سرانه گزارش میدهد؛
پروژه مهم ایران و ارمنستان / نقشههای شوم بی اثر شد
با شتابگیری پروژههای راهسازی در دو سوی مرز ایران و ارمنستان، مسیر راهبردی و ترانزیتی بین این دو کشور در حال تکمیل است.

در داخل ایران، پروژه احداث بزرگراه تبریز – ورزقان – نوردوز بهعنوان بخش اصلی اتصال ایران به قفقاز، در حال تکمیل است. این مسیر شامل دو محور کلیدی است:
محور خواجه – ورزقان به طول حدود ۶۴ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد، در مراحل پایانی قرار دارد و قطعات مختلف آن تا حد زیادی مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند.
محور ورزقان – نوردوز (مرز ایران و ارمنستان) به طول تقریبی ۶۶ کیلومتر در دست ساخت است که این محور ترانزیتی با کاهش زمان سفر از تبریز به مرز نوردوز به حدود دو ساعت، ظرفیت قابل توجهی برای حملونقل و تجارت منطقهای ایجاد خواهد کرد.
در همین راستا، احداث یک پل جدید بر روی رودخانه ارس در نقطه مرزی نوردوز – آگاراک نیز در دستور کار قرار دارد. این پل نقش کلیدی در افزایش ظرفیت تردد وسایل نقلیه سنگین و روانسازی جریان ترانزیتی بین دو کشور ایفا خواهد کرد.
اقدامات ارمنستان
در سوی مقابل، دولت ارمنستان نیز پروژهای بزرگ را آغاز کرده است. این طرح شامل احداث یک بزرگراه ۶۰ کیلومتری جدید در مسیر سیسیان – کاجاران میباشد که با هدف ایجاد مسیر جایگزین، کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی طراحی شده است.
همچنین ایران در پروژه ساخت ۳۲ کیلومتر از مسیر بین آگاراک (مرز ایران) تا کاجاران در ارمنستان مشارکت مستقیم دارد. این قطعه حیاتی شامل چندین پل، تونل و مسیرهای مهندسیشده کوهستانی بوده و نقش مهمی در پیوند شبکه حملونقل دو کشور ایفا میکند.
با تکمیل تمام این قطعات، مسیر تبریز – ورزقان – نوردوز در ایران بهطور کامل به بزرگراههای جدید ارمنستان متصل خواهد شد. این کریدور به یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیتی در منطقه قفقاز تبدیل شده و فرصتهای بیسابقهای برای تجارت، حملونقل بینالمللی و همکاریهای اقتصادی از دریای سیاه تا خلیج فارس را فراهم میسازد.
کمرنگ شدن رویای احداث کریدور زنگزور
ایران بارها اعلام کرده که تغییر در مرزهای قفقاز جنوبی را خط قرمز خود میداند.
ساخت این بزرگراه از تبریز تا ایروان، پیوستگی سرزمینی ایران–ارمنستان را تقویت کرده و فشارها برای ایجاد کریدور زنگزور را کاهش میدهد.