افشاگری تکاندهنده: دو پیتاِستاپ اجباری فرمول یک، رانندگان را به مرز جنون کشاند!
رقابت فرمول یک با تمرکز بر پیت استاپ، تایرهای پیرلی، استراتژی مسابقه، FIA و لیبرتی مدیا در میان رانندگان
مقام مسئول پیرلی: اجباری شدن دو توقف در پیتاِستاپ میتواند به افزایش هیجان فرمول یک کمک کند
چرا دو توقف در پیتاِستاپ؟
بحثها پیرامون افزایش هیجان در مسابقات فرمول یک بار دیگر داغ شده و این بار، ایده اجباری شدن دو توقف در پیتاِستاپ در دستور کار قرار گرفته است. پیرلی، تامینکننده رسمی تایر فرمول یک، نسبت به بررسی این ایده ابراز تمایل کرده است، اما تاکید دارد که ملاحظات فنی و عملی متعددی باید مورد توجه قرار گیرد.
فرمول یک در پیچ اول؛ تکتوقفها غالب میشوند
در حالی که گرندپری مکزیک با استراتژیهای متنوع خود، تنوعی نسبی به مسابقات بخشید، بسیاری از مسابقات اخیر فرمول یک الگوی تکراری را دنبال کردهاند. جورج راسل، راننده فرمول یک، مسابقات را به "مسابقهای برای پیچ اول" تشبیه کرده است؛ جایی که هوای آلوده (هوای کثیف) به عاملی تعیینکننده تبدیل شده و تیمها ترجیح میدهند با استراتژی محافظهکارانه تکتوقف، ریسک کمتری متحمل شوند.
مقاومتر شدن تایرها، حذف متغیرهای استراتژیک
تایرهای پیرلی در فصل جاری نسبت به سالهای گذشته مقاومت بیشتری از خود نشان دادهاند. این امر به رانندگان اجازه میدهد فشار بیشتری به تایرها وارد کنند و در عین حال، فرسایش آنها را کاهش دهند. این تغییر، یکی از متغیرهای کلیدی در استراتژی تیمها را حذف کرده و آنها را به سمت استراتژی تکتوقف سوق داده است.
جایگزینی ترکیبهای تایر؛ نتیجهای مشابه
پیرلی امسال ترکیبهای نرمتری از تایرها را مورد آزمایش قرار داده و برخی از ترکیبات قدیمی را حذف کرده است. با این حال، در مسابقاتی که ترکیبات C1، C3 و C4 به جای سه ترکیب متوالی استفاده شدهاند، تیمها با مدیریت بهتر تایرها، باز هم به استراتژی یک توقفی روی آوردهاند. این روند در گرندپری آستین نیز تکرار شد، جایی که به جز الکس آلبون، سایر رانندگان با وجود استفاده از تایرهای پیرلی در پیستهای ترکیبی، مسابقه را تنها با یک توقف به پایان رساندند.
مدیر پیرلی: تیمها به دنبال حداقل پیتاِستاپ هستند
ماریو ایزولا، مدیر ورزشهای موتوری پیرلی، در این خصوص گفت: "تیمها همیشه از آنچه در اختیار دارند، نهایت استفاده را میبرند و این یعنی سعی میکنند تعداد توقفها را کاهش دهند. این منطقی است، چون در طول توقف در پیت ممکن است اشتباه کنید و وقتی به پیست برمیگردید در ترافیک بمانید و زمان بیشتری از دست بدهید. تیمها همیشه تلاش میکنند تعداد پیتاِستاپها را به حداقل برسانند، چون به نمایش اهمیت چندانی نمیدهند."
پیشنهاد اجباری شدن دو توقف
برای بهبود بالقوه "نمایش" مسابقات، برخی در پیست پیشنهاد دادهاند که دو توقف در پیتاِستاپ طبق مقررات اجباری شود. این دقیقاً همان پیشنهادی است که مکس فرستاپن در باکو مطرح کرد. او استدلال کرد که اجبار به دو توقف، حتی با مدیریت دقیقتر تایرها، بهتر از استفاده از ترکیبی است که به نظر او بیفایده است.
ایزولا: دو توقف، نمایش را غیرقابل پیشبینیتر میکند
ایزولا در این زمینه تصریح کرد: "کاری که ما انجام میدهیم این است که سعی کنیم چیزی خوب برای نمایش بسازیم و من معتقدم که دو توقف برای نمایش بهتر است، چون غیرقابلپیشبینیتر میشود اما شما نمیتوانید کسی را مجبور کنید، مگر اینکه بپذیریم دو توقف در پیتاِستاپ طبق مقررات تعریف شود."
اجباری کردن دو توقف؛ گامی فراتر از مقررات
این بحث در هفتههای اخیر شتاب گرفته و در جلسه توجیهی رانندگان گرندپری مکزیک نیز مطرح شده است. طبق اعلام FIA، این موضوع در دستور کار کمیته مشورتی ورزشی (SAC) قرار گرفته و در کمیسیون F1 نیز مورد بحث واقع خواهد شد.
FIA و لیبرتی مدیا؛ آمادگی برای بررسی گزینهها
FIA تاکید میکند که ایدهها هنوز نهایی نشدهاند، اگرچه چندین تیم و لیبرتی مدیا (مالک حقوقی فرمول یک) حداقل مایل به بررسی گزینههای سال آینده هستند.
گفتگو با ذینفعان؛ شبیهسازی استراتژیها
ایزولا در مورد رایزنیها گفت: "بله، ما چندین بار درباره این موضوع صحبت کردهایم. یادم میآید دفعه قبل چند شبیهسازی از تیمها داشتیم. ما با سایر ذینفعان، FIA، F1 و تیمها گفتگو کردیم و گفتیم خیلی خوب، اگر این سه ترکیب را برای رویدادهای A، B، C، D، E انتخاب کنیم، استراتژی پیشبینی شده شما چیست؟ از تیمها خواستیم این شبیهسازیها را انجام دهند و نتایج را در اختیار ما بگذارند؛ نه برای عمومیشدن، بلکه صرفاً برای اطلاع ما."
نتیجه شبیهسازیها؛ همگرایی به یک استراتژی
مدیر ورزشهای موتوری پیرلی خاطرنشان کرد: "چیزی که متوجه شدیم این بود که اکثر تیمها به سمت یک استراتژی همگرا میروند، چون شما یک ترکیب نرم دارید که میتواند پنج دور کار کند، یک ترکیب متوسط که برای حدود 20 دور مناسب است و یک ترکیب سخت که میتواند بیشتر دوام بیاورد. آنها اساساً همان استراتژی را تکرار میکردند. بنابراین وقتی محدودیتهای بیشتری اعمال میکنید، خطر این هست که همه در یک جهت حرکت کنند. پیتاِستاپهای بیشتر فرصتهای آندرکات بیشتری ایجاد میکنند اما لزوماً تنوع استراتژیک را افزایش نمیدهند."
نمونههای موفق و ناموفق
ایزولا افزود: "بهترین مسابقات آنهایی هستند که در آنها دو پیتاِستاپ مزیت دارد اما یک فرد شجاع هنوز هم میتواند یک استراتژی متفاوت را امتحان کند. ما سال گذشته در مونتزا نمونه خوبی داشتیم، زمانی که شارل لکلرک توانست با یک پیتاِستاپ برنده شود در حالی که دیگران دو پیتاِستاپ انجام دادند. در اسپا هم جورج همین تجربه را داشت، اما متأسفانه این اتفاق همیشه رخ نمیدهد."
دو توقف بدون الزام ترکیبی؛ گزینه مطلوبتر؟
اگر فرمول یک تصمیم بگیرد در آینده به سمت دو توقف اجباری حرکت کند، گزینههای متعددی روی میز است. یک مسیر ممکن، تعیین الزام دو توقف است اما بدون اجبار به استفاده از ترکیبات مختلف.
ایزولا: انعطاف در انتخاب تایر، تنوع استراتژیک بیشتری ایجاد میکند
ایزولا توضیح داد: "ما همچنین میتوانیم دو توقف را بدون هیچ الزام برای استفاده از ترکیبات مختلف در نظر بگیریم، بنابراین آنها میتوانند از هر چیزی که میخواهند استفاده کنند. اگر تایر دارید، میتوانید از ترکیب متوسط استفاده کنید. اگر عقب هستید، احتمالاً میخواهید با تایرهای سخت شروع کنید چون قصد دارید در ابتدا مسافت بیشتری را طی کنید. اگر در میانه جدول هستید، شاید بخواهید با تایرهای نرم شروع کنید و از ترافیک خلاص شوید. ترکیبهای زیادی وجود دارد."
نیاز به تحقیقات بیشتر
ایزولا میگوید این کار میتواند تنوع استراتژیک بیشتری ایجاد کند؛ چیزی که الزام ترکیبی حتی با دو توقف ممکن است از به وجود آمدن آن جلوگیری کند. با اینحال او تاکید کرد که اگر چنین برنامههایی واقعاً چیزی است که FIA، F1 و تیمها میخواهند دنبال کنند، هنوز به تحقیقات بیشتر نیاز است. ایزولا گفت: "پیشنهاد شخصی من طبق تجربه 15 ساله این است که اگر ایده مشترکی برای آینده وجود دارد، تعدادی مسابقه را شناسایی کنیم و از تیمها بخواهیم شبیهسازی کنند: اگر این را انتخاب کنیم، واکنش شما چیست؟ سپس خواهیم دید آیا آنها با رویکردهای متفاوتی باز میگردند یا خیر. و اگر این کار را انجام دهند، احتمالاً این راه درست است."
"ریسک نکنید و به آنچه اکنون داریم، آسیب نرسانید"
با این حال، دو ملاحظه وجود دارد، زیرا فرمول یک برای فصل 2026 آماده میشود. اول، اجرای اجباری دو توقف در موناکو موفقیت بزرگی نبود، هرچند ایزولا پاسخ میدهد: "ما نباید موناکو را به عنوان نمونه در نظر بگیریم، چون در آنجا خطر بیرونزدن از پیست وجود داشت" و اشاره میکند به رانندگانی که از نوول چیکان عبور میکردند.
درسهای گرندپری قطر و تاثیر قوانین 2026
طرفداران بیشتر به گرندپری قطر 2023 نگاه میکنند، جایی که دو توقف به دلایل ایمنی اجباری شد. آن رخداد به همراه گرمای شدید باعث مشکلات جسمی برای برخی رانندگان شد اما ایده رانندگی بدون مدیریت تایر برای لیبرتی مدیا جذاب است.
ملاحظه دوم این است که اگر خودروهای جدید طبق قوانین 2026 بتوانند با فاصله کمتری از هم پیروی کنند، آیا اصلاً نیاز به این تغییرات هست یا خیر. هوای کثیف باید تحت قوانین جدید فرمول یک تأثیر کمتری داشته باشد و این ممکن است هرگونه مداخله مقرراتی را زودهنگام کند.
همکاری برای جلوگیری از عواقب غیرمنتظره
ایزولا گفت: "شاید، اما من نمیدانم. به طور کلی، اگر بخواهیم تغییر مقررات را در نظر بگیریم، باید با هم همکاری کنیم تا از عواقب غیرمنتظره جلوگیری کنیم. همانطور که گفتید، سال آینده همه چیز متفاوت است. ما نمیدانیم چه انتظاری داشته باشیم اما وقتی ایدهای مطرح میشود، حداقل امکان واکنش وجود دارد. با اینحال باید در نظر داشته باشیم که اکنون فرمول یک خوبی داریم، پس نباید ریسک کنیم و به داشتههایمان آسیب برسانیم."