این بخش ایران حسابی گل کرد
بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی کشور محسوب میشود، علاوه بر در اختیار گذاشتن دست برتر کریدوری در منطقه غرب آسیا، تجارت خارجی منطقهای و فرامنطقهای کشورهای ذینفع را رونق میدهد.
چابهار به عنوان یک شاهراه مهم ترانزیتی بین شرق-غرب و شمال-جنوب با اهمیت ژئوپلیتیکی و اقتصادی برجسته، برای آینده اقتصادی ایران و منطقه حائز اهمیت است. در دهه اخیر موضوع بندر چابهار، در ارتباط با گسترش توانمندیهای منطقه غرب آسیا و اقتصاد شرق به وفور مطرح شدهاست.طبق نظر کارشناسان، چابهار گنج دستنخورده ایران برای تجارت و ترانزیت کالا است. در سالهای اخیر، مزایا و فرصتهای آن نادیده گرفتهشدهاند و اقدامات درخوری برای تجاریسازی این بندر صورت نگرفتهاست.بنادر استراتژیک جنوب ایران بهخصوص بندر اقیانوسی چابهار، دروازهای برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی افغانستان و آسیای مرکزی به آبهای آزاد است. به همین دلیل است که از سالها پیش، هند با رویای دسترسی سریع و رقابتی به افغانستان و کشورهای آسیای میانه به مشارکت در طرح توسعه بندر چابهار چراغ سبز نشان داد.در اردیبهشت ماه سال جاری، قرارداد ۱۰ سالهای میان ایران و هند با محوریت چابهار و به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار منعقد شد. هدف از این قرارداد استفاده از ظرفیتهای ترمینال اپراتورها و همکاری با کشورهای دارای ظرفیت کشتیرانی و اقتصادی است که شرکت IPGL هند را متعهد میکند تجهیزات تخلیه و بارگیری را در دو حوزه کانتینری و کالای عمومی وارد بندر چابهار کند.بر اساس این قرارداد، ۷۰ هکتار از مساحت ۴۵۰ هکتاری بندر چابهار به عملیات تخلیه، بارگیری و انبارش کالا توسط این شرکت اختصاص داده شدهاست. همچنین، این شرکت هندی مجاز است یک شرکت همکار را برای انجام فعالیتها انتخاب کند.
قاسم عسکرینسب مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرده است ۲ بندر شهیدبهشتی و کلانتری چابهار با توسعه و تکمیل زیرساختها، هم اکنون جز بنادر راهبردی کشور هستند که در بحث تخلیه و بارگیری شاهد ورود و خروج ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا هستیم.عسکرینسب بیان کرد: عملیات کانتینری در این بندر به واسطه این اقدامات دولت و همچنین همکاری مناسب گمرک، منطقه آزاد، استاندارد، جهادکشاورزی و قرنطینههای نباتی سبب شده تا شاهد ورود ۱۰۰ کشتی با ۵۵ هزار کانتینر کالا باشیم.با توجه به تخفیفهای در نظر گرفته شده، چابهار ارزانترین و با صرفه ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب میشود.بندر راهبردی چابهار متصل به آبهای آزاد اقیانوس هند موقعیت مناسبی برای تجارت، حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر تجارت و ترانزیت به کشورهای آسیای میانه بویژه کشور همسایه افغانستان است.محمدالله بختیار، رئیس امور ترانزیت وزارت تجارت و صنعت افغانستان با اشاره به عملیاتی کردن تفاهمنامه و اهمیت چابهار برای توسعه کشورش گفت: افغانستان محصور در خشکی از طریق بندرچابهار کالاها را به دنیا صادر یا وارد میکند و درخواست داریم بخش خصوصی و دولتی ۲ کشور سرمایه گذاری لازم را انجام دهند تا منجر به توسعه روابط اقتصادی و تجاری شود.خاطرنشان میشود ایران و افغانستان در اسفند سال ۱۴۰۲، در موضوع سرمایهگذاری ۳۵ میلیون دلاری «شرکت ستارگان خراسان مهاجر» از افغانستان، جهت ساخت یک برج ۲۵ طبقه مسکونی، تجاری و هتلینگ در منطقه آزاد چابهار با عنوان «فاخر» با همکاری منطقه آزاد چابهار به تفاهم رسیده بودند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در جلسه با هیئت دولتی و بخش خصوصی افغانستان در بندر شهید بهشتی چابهار بر ضرورت ایجاد کارگروههای مشترک تخصصی به منظور رفع موانع و تسهیل روندهای اجرایی تأکید شد.وی تصریح کرد: بندرچابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن فرصت بینظیری برای استفاده سرمایهگذاران و تجار کشور دوست و همسایه افغانستان است.از طرفی، در سفر رئیسجمهور و هیئت همراه به تاجیکستان، وزیر راهوشهرسازی از اولین تفاهمنامه درباره تسهیل سرمایهگذاری طرف تاجیک در چابهار به عنوان پروژهها و سایتهای لجستیک برای این کشور خبر داد و از نیاز این کشورِ محصور در خشکی برای گسترش تجارت خارجی خود از طریق آبهای آزاد، پرده برداشته بود.در دهم آذر ماه سال جاری نیز سومین کارگروه مشترک ایران، هند، افغانستان و ازبکستان به محوریت چابهار، با حضور مسئولین عالی وزارت بنادر، کشتیرانی و آبراهههای دولت هند، سفرای کشورهای ازبکستان، افغانستان و ایران در هند و مسئولین وزارت امور خارجه هند و اعضای هیاتهای اعزامی از کشورهای میزبان با مشارکت بخشهای فعال خصوصی و روسای اتاقهای بازرگانی در بمبئی در اوایل ماه جاری برگزار شده بود.در این نشست، درباره ظرفیتها و زیرساختهای حملونقلی و موانع و مشکلات در این حوزه بحث و تبادل نظر صورت گرفت. همچنین، پیشنهادهایی به منظور تسهیل و انجام مراودات تجاری، حملونقلی و ترانزیتی کالا از طریق بندر چابهار ارائه شد.
کریم محمدی، کارشناس ترانزیت و کریدورهای بینالمللی عنوان کرد تقویت و توسعه تنها بندر اقیانوسی کشور یعنی چابهار، گره گشای حضور ایران در کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب خواهد بود و تاکید کرد با توسعه سواحل جنوبی کشور و پسکرانهی ریلی آن با مشارکت بخش غیردولتی، دست برتر در جنگ کریدوری غرب آسیا در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.