سرآمد انتخاب هوشمندانه

افشاگری: کدام خودروی چینی دست دوم شما را از خریدهای اشتباه نجات می‌دهد؟

خودروهای کارکرده چینی زیر یک میلیارد تومان شامل ام‌وی‌ام X33، جک J5، جیلی امگرند، دانگ‌فنگ H30 کراس، فاو بسترن B50F، ام‌وی‌ام 550، لیفان X60، برلیانس H330 و زوتی آریو در بازار خودرو عرضه می‌شوند.

رشد روزافزون بازار خودروهای کارکرده چینی در ایران، فرصت‌های تازه‌ای را برای خریداران با بودجه محدود ایجاد کرده است. افزایش سطح توقع مشتریان، تنوع بالای محصولات، ارتقای کیفیت نسل‌های جدید و رشد بازار قطعات یدکی، همگی در تبدیل بخش خودروهای چینی کارکرده به یکی از پویاترین و جذاب‌ترین قسمت‌های بازار نقش داشته‌اند.

بهترین خودروهای چینی کارکرده زیر یک میلیارد تومان در بازار ایران

ام‌وی‌ام X33 NEW مدل ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵

حدود یک دهه پیش، X33 به عنوان مشهورترین شاسی‌بلند چینی در بازار کشورمان شناخته می‌شد. این خودرو که اولین کراس‌اوور مدیران خودرو بود، ابتدا در سال ۱۳۸۹ با پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس دستی عرضه شد. در ادامه، نسخه دوم این کراس‌اوور با نام X33 نیو از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ به بازار آمد که با فیس‌لیفت قابل توجهی در قسمت جلو و تجهیز به گیربکس اتوماتیک CVT عرضه شد. این نسخه با موتور ۱۳۹ اسب بخار و داشبورد جدید، ظاهری به‌روزتر داشت. نمونه‌های کارکرده این خودرو با گیربکس اتوماتیک و کارکرد زیر ۲۰۰ هزار کیلومتر، در حال حاضر با قیمتی بین ۸۰۰ میلیون تا ۱.۱ میلیارد تومان در دسترس هستند.

جک J5 اتوماتیک مدل ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶

سدان J5 کرمان موتور که در سال ۱۳۹۲ با پیشرانه ۱.۵ لیتری و گیربکس دستی معرفی شد، به دلیل طراحی زیبای پینین‌فارینا، یکی از خودروهای چشم‌نواز چینی آن دوران بود. کرمان موتور به سرعت نسخه اتوماتیک آن را با پیشرانه قوی‌تر ۱.۸ لیتری (۱۴۱ اسب بخار) و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به بازار عرضه کرد. این خودرو با ظاهر هماهنگ و مشخصات فنی قابل قبول، توانست محبوبیت زیادی کسب کند. هم‌اکنون نمونه‌های کارکرده J5 اتوماتیک بسته به مدل و کارکرد، بین ۵۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

جیلی امگرند مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴

جیلی امگرند به عنوان یکی از معدود خودروهای چینی وارداتی، با تبلیغات گسترده و کیفیت نسبتاً بالاتر، مورد استقبال خریداران ایرانی قرار گرفت. این خودرو در دو نسخه سدان و هاچ‌بک وارد شد که نسخه سدان محبوبیت بیشتری داشت. با وجود فروش مناسب، واردات امگرند به دلیل مشکلات شرکت واردکننده متوقف شد. در نتیجه، نمونه‌های کارکرده این سدان چینی با وجود مشخصات فنی قابل قبول (موتور ۱.۸ لیتری، ۱۳۷ اسب بخار)، با کمیابی قطعات مواجه هستند. این خودرو در نسخه‌های دستی و اتوماتیک CVT عرضه می‌شد.

دانگ‌فنگ H30 کراس مدل ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸

این کراس هاچ‌بک چینی، که بر پایه پلت‌فرم قدیمی سیتروئن ZX ساخته شده، در اواخر سال ۱۳۹۴ توسط ایران‌خودرو تولید شد تا رقیبی برای ساندرو استپ‌وی باشد. مزیت اصلی H30 کراس، استفاده از پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 بود که از نظر تعمیرات و قطعات یدکی در شرایط بهتری قرار دارد. این خودرو همچنین از گیربکس چهار سرعته اتوماتیک آیسین بهره می‌برد و در زمان عرضه با استقبال خریداران مواجه شد. در حال حاضر، نمونه‌های کارکرده H30 کراس نسبت به سایر خودروهای چینی هم‌رده، قیمت بالاتری دارند.

فاو بسترن B50F مدل ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵

گروه بهمن پس از عرضه سدان‌های مزدا، در سال ۱۳۹۲ سدان چینی فاو بسترن B50 را تولید کرد و یک سال بعد نسخه فیس‌لیفت آن با نام B50F را عرضه نمود. این خودرو که بر اساس پلت‌فرم قدیمی مزدا ۶ ساخته شده و توسط ایتال‌دیزاین طراحی شده، از طراحی جدید جلو، پیشرانه قوی‌تر (۱.۸ لیتری، ۱۴۲ اسب بخار) و تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتری بهره می‌برد. B50F با گیربکس شش سرعته اتوماتیک تا سال ۱۳۹۶ تولید شد و هم‌اکنون نمونه‌های مدل ۱۳۹۵ آن با قیمت زیر ۸۰۰ میلیون تومان قابل یافتن است.

ام‌وی‌ام 550 مدل ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶

این سدان که در سال ۱۳۹۴ جایگزین ام‌وی‌ام ۵۳۰ شد، در واقع یک فیس‌لیفت بزرگ از مدل قبلی بود. ام‌وی‌ام ۵۵۰ با همان قوای محرکه قبلی (موتور ۲ لیتری، ۱۳۲ اسب بخار) در نسخه‌های دستی و اتوماتیک CVT عرضه شد که نسخه اتوماتیک آن بیشتر مورد توجه قرار گرفت. با وجود طراحی قدیمی و پیشرانه نه چندان قدرتمند نسبت به حجم، استهلاک پایین و اشتراک قطعات با ۵۳۰، دسترسی به قطعات یدکی آن را تسهیل کرده است.

لیفان X60 مدل ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷

در پاسخ به موفقیت X33 مدیران خودرو، کرمان موتور لیفان X60 را به بازار عرضه کرد. این خودرو ابتدا با گیربکس دستی در سال ۱۳۹۲ معرفی شد و از اواسط سال ۱۳۹۵ نسخه اتوماتیک آن نیز تولید گردید. X60 به دلیل کمبود شاسی‌بلندها در بازار، با استقبال مناسبی مواجه شد و تا سال ۱۳۹۷ تولید شد. این کراس‌اوور با پیشرانه ۱.۸ لیتری (۱۲۶ اسب بخار) و گیربکس CVT در نسخه اتوماتیک، هم‌اکنون بسته به مدل و کارکرد، بین ۵۵۰ تا بیش از ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

برلیانس H330 اتوماتیک مدل ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷

سایپا با مونتاژ سری H200 و H300 برلیانس، توانست نظر خریداران زیادی را جلب کند. در این میان، سری H300 و به خصوص نسخه سدان H330، محبوبیت بیشتری یافت. H330 ابتدا با پیشرانه ۱.۵ لیتری عرضه شد و از اسفند ۱۳۹۶ به پیشرانه قوی‌تر ۱.۶۵ لیتری (۱۱۴ اسب بخار) مجهز شد. در حال حاضر، آخرین نمونه‌های اتوماتیک H330 مدل ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ قیمتی بین ۹۰۰ میلیون تا بیش از یک میلیارد تومان دارند، اما نمونه‌های دستی مدل پایین‌تر با قیمتی زیر ۶۰۰ میلیون تومان نیز یافت می‌شوند.

زوتی آریو مدل ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸

زوتی آریو، که در واقع Z300 نام دارد و از نظر طراحی ظاهری شباهت زیادی به تویوتا آلیون دارد، ابتدا به صورت وارداتی و سپس توسط سایپا مونتاژ شد. این خودرو با وجود قرارگیری در ناوگان تاکسیرانی، آنطور که انتظار می‌رفت مورد توجه بازار قرار نگرفت و هیچ‌گاه بازار پررونقی نداشت. با این حال، نمونه‌های کارکرده آریو با توجه به قیمت مناسب، می‌توانند گزینه‌ای قابل توجه باشند. این سدان به پیشرانه ۱.۶ لیتری (۱۱۲ اسب بخار) و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک مجهز است.

ارسال نظر