سرآمد انتخاب هوشمندانه

چین بازار ایران را بلعید!

چین که سال‌هاست با سرعتی برق‌آسا در حال گسترش بازار خودروهای برقی خود است، حالا آن‌قدر تولید و صادراتش را بالا برده که نه‌تنها جهان، بلکه بازار ایران را نیز در قبضه خود گرفته است.

چین بازار ایران را بلعید!

رقابت بی‌وقفه و جنگ قیمت میان خودروسازان برقی چینی، سود این صنعت را تقریبا نصف کرده و دولت پکن را به مداخله واداشته تا جلوی «رقابت حذف‌کننده» را بگیرد.

مقامات چینی تاکید دارند فشار شرکت‌ها بر تأمین‌کنندگان برای فروش قطعات زیر قیمت، نمونه‌ای از رقابت بی‌نظم و مخرب است؛ رقابتی که دیگر فقط در صنعت خودروهای برقی نیست و به صنایعی همچون پنل‌های خورشیدی، تجارت آنلاین و حتی خدمات تحویل غذا هم سرایت کرده است.

برندهای بزرگی مثل بی‌وای‌دی، چری، جیلی و چانگان، با صادرات بی‌سابقه، سال گذشته بیش از ۶ میلیون خودرو به سراسر جهان ارسال کردند؛ آماری که از هر کشور دیگری بیشتر است. این سیل صادرات، زنگ خطر را برای بسیاری از بازارها به صدا درآورده و کشورهایی مانند کانادا، مکزیک و اعضای اتحادیه اروپا را به سمت وضع تعرفه‌های بازدارنده سوق داده است.

از رونق تا رکود نوآوری

دهه ۲۰۱۰، نقطه شروع رسمی حمایت‌های مالی عظیم دولت چین از خودروسازان برقی بود. مشوق‌های گسترده باعث شد شرکت‌هایی چون بی‌وای‌دی حتی از «تسلا» در فروش پیشی بگیرند و تعداد برندهای داخلی به حدود ۵۰۰ برسد. اما حالا با شباهت بیش از حد محصولات، رشد محدود بازار و افزایش شدید رقبا، این صنعت وارد یک «دور حذفی» شده که شرکت‌های زیان‌ده برای بقا به جذب سرمایه‌های بیشتر وابسته‌اند.

آمار رسمی نشان می‌دهد حاشیه سود خودروسازان چینی از ۸ درصد در سال ۲۰۱۷ به تنها ۴.۳ درصد در سال گذشته رسیده است.

کارشناسان می‌گویند رقابت فرسایشی باعث شده شرکت‌ها به جای تمرکز بر نوآوری، کاهش هزینه و بهره‌وری را در اولویت خود قرار دهند؛ حتی اگر این مسیر، آینده صنعت را تهدید کند.

دولت چین حالا با احضار مدیران شرکت‌ها، وضع قوانین جدید و کاهش یارانه‌ها تلاش دارد ظرفیت اضافی را کم کرده و این جنگ قیمت جهانی را مهار کند. کارشناسان معتقدند هرچه این رقابت شدیدتر شود، بازارهای خارجی  از جمله ایران  بیشتر در سیطره خودروسازان چینی قرار خواهند گرفت.

 

منبع : تسنیم
ارسال نظر