فوری: زلزله در دولت! سامانه فواد 2 مدیر ارشد را به زیر کشید
سامانه فواد ۱۲۸ سازمان اداری و استخدامی برای رسیدگی به شکایات اداری و نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی.
سازمان اداری و استخدامی کشور گزارش سهماهه پاییز سامانه ملی فوریتهای اداری (فواد) ۱۲۸ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در پاییز امسال بیش از ۵۲ هزار تماس موفق با شماره ۱۲۸ انجام شده که منجر به ثبت ۶ هزار و ۷۳۴ شکایت مرتبط با شاخصهای فواد شده است. میزان حلوفصل شکایات نیز بر اساس بازخوردگیری از شهروندان، ۶۶ درصد برآورد میشود.
اقدامات انضباطی و تشویقی در آذرماه
در پی بررسی شکایات واصله به سامانه فواد ۱۲۸ در آذرماه، اقدامات انضباطی و تشویقی مختلفی صورت گرفته است. طی این مدت، ۶۸ نفر از کارکنان دستگاههای اجرایی مورد تشویق قرار گرفتند. همچنین، ۳۰ نفر تذکر دریافت کرده و دو نفر از مدیران نیز از سمت خود عزل شدند. میانگین کل زمان رسیدگی به شکایات در دستگاههای اجرایی، از زمان تماس با سامانه فواد تا برطرف شدن مشکل، ۳ ساعت و ۴۴ دقیقه گزارش شده است.
ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی
بر اساس این گزارش، عملکرد دستگاهها در پیگیری و رسیدگی به شکایات شهروندان متفاوت بوده است. بانک مرکزی و وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری؛ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه پیگیری شکایات عملکرد ضعیفی داشتهاند. در مقابل، وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری به همراه سازمان ملی استاندارد ایران عملکرد مطلوبی را از خود نشان دادهاند.
توسعه و بهروزرسانی سامانه فواد
در آذرماه سال جاری، سامانه فواد ۱۲۸ شاهد توسعه و بهروزرسانیهایی بوده است. شاخصهای فواد از ۷ به ۸ شاخص افزایش یافت که شامل گزارشدهی عدم رعایت الگوی مصرف انرژی در ادارات دولتی میشود. علاوه بر این، طرح فواد در سطح شهرداریها و دهیاریهای استان قزوین و همچنین در سه منطقه آزاد انزلی، کیش و سرخس آغاز به کار کرده است.
آشنایی با سامانه ملی فواد ۱۲۸
سامانه ملی فواد ۱۲۸، پلتفرمی برای ثبت شکایات فوری از عملکرد نظام اداری است که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور راهاندازی شده است. این سامانه پیگیری شکایات را تا دریافت پاسخ نهایی انجام میدهد. شهروندان میتوانند از طریق شماره تماس فوریتهای اداری ۱۲۸، گزارشهای خود را ثبت کرده و در کمتر از چند ساعت نتیجه پیگیری را دریافت کنند. فواد ۱۲۸ با تمرکز بر نحوه ارائه خدمات، رفتار کارمندان و کیفیت پاسخگویی، فرآیندی سریع، دقیق و شفاف را برای رسیدگی به شکایات فراهم میآورد.