سرآمد انتخاب هوشمندانه

ابهام در مجوز محیط‌زیست منطقه ۳ آزادراه تهران-شمال؛ سکوت "محیط‌زیست" سوال‌برانگیز شد

قطعه سوم آزادراه تهران-شمال با مجوز مشروط محیط زیست به بنیاد مستضعفان برای تکمیل کریدور دریا به دریا واگذار شد.

ابهام در مجوز محیط‌زیست منطقه ۳ آزادراه تهران-شمال؛ سکوت "محیط‌زیست" سوال‌برانگیز شد

آغاز قریب‌الوقوع عملیات اجرایی هشت کیلومتر ابتدایی آزادراه تهران-شمال؛ ابهام در مجوز محیط زیست

آمادگی برای اجرای بخش یابیشه تا ولی‌آباد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از آمادگی برای اجرای هشت کیلومتر ابتدایی آزادراه تهران-شمال، واقع در منطقه 3 (از مسیر یابیشه تا ولی‌آباد) خبر داده است. این بخش با موافقت مشروط سازمان محیط زیست آماده آغاز عملیات اجرایی است.

همکاری بنیاد مستضعفان و پیمانکاران

بر اساس اعلام، بنیاد مستضعفان با همکاری سه پیمانکار رتبه‌یک، اجرای این پروژه را بر عهده گرفته و قرار است عملیات اجرایی از هفته دوم آبان ماه سال جاری آغاز شود.

قطعه 3؛ حلقه‌ی مفقوده کریدور «دریا به دریا»

قطعه 55 کیلومتری منطقه 3 آزادراه تهران-شمال، یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور «دریا به دریا» به شمار می‌رود. تکمیل این بخش نیازمند حدود 110 هزار میلیارد تومان اعتبار است. حدود 65 درصد از مسیر به صورت تونل طراحی شده و هیچ مسیر دسترسی که منجر به تخریب جنگل شود، وجود ندارد. بنابراین، اجرای پروژه مطابق با ضوابط محیط‌زیستی پیش‌بینی شده است.

ابهام در جزئیات مجوز محیط زیست

پیگیری‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست درباره جزئیات موافقت مشروط با ساخت قطعه 3 آزادراه تهران-شمال با پاسخ‌های مبهمی روبرو شد. سرپرست دفتر ارزیابی این سازمان، موضوع را در حیطه وظایف معاونت محیط زیست انسانی دانست و ابراز داشت که برای شفاف‌سازی بیشتر، نیاز به پاسخگویی مسئول مربوطه است. تلاش برای گفت‌وگو با معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بی‌نتیجه ماند و وی پاسخگو نبود.

هزینه و زمان‌بندی اجرای بخش ابتدایی

اجرای هشت کیلومتر ابتدایی این پروژه حدود 15 تا 16 هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و مدت زمان اجرای آن سه سال پیش‌بینی شده است. دولت نیز قرار است سهم خود را از طریق واگذاری بخشی از سهام متعلق به خود در سازمان خصوصی‌سازی به بنیاد مستضعفان تأمین کند.

اهمیت فنی و زیست‌محیطی منطقه 3

منطقه 3 آزادراه تهران-شمال، از فنی‌ترین و در عین حال پرهزینه‌ترین بخش‌های این مسیر است که به دلیل عبور از مناطق جنگلی، نیازمند هماهنگی دقیق با نهادهای محیط‌زیستی است. طراحان پروژه بر رعایت ضوابط زیست‌محیطی و عدم تخریب جنگل‌ها از طریق اجرای مسیر به صورت تونل تأکید دارند.

نگرانی از عدم آغاز عملیات

در حالی که دولت و بنیاد مستضعفان بر آمادگی کامل خود برای آغاز عملیات تأکید دارند، ابهام در خصوص مجوز مشروط سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند مانعی برای شروع ساخت پروژه محسوب شود.

ارسال نظر