رایکونن و فتل: امیدهای تاریخی که به پیاستری راه نجاتی نشان میدهند؟
پیاستری، نوریس و فرستاپن در گرندپری ابوظبی فرمول یک با مکلارن و ردبول رقابت کردند.
راننده استرالیایی تیم مکلارن، اسکار پیاستری، در آستانه گرندپری ابوظبی، نگاهی به قهرمانیهای کیمی رایکونن در سال 2007 و سباستین فتل در سال 2010 دارد تا شاید اندکی آرامش خاطر بیابد.
چشمانداز قهرمانی در گرندپری ابوظبی
پیاستری 24 ساله، که در حال حاضر در رده سوم جدول رانندگان قرار دارد، با 16 امتیاز اختلاف نسبت به همتیمی بریتانیایی خود، لاندو نوریس، که صدرنشین جدول است، وارد مسابقه در پیست یاس مارینا خواهد شد. هرچند کسب اولین عنوان قهرمانی فرمول یک با چنین فاصلهای از نظر تئوری دشوار به نظر میرسد، اما تاریخ اخیر این رقابتها نشاندهنده غیرممکن نبودن چنین سناریوهایی است.
درسهایی از گذشته: قهرمانیهای غافلگیرکننده
در سال 2007، کیمی رایکونن با وجود عقب بودن از دو راننده مکلارن در آغاز مسابقه پایانی برزیل، با پیروزی در سائوپائولو و کسب امتیاز کافی، توانست عنوان قهرمانی را با اختلاف تنها یک امتیازی از آن خود کند. پانزده سال پیش نیز، سباستین فتل در ابوظبی، نخستین قهرمانی خود و ردبول را با قرار گرفتن در جایگاه سوم جدول و بدون صدرنشینی در طول فصل، با ثبات و عملکردی هوشمندانه جشن گرفت.
واقعبینی پیاستری در مواجهه با تاریخ
با وجود این پیشینههای الهامبخش، پیاستری بر واقعبینی خود تأکید کرده و بیان داشت که روی چنین سناریوهایی حساب باز نمیکند. او افزود: "با توجه به موقعیت کنونی من، نگاه به تاریخ آمار خوبی است، اما فقط به این دلیل که چنین اتفاقی یک بار رخ داده است، به این معنا نیست که دوباره هم اتفاق خواهد افتاد. بنابراین، من مطمئناً روی آن تکیه نمیکنم، اما شاید این کوچکترین تسلی خاطر باشد که نشان میدهد این امر ممکن است."
رقابت تنگاتنگ برای قهرمانی
رقیبان اصلی پیاستری برای کسب عنوان قهرمانی، همتیمیاش نوریس و مکس فرستاپن از ردبول هستند. فرستاپن پس از پیروزی در قطر، با 12 امتیاز اختلاف نسبت به نوریس، به فینال فصل میرسد و برای پنجمین قهرمانی متوالی خود، نیاز به پیروزی در ابوظبی و عدم قرارگیری نوریس در جمع سه نفر برتر دارد.
پیاستری اولویت تیم را رد کرد
در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است مجبور شود برای نوریس اولویت قائل شود، پیاستری این ایده را به شدت رد کرد و تصریح نمود که تنها در صورتی که تیم از او بخواهد، تصمیمی اتخاذ خواهد کرد و تا آن زمان هیچ برنامهای برای مصالحه ندارد. او گفت: "این چیزی نیست که در حال حاضر دربارهاش بحث کرده باشیم. تا زمانی که ندانم چه انتظاری از من میرود، پاسخی نخواهم داشت."
انگیزههای شخصی در مقابل انتقام
پیاستری همچنین به یاد داستان سال 2010 افتاد که مارک وبر، راننده ردبول، تا 14 امتیاز به قهرمانی نزدیک بود اما سباستین فتل، همتیمی او، مانع از این امر شد. با وجود گمانهزنیها مبنی بر انگیزه انتقام پیاستری، او این برداشت را رد کرده و انگیزه خود را کاملاً شخصی دانست. وی توضیح داد: "فکر میکنم من این کار را برای خودم انجام میدهم. در نهایت، ما رانندگان، اغلب افراد بسیار خودخواهی هستیم. ما در خودرو تنها به غرور شخصی خود فکر میکنیم. البته افراد زیادی در پشت صحنه هستند؛ خانواده، دوستان، مدیران و کسانی که از ما حمایت کردهاند، اما در نهایت، وارد این ورزش میشویم، زیرا میخواهیم برای خودمان مسابقه دهیم. بنابراین، بله، این اولویت اصلی است. مطمئناً مارک دوست دارد ببیند من برنده میشوم، اما هیچ برنامهای برای انتقام یا چیزی شبیه به آن ندارم."