سرآمد انتخاب هوشمندانه

قاتل بنزین ایران کیست؟ افشاگری تکان‌دهنده از پشت پرده گرانی‌ها

فرسودگی ناوگان و خودروها، مصرف بنزین و ناترازی آن را افزایش داده و نیازمند نوسازی و اسقاط برای صرفه‌جویی ارزی است.

بر اساس آخرین آمارها، حدود ۵۲ درصد از ناوگان حمل و نقل کشور شامل خودروهای سواری، وانت و موتورسیکلت در مرز فرسودگی قرار دارند. این آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۲ میلیون دستگاه وسیله نقلیه در این وضعیت قرار دارند که بیشترین سهم متعلق به موتورسیکلت‌ها، خودروهای سواری و وانت است.

وضعیت ناوگان حمل و نقل

تاکنون حدود ۲.۵ میلیون دستگاه خودرو از چرخه ناوگان حمل و نقل کشور خارج و اسقاط شده است. در حال حاضر، نزدیک به ۲۴ میلیون خودروی سواری و وانت در کشور در حال تردد هستند.

هزینه‌های اقتصادی و ارزی ناشی از خودروهای فرسوده

محمدصادق حاتمی، رئیس ستاد و مدیر نوسازی ناوگان حمل و نقل ایدرو، با اشاره به مصرف بالای بنزین توسط خودروهای فرسوده، اعلام کرد: «خودروهای فرسوده در دسته سواری و وانت سالانه حدود ۸.۳ میلیارد لیتر بنزین مصرف می‌کنند. با احتساب قیمت یک دلار برای هر لیتر بنزین در سطح بین‌المللی، این میزان مصرف سالانه معادل ۸.۳ میلیارد دلار فرصت از دست رفته ارزی است.» وی افزود که در صورت نبود ناترازی بنزین، این رقم می‌توانست به فرصت صادراتی تبدیل شود.

صرفه‌جویی با نوسازی ناوگان

حاتمی با استناد به تحقیقات انجام شده، بیان کرد: «خودروهای فرسوده سالانه حدود ۳.۲ میلیارد لیتر بنزین مازاد مصرف می‌کنند. اگر تنها ۲.۶ میلیون دستگاه خودرو فرسوده از چرخه خارج و با خودروهای نو جایگزین شوند، سالانه نزدیک به ۳.۲ میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی خواهد شد.» وی همچنین تاکید کرد که جایگزینی خودروهای فرسوده با مدل‌های دوگانه سوز، برقی یا هیبریدی، بیش از هفت میلیارد لیتر بنزین و هفت میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه خواهد داشت. این میزان صرفه‌جویی ارزی می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در فرآیند اسقاط و نوسازی ناوگان مورد استفاده قرار گیرد.

کاهش ناترازی بنزین با سرمایه‌گذاری

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل ایدرو اظهار داشت: «در صورت سرمایه‌گذاری در امر اسقاط و نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت، ۷۰ درصد ناترازی بنزین کاهش می‌یابد. تحقق این مهم نیازمند تغییر رویکرد از تامین کمبود سوخت با هزینه‌های بالا به سرمایه‌گذاری جهت حل مسئله ناترازی از طریق اجرای مدل اقتصاد چرخشی و افزایش بهره‌وری منابع است.»

هشدار درباره افزایش ناترازی بنزین

وی در پایان نسبت به افزایش ناترازی بنزین هشدار داد و گفت: «در سال گذشته، مصرف بنزین نسبت به تولید آن حدود ۳.۵ میلیارد لیتر ناتراز بوده و ارز کشور برای تامین این کسری هزینه شده است. در صورت عدم سرمایه‌گذاری در اسقاط خودروهای فرسوده، این میزان ناترازی می‌تواند تا پنج برابر افزایش یابد.»

ارسال نظر