محیط زیست آزادراه تهران-شمال: ابهام در مجوز منطقه ۳/ چرا مسئولان سکوت کردهاند؟
آزادراه تهران-شمال با همکاری بنیاد مستضعفان و سازمان محیط زیست برای اجرای تونل با هزینه و زمانبندی مشخص در منطقه ۳ در دست اجرا است.
هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، از آمادگی برای اجرای 8 کیلومتر ابتدایی آزادراه تهران-شمال، منطقه 3، از مسیر یابیشه تا ولیآباد خبر داده و اعلام کرده است که این بخش با موافقت مشروط سازمان محیط زیست آماده آغاز عملیات اجرایی است.
آغاز عملیات اجرایی پروژه با مشارکت بنیاد مستضعفان
به گفته وی، بنیاد مستضعفان با همکاری سه پیمانکار رتبهیک، اجرای پروژه را بر عهده گرفته و قرار است عملیات از هفته دوم آبان ماه سال 1404 آغاز شود. بازوند همچنین یادآور شد که قطعه 55 کیلومتری منطقه 3، یکی از حلقههای مفقوده کریدور «دریا به دریا» محسوب میشود و برای تکمیل آن حدود 110 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. وی تاکید کرد که حدود 65 درصد مسیر به صورت تونل طراحی شده و هیچ مسیر دسترسی برای تخریب جنگل وجود ندارد، لذا اجرای پروژه مطابق با ضوابط محیطزیستی خواهد بود.
ابهام در مجوز مشروط سازمان حفاظت محیط زیست
در پیگیریهای انجام شده از سازمان حفاظت محیط زیست درباره جزئیات موافقت مشروط با ساخت قطعه 3 آزادراه تهران-شمال، مرجان شاکری، سرپرست دفتر ارزیابی این سازمان، اعلام کرد که این موضوع در حوزه وظایف معاونت محیط زیست انسانی قرار دارد و خانم ترابی باید در این خصوص پاسخگو باشند. وی در ادامه توضیح داد که صرفاً برای رعایت سلسلهمراتب اداری، لازم است خانم ترابی در این باره توضیحاتی ارائه دهند. با این حال، تلاشها برای گفتوگو با خانم ترابی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، بینتیجه ماند و وی پاسخی ارائه نکرد.
هزینه و زمانبندی اجرای 8 کیلومتر ابتدایی
بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، اجرای این هشت کیلومتر حدود 15 تا 16 هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و مدت اجرای آن سه سال پیشبینی شده است. دولت نیز قرار است سهم خود را از طریق واگذاری بخشی از سهام متعلق به خود در سازمان خصوصیسازی به بنیاد مستضعفان تأمین کند. منطقه 3 آزادراه تهران–شمال به دلیل عبور از مناطق جنگلی، یکی از فنیترین و پرهزینهترین بخشهای این مسیر است و نیازمند هماهنگی دقیق با نهادهای محیطزیستی است. طراحان پروژه تاکید دارند که مسیر به گونهای طراحی شده که عمده آن از تونل عبور میکند و هیچ جاده فرعی منجر به تخریب جنگل نخواهد شد.
چشمانداز آغاز عملیات
در حالی که دولت و بنیاد مستضعفان هر دو بر آمادگی کامل خود برای آغاز عملیات تأکید دارند، ابهام در مجوز مشروط سازمان حفاظت محیط زیست میتواند مانعی برای آغاز ساخت پروژه باشد.