دولت هوشمند در گرداب بیتدبیری: نبود نگاه سیستمی، مانع بزرگ چیست؟
دولت هوشمند با یکپارچگی دادهها و پرهیز از موازیکاری، نقشه راه رفیعزاده را اجرا میکند.
تهران- رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، دلایل اصلی عدم تحقق مطلوب دولت هوشمند در سالهای گذشته را تشریح کرد و بر ضرورت بازنگری در معماری سازمانی دستگاههای اجرایی تأکید نمود.
ریشه مشکلات دولت هوشمند؛ فقدان نگرش سیستمی و انباشت دادههای موازی
علاء الدین رفیعزاده، در آیین افتتاحیه نهمین همایش پیشرفتهای معماری سازمانی، با اشاره به اینکه در دورههای مختلف شعار دولت هوشمند مطرح شده، اما موفقیت واقعی این حوزه نیازمند ارزیابی از سوی مردم است، ریشه مشکلات را فقدان نگرش سیستمی، بیتوجهی به فلسفه وجودی دستگاههای اجرایی و مأموریتهای اصلی آنان، و انباشت بانکهای داده موازی عنوان کرد. وی تأکید کرد: دادههایی که خارج از معماری درست تولید شدهاند، نظام اداری را دچار اختلال و کندی کردهاند.
هزینههای سنگین زیرساختها و عدم یکپارچگی دادهها
رفیعزاده با بیان اینکه در سه دهه گذشته هزینههای سنگینی برای توسعه زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری انجام شده، خاطرنشان کرد: دادههایی که باید پایه خدمات قرار گیرند، نه یکپارچهاند، نه قابل اتکا و نه از نظر فنی در دسترس کامل. وی افزود: کاری که بر اساس منطق معماری سازمانی پیش نرود، هرچه بیشتر توسعه یابد پیچیدهتر، پرهزینهتر و مشکلآفرینتر میشود.
ضرورت بازنگری در معماری سازمانی و اصلاح فرآیندها
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با انتقاد از ایجاد سامانههای متعدد و جزیرهای که موجب موازیکاری و سردرگمی مردم و کارکنان شده است، بر ضرورت بازنگری در معماری سازمانی دستگاههای اجرایی تأکید کرد و گفت: اصلاح فرآیندها مقدم بر الکترونیکیکردن آنهاست؛ زیرا فرایند معیوب را نباید دیجیتال کرد.
راهکارهای اصلاحی؛ از محوریت ساختار و مأموریت تا تدوین برنامههای راهبردی
رفیعزاده در ارائه راهکارهای اصلاحی، تغییر رویکرد در معماری سازمانی از محوریت صرف فناوری اطلاعات به محوریت ساختار و مأموریت، جلوگیری از تولید سامانههای زائد، و تدوین برنامههای راهبردی مبتنی بر استانداردهای معماری سازمانی را ضروری دانست و تصریح کرد: جلوگیری از اتلاف بیتالمال و مهار موازیکاری، از طریق معماری درست و منسجم امکانپذیر است.
تدوین سند «نقشه راه دولت هوشمند» و چشمانداز تحقق
وی همچنین اعلام کرد که سند «نقشه راه دولت هوشمند» با رویکرد اصلاحی تدوین شده و نقش دستگاههای راهبر و مجری در آن بهصورت دقیق مشخص شده است. رفیعزاده اظهار امیدواری کرد که اگر تنها ۷۰ درصد از این سند نیز محقق شود، شاهد یک تحول بزرگ در نظام اداری خواهیم بود.
نقش دانشگاهها، جامعه علمی و بخش خصوصی در پیشبرد دولت هوشمند
در پایان، رفیعزاده بر نقش دانشگاهها و جامعه علمی در پیشبرد این سند تأکید کرد و افزود: برخی مأموریتهای مهم دولت هوشمند هماکنون با همکاری بخش خصوصی در حال پیشروی است.