پوتین برگ برنده را رو کرد: کارخانههای رهاشده غربی «تصاحب» میشوند؟!
دنیس مانتوروف از احیای صنعت خودروسازی روسیه با تکیه بر شرکای تجاری جدید برای مقابله با تحریمها و رونق بازار خبر داد.
معاون اول نخستوزیر روسیه اعلام کرد که تمامی کارخانههای خودروسازی که توسط شرکتهای خارجی در این کشور متروکه شدهاند، تا تابستان سال 2026 مجدداً راهاندازی خواهند شد. دنیس مانتوروف با اشاره به پیشرفتهای اخیر، تأکید کرد که بخش عمدهای از این ظرفیتها تاکنون به چرخه تولید بازگشتهاند.
پیشرفت چشمگیر در راهاندازی مجدد کارخانهها
مانتوروف در گفتوگو با شبکه تلویزیونی روسیه 24 تصریح کرد که تاکنون 80 درصد از این کارخانهها خطوط تولید خود را مجدداً فعال کردهاند. وی اظهار داشت که انتظار میرود تا تابستان سال آینده (2025)، تمامی سایتهای تولیدی وارد مدار فعالیت شوند. به گفته این مقام، تمامی این واحدها اکنون دارای ذینفعان مشخصی هستند که شامل شرکتهای روسی به همراه شرکای خارجی دوست، به ویژه از منطقه آسیای جنوبشرقی، میشوند.
راهبرد توسعه پلتفرمها و یکپارچهسازی قطعات
معاون اول نخستوزیر روسیه در ادامه به راهبرد این کشور در زمینه توسعه تدریجی و مشترک پلتفرمهای چندمنظوره و همچنین یکپارچهسازی پایگاه قطعات اشاره کرد. وی تأکید کرد که در این طرح، اولویت با استفاده از محصولات تولیدکنندگان قطعات خودرو در روسیه است. مانتوروف افزود که در صورت عدم دسترسی به برخی قابلیتها و تخصصها، روسیه از میزبانی و مشارکت شرکای دوست همراه با دستاوردها و فناوریهای آنها در حوزه قطعات خودرو استقبال خواهد کرد.
چشمانداز بازار خودروی روسیه تا سال 2030
دنیس مانتوروف در پایان اظهارات خود، ابراز امیدواری کرد که حجم بازار خودروی روسیه تا سال 2030 به 2.5 میلیون دستگاه افزایش یابد. این هدفگذاری نشاندهنده برنامهریزی بلندمدت برای احیای و توسعه صنعت خودروسازی این کشور است.
پسزمینه: خروج خودروسازان خارجی و پیامدهای آن
این اظهارات در حالی مطرح میشود که پس از آغاز جنگ اوکراین و تشدید تحریمهای غرب علیه روسیه، بسیاری از خودروسازان خارجی از جمله شرکتهای اروپایی، ژاپنی و کرهای فعالیت خود را در این کشور متوقف کرده و کارخانههایشان را ترک کردند. این خروج ناگهانی، بخش قابلتوجهی از ظرفیت تولید خودروی روسیه را از مدار خارج کرده و منجر به افت شدید تولید، کمبود خودرو در بازار داخلی و افزایش قیمتها شده بود.