سرآمد انتخاب هوشمندانه

۵۰ هزار میلیارد تومان برای ۱۴۸ کیلومتر آزادراه: آیا تا اسفند وعده تحقق می‌یابد؟

آزادراه‌های تکمیل شده با مشارکت بخش خصوصی، ترافیک را در مسیرهای حمل و نقل ایران کاهش داده و به توسعه زیربنایی کمک می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از تکمیل و بهره‌برداری از ۱۴۸ کیلومتر آزادراه با اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومان و مشارکت بخش خصوصی تا پایان سال جاری خبر داد.

شتاب‌گیری بی‌سابقه در تکمیل آزادراه‌ها

هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در نشست مشترک سرمایه‌گذاران و مدیران اجرایی پروژه‌های پیشران آزادراهی، از شتاب‌گیری بی‌سابقه در تکمیل و بهره‌برداری آزادراه‌های کشور در سال ۱۴۰۴ خبر داد. وی افزود: تا پایان سال جاری، مجموعاً ۱۹۸ کیلومتر آزادراه در کشور به بهره‌برداری خواهد رسید که این رقم، حدود ۴۷ درصد فراتر از هدف مصوب برنامه است. این دستاورد با وجود چالش‌های متعددی همچون محدودیت منابع مالی، مسائل مربوط به تملک زمین و پیچیدگی‌های اجرایی، با اتکا به برنامه‌ریزی فشرده، اقدامات اصلاحی و هم‌افزایی میان بخش دولتی و خصوصی محقق شده است.

افتتاح ۱۴۸ کیلومتر آزادراه تا پایان اسفند

بازوند بیان کرد: از مجموع حدود ۲۰۰ کیلومتر آزادراه برنامه‌ریزی شده برای سال ۱۴۰۴، تاکنون ۵۲ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و ۱۴۸ کیلومتر باقی‌مانده نیز با اعتباری نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان و با مشارکت ۵۵ درصدی بخش خصوصی تا پایان اسفندماه آماده افتتاح خواهد شد.

پروژه‌های کلیدی در مسیر افتتاح

وی این روند را بیشترین شتاب در توسعه آزادراهی کشور طی دهه اخیر عنوان کرد و به تشریح برخی از پروژه‌های اولویت‌دار پرداخت:

  • کنارگذر شمالی کرج: به طول ۱۸.۷ کیلومتر، یکی از محورهای کلیدی در کاهش بار ترافیکی ورودی‌های شمال غرب پایتخت است و در مراحل نهایی اجرا قرار دارد.
  • کمربندی غربی قم: این پروژه راهبردی به طول ۱۲ کیلومتر، گلوگاه مهم ترافیکی در محور جنوب به مرکز کشور را برطرف کرده و نقش مؤثری در کاهش بار ترافیک سنگین محور تهران - قم ایفا خواهد کرد.
  • آزادراه گرمسار - سمنان: به طول ۳۶ کیلومتر، با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۴ درصد در مراحل پایانی قرار دارد. چالش تأمین مصالح از معادن منطقه با تعریف مسیرهای جایگزین در حال برطرف شدن است.
  • مراغه - هشترود و تبریز - صوفیان: این پروژه‌ها به ترتیب به طول ۶ و ۹ کیلومتر، از دیگر قطعات اولویت‌دار برای تکمیل کریدور ترانزیتی شرق به غرب هستند که تکمیل آن‌ها نقش بسزایی در کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی و روانی ترافیک در محورهای منتهی به تبریز خواهد داشت.
  • کنارگذر شرقی اصفهان: قطعه‌ای به طول ۸ کیلومتر با انجام اصلاحات هندسی و تکمیل تبادلات در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.
  • کنارگذر شرقی کرمانشاه: این پروژه حیاتی غرب کشور به طول ۳۵ کیلومتر، پس از هماهنگی‌های بانکی و تأمین منابع مالی، روند تکمیل آن قابل مدیریت است.
  • کمربندی ماهشهر: به طول ۲۳ کیلومتر، به عنوان مسیر پشتیبان شبکه حمل و نقل صنعتی و پتروشیمی منطقه شناخته می‌شود و هماهنگی‌های لازم برای تسریع روند اجرای آن انجام شده است.

رفع موانع با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم نگاه راهکارمحور در مواجهه با مشکلات، اعلام کرد: بخش قابل توجهی از این موانع با پیگیری‌های منسجم و توافقات اخیر با وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و استانداران استان‌های درگیر، در آستانه رفع قرار گرفته است.

تأمین اعتبار برای جلوگیری از توقف پروژه‌ها

بازوند در پایان خاطرنشان کرد: در پروژه‌هایی که قابلیت بهره‌برداری تا اسفندماه را دارند، هیچ توقفی به بهانه کمبود منابع مالی قابل قبول نیست و وزارت راه و شهرسازی در صورت باقی ماندن چالش‌های محدود در حوزه تملک، آمادگی دارد با تأمین اعتبارات جبرانی، مانع توقف پروژه‌ها شود.

ارسال نظر