افشای تبعیض عجیب در قیمت گواهی اسقاط: موتورسیکلت برقی ۲۶ میلیون، معمولی فقط ۷ میلیون!
وزارت صمت با مشوقهای دولتی، نوسازی و اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده را برای کاهش آلودگی هوا کلید زد.
محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به استقبال کم از طرح گواهی اسقاط موتورسیکلت، از بازنگری در قیمت و مشوقهای این طرح برای افزایش مشارکت عمومی در نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده خبر داد.
وی که امروز در حاشیه آئین آغاز نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده کشور سخن میگفت، بر اهمیت این طرح با توجه به تعداد بالای موتورسیکلتهای فرسوده در کشور تاکید کرد و آینده برنامه جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده با نمونههای جدیدتر و کممصرف را مورد توجه قرار داد.
وضعیت موتورسیکلتهای فرسوده در کشور
وزیر صمت با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۱۴ میلیون موتورسیکلت در سطح کشور تردد میکنند، اعلام کرد که حدود ۱۱ میلیون دستگاه از این تعداد فرسوده هستند. این آمار لزوم ارائه مشوقهایی را برای مالکان به منظور جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده با مدلهای جدید، کممصرف و با آلایندگی کمتر برجسته میسازد.
جزئیات طرح نوسازی و تسهیلات فراهم شده
اتابک به پیشبینی سامانهای در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اشاره کرد که متقاضیان میتوانند برای جایگزینی موتورسیکلتهای خود در آن ثبتنام کنند. علاوه بر این، تسهیلات لازم از سوی بانکها و صندوقهای مرتبط با وزارت صمت فراهم شده است. تاکنون نزدیک به ۲۵ هزار نفر در این سامانه ثبتنام کردهاند و فرایند تحویل موتورسیکلتها نیز در جریان است.
تاثیرات مثبت زیستمحیطی و بهداشتی
وی تاکید کرد که اجرای این طرح تاثیرات بسیار مثبتی به دنبال دارد؛ از جمله کاهش مصرف انرژی و ارتقای سلامت شهر و بهداشت عمومی، چرا که موتورسیکلتهای جدید انژکتوری یا برقی، آلودگی کمتری تولید میکنند. وزیر صمت ابراز امیدواری کرد که این طرح ادامه یابد، هرچند با توجه به حجم بالای موتورسیکلتهای فرسوده، اجرای کامل آن زمانبر خواهد بود.
بازنگری در مشوقهای اسقاط به دلیل استقبال کم
اتابک به این نکته اشاره کرد که با وجود تعیین قیمت گواهی اسقاط (۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای موتورسیکلتهای معمولی و ۲۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان برای موتورسیکلتهای برقی)، استقبال اولیه از این طرح در حد انتظار نبوده است. وی افزود: «به همین دلیل، در حال بررسی تدبیری هستیم تا قیمت گواهی و مشوقها بازنگری شود و مشارکت بیشتری برای اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده فراهم آید.»
چشمانداز و اهداف بلندمدت
وزیر صمت در پایان تصریح کرد که هدف کلی این طرح و برنامههای مشابه، خروج یک دستگاه وسیله نقلیه قدیمی (اعم از موتورسیکلت یا خودروهای سنگین) از چرخه ترافیک به ازای هر وسیله نقلیه جدید است. وی خاطرنشان کرد که این بازنگری در دستور کار قرار دارد تا نوسازی موتورسیکلتها و خودروهای سنگین به شکلی مؤثر و منظم ادامه یابد.