مقیمی بمب خبری ترکاند: راهکار شوکآور برای پایان واردات سوخت، فقط با موتورسیکلتها!
فرشاد مقیمی در صمت از ارائه تسهیلات بانکی برای نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده و کاهش مصرف سوخت خبر داد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با تاکید بر اینکه اجرای طرح ملی نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده میتواند با کاهش چشمگیر مصرف سوخت، زمینه پایان واردات سوخت به کشور را فراهم آورد، اعلام کرد تاکنون بیش از ۲۳ هزار متقاضی در این طرح ثبتنام کردهاند. این اظهارات در مراسم آغاز طرح ملی نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده کشور بیان شد.
لزوم نوسازی ناوگان و تاثیرات اقتصادی
فرشاد مقیمی در این مراسم، نوسازی ناوگان حملونقل را فراتر از یک موضوع صرفاً اقتصادی دانست و گفت: این اقدام مهم میتواند به کاهش هزینههای نگهداری، صرفهجویی قابل توجه در مصرف سوخت و افزایش ایمنی در ترددها منجر شود. وی همچنین بر اهمیت رویکرد اقتصاد چرخشی در این حوزه تاکید کرد.
آمار فرسودگی و صرفهجویی سوخت
به گفته معاون وزیر صمت، در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که عمدتاً کاربراتوری و فاقد استانداردهای روز هستند. این موتورسیکلتها به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ لیتر بنزین مصرف میکنند. مقیمی افزود: با جایگزینی این موتورسیکلتها با نمونههای انژکتوری و استاندارد، مصرف سوخت بین ۲.۵ تا ۳.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت که این میزان کاهش برای اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است و در نهایت میتواند به قطع وابستگی به واردات سوخت منجر شود.
روند اجرای طرح و تسهیلات
مقیمی درباره آخرین وضعیت پیشرفت طرح توضیح داد: تا کنون ۲۳ هزار و ۲۹۵ نفر برای نوسازی موتورسیکلت خود ثبتنام کردهاند و از این تعداد، ۲۸۳ نفر جهت تسریع در فرآیند جایگزینی و دریافت تسهیلات به بانکهای عامل معرفی شدهاند. وی ابراز امیدواری کرد که با تسهیل روندها، سرعت اجرای طرح افزایش یابد.
فرآیند ثبتنام و نوسازی به این صورت است که متقاضیان ابتدا با ورود به سامانه مخصوص، اطلاعات خود را ثبت و بارگذاری میکنند. پس از تأیید اولیه، امکان انتخاب مدل موتورسیکلت جایگزین از طریق سامانه نمایندگیهای موتورسیکلتساز فراهم میشود. در گام بعدی، پس از تأیید اصالت موتورسیکلت توسط پلیس راهور، اطلاعات به سیستم بانکی کشور ارسال شده و تسهیلات مورد نیاز از سوی بانکها به شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت پرداخت میگردد تا در نهایت، متقاضیان موتورسیکلتهای جدید خود را تحویل بگیرند.
ابعاد زیستمحیطی و بازیافت
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به جنبههای زیستمحیطی طرح نیز اشاره کرد و اظهار داشت: هر دستگاه موتورسیکلت فرسوده به طور متوسط ۹۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد که با جایگزینی آن، امکان بازگشت حدود ۶۵ کیلوگرم فولاد به چرخه بازیافت فراهم میشود. همچنین، مواد ارزشمند دیگری نظیر آلومینیوم، مس و پلاستیک نیز به چرخه بازیابی و تولید مجدد باز خواهند گشت.
جزئیات تسهیلات و تحویل
در مراسم امروز، به صورت نمادین ۵۰ دستگاه موتورسیکلت نو به برخی از ثبتنامکنندگان این طرح تحویل داده شد. تسهیلات در نظر گرفته شده برای جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده با دوره بازپرداخت ۳۶ ماهه، برای موتورسیکلتهای برقی ۱۵۰ میلیون تومان و برای موتورسیکلتهای بنزینی ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.