معرفی نقشه راه اتحادیه جدید با اولویت نظم و شفافیت
روز سهشنبه هشتم مهرماه، نخستین نشست خبری این اتحادیه با محور ارائه گزارش تحویل و تحولات اتحادیه و اهداف و چشمانداز یکساله برگزار شد.

این نشست با حضور بابک عابدین، مصطفی ابراهیمی و رامین عابدینی، به عنوان رئیس، نائب رئیس و خزانهدار اتحادیه چاپ و صحاف تهران و همچنین حسین محمدی، رئیس شورای پیشکسوتان صنعت چاپ، هومن محمدی، نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.
در نخستین نشست خبری هیئت مدیره جدید اتحادیه، رئیس هیئت مدیره از تدوین نقشه راه یکساله برای اتحادیه خبر داد و گفت: «برنامههای اتحادیه در کوتاهمدت و میانمدت و در چهار فاز، در زمانهای سه تا چهار ماهه برپایه نظمبخشی و ایجاد شفافیت تنظیم شده است».
در ابتدای نشست، بابک عابدین، رئیس هیئت مدیره جدید اتحادیه ضمن خوشامدگویی به حاضران، توضیح داد که هدف از این نشست ارائه صورت وضعیت کنونی اتحادیه و شرایط تحویل و تحول آن در راستای افزایش و داشتن اتحادیهای شیشهای است که به واسطه آن همه مسائل به اطلاع اعضا و اصحاب صنعت چاپ برسد.
او با اشاره به ادغامی که اخیرا در اتحادیه صورت گرفته، توضیح داد:«با توجه به ادغام دو اتحادیه صنف چاپخانهداران تهران و صحاف تهران، وظیفه داشتیم هر دو اتحادیه را تحویل بگیریم و نهایتاً در یک مکان متمرکز اتحادیه صنف چاپخانهداران و صحاف تهران را تشکیل دهیم. از همین رو از هفته آینده اتحادیه ما به محل ملک اختصاصی صحافان در محله پامنار، خیابان مشیرخلوت منتقل میشود که نشانی دقیق آن را هم از طریق درگاههای رسمی اتحادیه به تمام اطلاع تمامی اعضای صنف و رسانهها قرار میدهیم»
از ادغام و تحویل تا تحول
عابدین تاریخ ۱۶ شهریور را بهعنوان روز تحویل رسمی هیئتمدیره اتحادیه، اعلام کرد و گفت:«اتحادیه صحافان را با نظم خوبی از نظر اسناد و مدارک تحویل گرفتیم. البته در بحث مکان اتحادیه دشواریهایی وجود داشت که خوشبختانه با توافق به نتیجه رسیدیم و مالکیت آن تثبیت شد. اتحادیه صنف چاپخانهداران نیز که پیشتر در خیابان محمدی بود، یک سال و دو ماه قبل به این مکان منتقل شد که اینجا ملکی استیجاری است. متاسفانه ما اتحادیه چاپخانهداران را در وضعیت نامطلوبی تحویل گرفتیم. هیچگونه اسناد مالی، صورتهایمالی، دفتر صورتجلسات، دستهچک، حسابهای بانکی و حتی کدهای ورود به سامانه حسابداری به ما داده نشد. حسابدار اتحادیه در روز تحویل حضور نداشت و در همان روز اول همه کارکنان اتحادیه استعفا دادند. با این حال ما با کمک هیئتمدیره جدید و مشاوران، خدماتدهی به اعضا را به سرعت آغاز کردیم. به طوری که حتی یک ساعت وقفه در خدمات رخ نداد».
او افزود:«با توجه به نبود اسناد مالی، از اتاق اصناف درخواست حسابرسی کردیم اما به دلیل شرایط موجود حسابرسی امکانپذیر نشد. اتحادیه درحالی به ما داده شد که بدهیهای سنگین دارد؛ بدهی به سازمان امور مالیاتی، سازمان تأمین اجتماعی، اتاق اصناف، شرکت تعاونی صنف چاپخانهداران و حتی هزینههای جاری تا شهریورماه. متاسفانه این در حالی است که خزانه اتحادیه تنها حدود ۶۰ میلیون تومان موجودی دارد، بدهیها میلیاردی است.»
به گفته وی، علاوه بر این موارد، مشکلات دیگری نیز وجود داشته، از جمله اینکه از خردادماه لیست بیمه کارکنان پرداخت نشده و کد بیمه اتحادیه نیز غیر فعال اعلام شده است. همچنین برخی اعضا نسبت به لزوم پرداخت وجوهی به برخی از کارکنان اتحادیه، برای صدور پروانه در گذشته گلایهمند بودند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه چاپخانهداران و صحاف تهران تأکید کرد:«از این پس هیچ وجهی خارج از حق عضویت یا همیاری، که آن هم صرفاً به حساب متمرکز اتحادیه واریز میشود، دریافت نخواهد شد. خدمات ویژهای که نیاز به پرداخت وجه دارند، صرفاً از طریق مشاوران خارج از اتحادیه و با قرارداد پیمانکاری قابل انجام است.»
نقشه راه اتحادیه تدوین شد
عابدین در ادامه نشست به نقشه راه یکساله اتحادیه اشاره کرد و توضیح داد:«برنامه را به سه تا چهار فاز تقسیم کردهایم. فاز نخست در سه ماه اول با عنوان تثبیت و شفافسازی تعریف شده است. هدف اصلی این فاز بازگرداندن اعتماد، ایجاد نظم اولیه و شفافیت در اتحادیه است. در این مسیر چند اقدام کلیدی در نظر گرفتهایم: تشکیل جلسات منظم هیئتمدیره با دستور جلسه مشخص و صورتجلسه رسمی، بازنگری اساسنامه و آییننامهها برای حرکت قانونی، انجام حسابرسی با جمعآوری اسناد موجود و ارائه گزارش شفاف از دوره قبل، بهبود سیستم حسابداری و فعالسازی خزانهداری دیجیتال، دیجیتالسازی پروندهها و مجوزها که تاکنون بهصورت نامنظم و بدون لیبل تحویل داده شده بود و همچنین پیگیری تحویل اموال منقول اتحادیه، اسنادمالی و پروندههای اعضا از شرکت تعاونی و آرشیو دیجیتال آنها».
او همچنین خبر داد که بر اساس قوانین اتاق اصناف، تشکیل پنج کمیسیون تخصصی در اتحادیه الزامی است: کمیسیون شکایات، کمیسیون حل اختلاف، کمیسیون بازرسی، کمیسیون آموزش و کمیسیون فنی. هر کمیسیون حداکثر پنج عضو دارد و اعضا فقط میتوانند در یک کمیسیون حضور داشته باشند.
عابدین افزود:« هیئتمدیره برنامهریزی لازم را برای فعالسازی این کمیسیونها انجام داده است. اعضا هیئت مدیره حضور رسمی در کمیسیونها نخواهند داشت اما میتوانند بهعنوان ناظر در فرایند اجرایی مشارکت داشته باشند. از همینجا فراخوان تشکیل کمیسیونها را اعلام میکنیم. بهزودی تاریخ و زمان دقیق آن هم از طریق مراجع رسمی اطلاعرسانی اتحادیه اعلام خواهد شد و اعضای داوطلب میتوانند رزومه و درخواست خود را برای کمیسیون مورد نظرشان ارائه دهند. پس از بررسی و تشخیص هیئتمدیره، گزینهها به اتاق اصناف معرفی میشوند و با تأیید این اتاق، کمیسیونهای قانونی اتحادیه شکل خواهند گرفت. این کمیسیونها دارای اختیارات قانونی و امکان امضای اجرایی هستند و تشکیل آنها در سهماهه نخست پیگیری خواهد شد».
اعتماد و ارتباطسازی زیر سایه آموزش
عابدین در ادامه در ادامه با تاکید بر اهمیت آموزش فرهنگ سازمانی و اداری خبر داد که بهزودی با همکاری آقای محمدی، نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی ایزان، دورههای آموزشی نحوه برخورد با اربابرجوع و فرهنگسازی سازمانی در اتحادیه برگزار میشود.
او ادامه داد:«همچنین ارتباط و اعتمادسازی با اعضا تقویت خواهد شد و ارتباط رسمی اتحادیه با اعضا از طریق درگاههای وبسایت، واتساپ، تلگرام و اینستاگرام تقویت میشود».
عابدین ضمن بیان اینکه از روزهای آغازین فعالیت هیئتمدیره جدید، سیاست هدفمندسازی روابط عمومی دنبال شده است، توضیح داد:« یکی از مشکلاتی که داشتیم، اکسپایر شدن دامنه اینترنتی اتحادیه بود. ما دامنه را مجددا به نام اتحادیه خریداری کردیم و اکنون در حال بازسازی وبسایت هستیم تا به عنوان مرجع رسمی اطلاعرسانی اتحادیه عمل کند».
او تاکید کرد:«از این پس هر اطلاعیه و خبر رسمی فقط از طریق روابط عمومی و مجاری شبکههای رسمی اتحادیه منتشر خواهد شد. خبرنگاران و اعضا نیز باید اخبار را صرفاً از طریق روابط عمومی پیگیری کنند».
فاز دوم: بازسازی و سازماندهی
مدیر اتحادیه چاپخانهداران و صحاف تهران با اشاره به نقشه راه تدوین شده، ادامه داد:«در فاز دوم که برای ماه چهارم تا ششم برنامهریزی شده، هدف ما ایجاد بستر کارآمد برای خدماترسانی است. در این مرحله قصد داریم پنجره واحد و میز خدمات صنفی ایجاد کنیم که اعضا بتوانند در زمینههایی مانند امور بیمه، مالیات، شکایات و سرمایهگذاری، مشاورههای لازم را با مراجعه به اتحادیه دریافت کنند. همچنین سامانه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای پیگیری درخواستها راهاندازی خواهد شد تا زمان پاسخگویی به اعضا کاهش یابد».
او افزود:«ارتباطات بیرونی نیز در این فاز گسترش خواهد یافت. نشستهایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صمت و اتاق اصناف در دستور کار قرار دارد. در ۱۰ روز گذشته هم چند جلسه با مدیرکل چاپ و نشر وزارت ارشاد و اداره کل استان تهران برگزار شد. همچنین کارگروههای مشترک با تشکلهای همگن، مراکز دانشگاهی و مراکز فنی تشکیل خواهد شد تا زنجیره تأمین و تولید صنعت چاپ و بستهبندی کشور به هم نزدیکتر شود.»
تشکیل کارگروههای تخصصی و کمیتههای حمایتی
وی با اشاره به کارگروههای تخصصی داخلی گفت:«کارگروههای چاپخانهداران، صحافان و تابلوسازان با حضور ۵ تا ۷ متخصص تشکیل میشود. این کارگروهها نیازهای صنعت را شناسایی و به هیئتمدیره منتقل میکنند تا پیگیریهای قانونی انجام شود. همچنین کمیته حقوقی و مالیاتی برای دفاع از حقوق اعضا و کارگروه صادرات با همکاری اتحادیههای همگن مانند اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی فعال خواهند شد. معرفی این کارگروهها و اعضای آن نیز صرفا از درگاههای رسمی خبری اتحادیه و از طریق روابط عمومی اتحادیه خواهد بود».
او خبر داد، بازبینی فرآیند نرخگذاری که یکی از دغدغههای اصلی اعضا است هم در قالب کارگروهی تخصصی و در همین فاز دوم پیگیری خواهد شد.
فاز سوم: توسعه و آموزش
عابدین درباره فاز سوم که از ماه هفتم تا نهم برنامهریزی شده، هم اینطور توضیح داد:«این فاز با محوریت توسعه و آموزش اجرا خواهد شد. هدف ما ارتقای سطح حرفهای و رقابتی اعضاست. دورههای آموزشی فنی، مدیریتی و بازاریابی طراحی و برگزار میشوند. همچنین بر حضور اعضا در نمایشگاههای داخلی و خارجی تأکید داریم و واحد مشاوره صادرات و بازاریابی راهاندازی خواهد شد».
او افزود:«نوآوری و فناوری نیز در این فاز دنبال میشود. معرفی راهکارهای دیجیتال، چاپ دیجیتال، هوش مصنوعی، صرفهجویی در انرژی و تولید پایدار از برنامههای اصلی است. همکاری با استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان نیز در دستور کار قرار دارد.»
وی به شرایط بحرانی اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت:
«بلافاصله پس از تشکیل، با توجه به تحریمها و فشارهای اقتصادی، هیئتمدیره اتاق فکری برای مدیریت بحران تشکیل داده است تا با همفکری اعضا، پیامدهای احتمالی شرایط اقتصادی و ناترازیها مدیریت شود».
فاز چهارم: تثبیت و سیاستگذاری
عابدین درباره فاز چهارم (ماه دهم تا دوازدهم) را زمان تثبیت اعلام کرد و گفت:«هدف ما تبدیل اتحادیه به یک نهاد مرجع حرفهای و اثرگذار است. انتشار گزارشهای ۱۰۰ روزه و گزارش سالانه عملکرد، ساخت برند اتحادیه بهعنوان مرجع تخصصی صنعت چاپ و صحافی و تلاش برای معرفی آن در مراجع بینالمللی، از مهمترین برنامههای این مرحله است».
او تأکید کرد:« اتحادیه چاپخانهداران و صحاف تهران تأثیرگذار است و تصمیمات آن بر کل صنعت چاپ کشور اثر میگذارد. بنابراین قصد داریم با سیاستگذاری و لابیگری فعال، پیشنهادهای مشخصی به دولت و مجلس ارائه دهیم تا در بهبود محیط کسبوکار اثرگذار باشیم. همچنین مشارکت فعال در شوراهای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خواهیم داشت».
او در پایان توضیح سند چشمانداز یکساله اتحادیه، خاطرنشان کرد:«پایداری و آیندهنگری از دیگر برنامههای ماست. تدوین استراتژی سهساله دوم اتحادیه با کمک اساتید آکادمیک و تأسیس صندوق حمایت از نوآوری و توسعه کسبوکارهای صنفی در دستور کار قرار دارد. این صندوق به فعالانی که قصد نوآوری و توسعه کسبوکارهای صنفی دارند کمک خواهد کرد تا حداقلهای مورد نیاز خود را به دست آورند. همچنین بحث شاخصهای کلیدی عملکرد یا موفقیت خودمان را هم در نظر گرفتهایم تا در قالب نظرسنجیهای دورهای و گزارشهای منظم، بررسی کنیم تا چه اندازه موفق بودهایم؟ کجا به نتیجه رسیدهایم و در چه بخشهایی نیاز به تلاش بیشتری وجود دارد. هدف این است که بهجای مدیریت هیئتی و سنتی، اتحادیه را به سمت یک مدیریت سازمانیافته مدرن و روزآمد هدایت کنیم».
برنامه موثر اتحادیه برای کاهش فشار تحریمها
مدیر اتحادیه چاپهانهداران و صحاف تهران در ادامه به تاثیر بازگشت تحریمها (اسنپبک)اشاره کرد:«این تحریمها نهتنها صنعت چاپ، بلکه کل اقتصاد کشور را هدف گرفتهاند. تحریمها روی زنجیره تأمین، صادرات، فرایندهای مالی و بانکی، لجستیک و واردات تأثیر مستقیم دارند. به همین دلیل معتقدیم دولت نباید با خودتحریمی، شرایط را سختتر کند. بهتر است هر تصمیمی که در حوزه تجارت، ثبت سفارش، تخصیص ارز و سهمیههای ارزی گرفته میشود با مشورت بخش خصوصی باشد. در غیر این صورت ممکن است شبکههای ارتباطی که فعالان بخش خصوصی طی سالها ایجاد کردهاند از بین برود و دیگر قابل بازیابی نباشد. بخش خصوصی میداند با چه کشورها و چه شرکایی ارتباط ایجاد کرده و چگونه نیازهای کشور را در شرایط سخت تأمین کند».
به گفته او وقتش رسیده که دولت نقش تسهیلگر را بهتر از همیشه ایفا کند و سختگیریهای قانونی و رگولاتوریهای سنگین فعلاً کنار گذاشته شود تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.
به گفته هیئت مدیره جدید اتحادیه در این باره نیز برنامهریزی کرده و یکی از برنامهها برای کاهش تاثیر تحریمها و فشارهای اقتصادی، حضور فعال در جوامع و بازارهایی است که ایران در آنها معاهده دارد. او توضیح داد:«برای نمونه در اوراسیا ۸۷ درصد اقلام کالایی بدون حقوق و عوارض گمرکی مبادله میشود. صنعت چاپ و بستهبندی هم در این اقلام قرار گرفته است. ما میتوانیم در کشورهای دارای منابع طبیعی مانند چوب و آب، سرمایهگذاری کنیم و مواد اولیه مانند کاغذ و مقوا را تولید کرده و به کشور وارد کنیم. این نوع سرمایهگذاری مانند فعالیت در یکی از استانهای داخلی خواهد بود اما این اقدامات نیازمند هماهنگی دولت است. دولت باید تسهیلگری کند، نه موانعتراشی اما متأسفانه گاهی برخی تصمیمات بدون مشورت با بخش خصوصی گرفته میشود و تازه بعد از ابلاغ به سراغ ما میآیند تا مشکلات را بپرسند. درحالی که این روند باید برعکس باشد: اول مشورت و آسیبشناسی، بعد تصمیمگیری».
صیانت از کد آیسیک صنعت چاپ
عابدین همچنین یاداور شد که یکی دیگر از تلاشهای اتحادیه جدید صیانت از کدایسیک و مسائل حقوقی این صنف است. او توضیح داد:«کد آیسیک مربوط به صنعت چاپ، متمرکز بر هر فرایندی است که انتقال تصویر و چاپ در آن انجام شود و بهطور قانونی متعلق به اتحادیه صنف چاپخانهداران و صحاف تهران است. اخیراً اطلاع یافتیم که در کمیته تشخیص اتاق اصناف، یکی از اتحادیهها درخواست دریافت رستههای چاپ دیجیتال، چاپ سابلیمیشن و چاپ DTF (دایرکت تو فیلم پرینتینگ) را مطرح کرده بود. در چنین مواردی، اتحادیه چاپ موظف است از حقوق صنفی و تولیدی اعضای خود دفاع کند؛ زیرا هر آنچه به چاپ مرتبط باشد، ذیل کد آیسیک صنعت چاپ تعریف شده و نمیتوان برای آن کد جداگانه ایجاد کرد.»
وی توضیح داد:« از همین رو از همان هفته آغاز به کار هیئتمدیره، جلسات تخصصی برگزار کردیم، در کمیسیون تشخیص حضور یافتیم و دفاعیات لازم را ارائه دادیم. خوشبختانه توانستیم نظر کمیسیون را جلب کنیم و بار دیگر تأکید شد که رستههایی مانند چاپ سابلیمیشن، چاپ روی کاغذ، مواد مختلف مختلف، مقوا، چینی، پارچه، چوب، PVC و سایر مواد، همگی زیرمجموعه صنعت چاپ محسوب میشوند. سابلیمیشن نیز یک فرایند چاپ است، نه صرفاً چاپ روی پارچه. این یک ساختار چاپ است که توسط تجهیزات چاپ انجام شده و سپس به بسترهای مختلف منتقل میشود.»
او تاکید که اتحادیه مشکلی با استفاده صنایع دیگر از ابزار چاپ برای تکمیل فرآیند تولیدشان ندارد اما اگر بنگاهی بخواهد ایجاد شود و پروانه فعالیت تخصصی در این زمینه بگیرد، باید حتما از اتحادیه صنف چاپخانهداران پروانه دریافت کند.
تغییرات حق عضویت و تصویب نرخنامههای جدید
در نهایت نیز مصطفی ابراهیمی، نائب رئیس اتحادیه چاپخانهداران و صحاف تهران توضیح داد که هیئت مدیره تشکیل شده از تمام اصناف و رستههای زیرمجموعه از جمله چاپخانهداران، صحافان و تابلوسازان حمایت میکند و به عنوان یک اتحادیه اثرگذار سعی دارد در ارائه خدمات و سیاستگذاری برای سایر شهرها الگو باشد.
او همچنین خبر داد که هئیت مدیره جدید به زودی نرخنامههای تازه را تصویب و به اطلاع اعضای صنف میرساند.
رامین عابدینی، خزانهدار این اتحادیه نیز با اشاره به ماشینآلات فرسوده این صنف، توضیح داد که اتحادیه به دنبال تسهیل این نوع دغدغههای صنفی است و برای بهبود وضعیت اصناف از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند.
در آخر هم رئیس اتحادیه متذکر شد که پیش از این از طریق سامانه مبلغی به عنوان حق عضویت به اعضا اعلام میشد که آن سامانه دیگر قابلیت اجرایی ندارد چرا که با اشکالاتی مواجه است لذا اعضا از پرداخت حق عضویت از این طریق خودداری کنند و تنها از طریق پرداخت مستقیم به اتحادیه اقدام کنند».
او گفت:« برای عادلانهتر کردن حق عضویتها در تلاش هستیم تا اخر مهرماه پیشنهاداتمان در این باره را به اتاق اصناف اطلاع میدهیم»