زلزله در شبکه حمل و نقل ایران؛ روس ها چه نقشه ای کشیدند؟
ایران، روسیه و هند با چین برای راهاندازی کریدور شمال-جنوب و تسهیل حملونقل کالا تا سال ۲۰۲۶ به توافق تجاری رسیدند.
رئیس سازمان حمل و نقل دریایی و رودخانهای روسیه اعلام کرد که از سال آینده میلادی، حمل و نقل کالا در مسیرهای کلیدی روسیه-ایران-هند و روسیه-ایران-چین، تحت عنوان کریدور بینالمللی شمال به جنوب، آغاز خواهد شد.
برنامهریزی برای آغاز عملیات در سال 2026
آندری تاراسنکو، رئیس سازمان حمل و نقل دریایی و رودخانهای روسیه، در تازهترین اظهارات خود، زمانبندی آغاز رسمی حمل و نقل در این کریدورهای تجاری را سال 2026 عنوان کرد. وی تاکید کرد که این مسیرهای ترانزیتی، نقش مهمی در توسعه روابط تجاری بین کشورهای مذکور ایفا خواهند کرد.
توافقات صورت گرفته با طرف ایرانی
این مقام روس با اشاره به مذاکرات انجام شده در ماه آوریل سال جاری با مقامات و شرکتهای ایرانی، از جمله شرکت ملی کشتیرانی ایران و شرکت کشتیرانی دریای خزر، از حصول توافقات دوجانبه برای تکمیل این مسیرهای حمل و نقل خبر داد. بر اساس این توافقات، طرفین بر سازماندهی حمل و نقل کانتینری دریایی و حمل و نقل کانتینری ترکیبی و چندوجهی در کریدور شمال به جنوب به تفاهم رسیدهاند.
تشکیل کنسرسیوم مشترک دریایی
در راستای تقویت همکاریها، روسیه و ایران در ماه نوامبر سال جاری نیز برای ایجاد یک کنسرسیوم مشترک دریایی به توافق رسیدند. هدف از تشکیل این کنسرسیوم، توسعه حمل و نقل بین بنادر ایران و بندر ماخاچکالا در روسیه اعلام شده است.
خط حمل و نقل منظم کانتینری در دریای خزر
تاراسنکو همچنین از گفتگوها در خصوص ایجاد یک خط حمل و نقل منظم کانتینری بین بندر ماخاچکالا و بنادر ایران خبر داد. وی افزود کنسرسیوم آتی، گامی راهبردی در مسیر توسعه تجارت، حمل و نقل و حمل و نقل چندوجهی در پهنه دریای خزر خواهد بود.