فوری: توقف ناگهانی تاسیس شرکت هواپیمایی جدید؛ رویای پرواز بر باد رفت؟
ایمنی پرواز، توسعه ناوگان، تاسیس شرکتهای جدید و قیمت بلیت؛ چالشهای پیش روی صنعت هوانوردی ایران.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری ایمنی پرواز را مهمترین مأموریت این سازمان برشمرد و اعلام کرد که درخواستهای جدید برای تاسیس شرکت هواپیمایی تا اطلاع ثانوی پذیرفته نخواهد شد.
ایمنی پرواز؛ اولویت بیچون و چرای سازمان هواپیمایی کشوری
ابوذر شیرودی، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری، در نخستین نشست هماندیشی با معاونان و مدیران این سازمان تاکید کرد که ایمنی، رسالت اصلی و اولویت نخست سازمان هواپیمایی کشوری به شمار میرود و هیچگونه اغماض یا مصلحتاندیشی در این حوزه پذیرفتنی نیست.
وی با بیان اینکه تعامل و همکاری با شرکتهای هواپیمایی همواره در دستور کار قرار دارد، افزود: با وجود این رویکرد تعاملی، در موضوع ایمنی پرواز هیچ مصلحتی پذیرفته نخواهد شد و از مجموعه استاندارد پرواز انتظار میرود موضوع ایمنی را بهصورت جدی و شفاف به شرکتها ابلاغ و پیگیری کنند.
توقف موقت پذیرش درخواست تاسیس شرکت هواپیمایی جدید
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری یکی از برنامههای مهم این سازمان را کاهش میانگین عمر ناوگان هوایی کشور دانست و ساماندهی ناوگان فعال داخلی و ارتقای سطح ایمنی هواپیماها را از اولویتهای اصلی برشمرد.
کاپیتان شیرودی با ابراز مخالفت با راهاندازی شرکتهای هواپیمایی با یک یا دو فروند هواپیما، اظهار داشت: اصلاح آئیننامه تأسیس شرکتهای هواپیمایی با هدف افزایش ظرفیت صندلیهای پروازی انجام شد. از اینرو، تا اطلاع ثانوی و تا زمان تعیین تکلیف نهایی تعداد شرکتها و درخواستهای موجود، درخواستهای جدید برای تأسیس شرکت هواپیمایی پذیرفته نمیشود.
وی تصریح کرد که پس از اصلاح آئیننامه و تصویب نهایی قانون، روند صدور مجوزها از سر گرفته خواهد شد.
ساماندهی ناوگان و نظارت بر قیمت بلیت
کاپیتان شیرودی درباره قیمت بلیت هواپیما نیز گفت که قیمتگذاری دستوری توسط سازمان با مقاومت شرکتهای هواپیمایی مواجه میشود. بنابراین برای کنترل قیمتها، افزایش واقعی عرضه صندلی و اعمال نظارت هوشمند در دستور کار قرار دارد.
اصلاح نظام حکمرانی و حمایت از صنعت هوانوردی
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به لزوم اصلاح نظام حکمرانی، برنامه این سازمان را حمایت همهجانبه از ارکان اصلی صنعت حمل و نقل هوایی بهویژه شرکتهای هواپیمایی، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) اعلام کرد.
وی بیان داشت که تمام تلاش بر اصلاح نظام حکمرانی متمرکز شده تا بتوان حمایت جامع و مؤثری از تمامی فعالان صنعت هوانوردی کشور داشت.
کاپیتان شیرودی در پایان خواستار بازنگری و تقویت کمیتههای تخصصی سازمان شد و با اشاره به موضوع معیشت کارکنان تاکید کرد که اصلاح وضعیت معیشتی آنان بهصورت جدی در حال پیگیری است.