود برای آغاز عملیات اجرایی تأکید دارند، ابهام در خصوص مجوز مشروط سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند مانعی جدی در مسیر شروع ساخت این پروژه محسوب شود.

ارسال نظر