حراج خردهفروشی اموال تملیکی: فاش شدن حجم عظیم مشارکت مردم!
گمرک با مزایده آنلاین اموال تملیکی و کالاهای متروکه بر تجارت الکترونیک تمرکز دارد.
تکلیف کالاهای متروکه در سازمان اموال تملیکی تسریع میشود.
وظیفه اصلی سازمان اموال تملیکی
یکی از وظایف اصلی سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی، تعیین تکلیف کالاهای متروکه است. کالای متروکه به کالاهایی اطلاق میشود که صاحبان آنها در مهلت قانونی مقرر برای ترخیص به گمرک مراجعه نکرده یا در ارائه مدارک لازم تأخیر داشته باشند.
انتقادها و تأکیدها
در سالهای گذشته، رسوب و ماندگاری طولانی مدت برخی کالاها و فساد آنها در انبارهای این سازمان همواره مورد انتقاد مسئولان عالی نظام قرار گرفته است. اعضای مجمع عمومی سازمان نیز بر تسریع در تعیین تکلیف کالاها با استفاده از روشهای قانونی تأکید کردهاند.
روشهای تعیین تکلیف کالا
سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی، کالاها را از طریق سه روش فروش، اعاده و استرداد تعیین تکلیف میکند. در بخش فروش، کالاها از طریق مزایده و حراج به فروش میرسند. در هفت ماهه اول سال جاری، اموال منقول به ارزش ۵۶ هزار میلیارد ریال از طریق مزایده سراسری الکترونیکی، حراجهای الکترونیکی برخط و مذاکره به دستگاهها و سازمانها فروخته شده است.
سامانه حراج خردهفروشی برخط
با هدف تسریع در تعیین تکلیف کالاها و جلوگیری از رسوب آنها، سازمان اموال تملیکی اقدام به طراحی و اجرایی کردن سامانه حراج خردهفروشی برخط کرده است. این سامانه در راستای مهار تورم، رشد تولید، تقویت عدالت اجتماعی و حمایت از اقشار آسیبپذیر جامعه، و همچنین مطابق با بند (۲) ماده (۵۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز راهاندازی شده است.
مزایای سامانه حراج خردهفروشی
این سامانه مزایای متعددی از جمله ایجاد بستری کاملاً رقابتی و شفاف برای فروش، امکان مشارکت فراگیر عموم مردم در خرید کالا به صورت خردهفروشی، رایگان بودن تمامی فرآیندهای سامانه، سهولت خرید آنلاین برای مشتریان، بازگشت سریع وجوه نزد برندگان حراج (ظرف حداکثر ۲۴ ساعت)، الکترونیکی و برخط بودن کلیه فرآیندهای مالی، استفاده حداکثری از ظرفیتهای تجارت الکترونیک، عرضه کالاهای بادوام و اساسی مورد نیاز جامعه، امکان اخذ گزارشهای مدیریتی جامع و نظارت مستمر را فراهم میآورد. همچنین این سامانه تحولی در نحوه نگهداری، انبارداری و تحویل کالا به مشتریان ایجاد خواهد کرد.
مقایسه حراج حضوری و الکترونیکی
پیش از این، حراجهای حضوری در تهران با حضور حدود ۲۵۰ نفر برگزار میشد. اما در هفت ماهه سال جاری، بیش از ۴۰۰ مرحله حراج الکترونیکی برخط در سراسر کشور با مشارکت بیش از ۵۲ هزار نفر برگزار شده است. در این حراجها، ۱۶ هزار قلم کالا در قالب تک قلم کالا در ۳۰ استان کشور عرضه شده و بیش از ۵ هزار میلیارد ریال کالا به فروش رسیده است. ارزش اقلام فروخته شده نسبت به قیمت پایه بالغ بر ۴۰ درصد رشد نشان میدهد.