روسیه به داد این پروژه با ایران و هند رسید
قرارداد کریدور شمال - جنوب که ۲۵ سال پیش میان ایران، روسیه و هند امضا شد و هنوز تکمیل نشده، در معاهده چند روز پیش رؤسای جمهور ایران و روسیه مورد توجه قرار گرفت و باتوجه به اینکه یکی از حلقههای مفقوده این کریدور، خط ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت - آستارا است که هنوز به اتمام نرسیده، اکنون مورد توجه قرار گرفته و به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، کمیته پیگیری تملک اراضی این مسیر تشکیل شده است تا شاید از این پروژه ۲۰ ساله گرهگشایی شود.
موضوعات مرتبط با حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی و جاده ای در بخش کالا و مسافر از جمله توافقهایی بین ایران و روسیه در سفر چند روز پیش رئیسجمهور کشورمان به روسیه بود.
در این میان پوتین، رئیسجمهور روسیه ایجاد خط آهن میان دو کشور را از طرحهای مهم اعلام کرد و ایجاد هفته فرهنگی و نیز توسعه گردشگری میان ایران و روسیه از موارد دستور کار قرار داد.
همچنین پزشکیان، رئیسجمهور ایران بر توسعه همکاریها در کریدورهای شمال - جنوب و غرب - شرق و گسترش مسیرهای دریایی و بنادر تاکید و اعلام کرد که عزم دولت ایران بر گسترش روابط با روسیه است و مصمم هستیم همکاریهای خود را در کریدورهای شمال - جنوب و غرب - شرق و مسیرهای دریایی و بنادر گسترش دهیم. بنابراین؛ میتوانیم توافقات بسیار مهمی با فدراسیون روسیه در تکمیل مسیر راهآهنها و کریدورها و مسیرهای دریایی و بنادر داشته باشیم؛ این موارد بسترهایی برای فعالیت اقتصادی است و برای اینکه بتوانیم این سیاستها را عملیاتی کنیم و این توافقها روی کاغذ نماند، لازم است تیمهایی برای پیگیری توافقات فعال شوند. تیمهای دانشگاهی، مالی، صنعتی و تجاری میتوانند در این زمینه فعال شوند. در این میان دولت ایران آمادگی دارد زمینه گسترش تعاملات را تسهیل و موانع پیشرو را برطرف کند که اراده ما در این زمینه جدی است.
و اما قرارداد کریدور شمال به جنوب که در این معاهده مورد توجه قرار گرفته، سال ۲۰۰۰ میلادی بین سه کشور ایران و روسیه و هند برای توسعه تبادلات اقتصادی تسهیل حمل و نقل امضا شد. این کریدور، مسیری چندوجهی (ریلی، جادهای و دریایی) از سنپترزبورگ به بندر بمبئی هند به طول ۷.۲ هزار کیلومتر است که از ایران میگذرد و هدف پروژه کریدور حمل و نقل چندوجهی بینالمللی شمال - جنوب، جذب ترافیک ترانزیتی از هند، ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس به اروپا از طریق خاک روسیه است.
بنابر گفته کارشناسان، تکمیل کریدور شمال - جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بینالمللی و استفاده از ظرفیتهای سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است و پیشبینی میشود با عملیاتیشدن این کریدور تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی کاهش یابد. همچنین این کریدور در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است.
آن طور که گفته می شود حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب، خط ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت - آستارا بوده که هنوز بعد از ۲۰ سال به اتمام نرسیده است و بنابر گفته برخی مسئولان، تکمیل این پروژه به حدود یک میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد.
اگرچه پیشتر نیز با طرف روسی مذاکراتی در خصوص نحوه همکاری دو کشور در زمینه احداث راه آهن رشت - آستارا و همکاری در زمینه توسعه کریدور شمال - جنوب انجام شده بود اما آن طور که در معاهده مشارکت جامع راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه آمده است، طرفهای متعهد در توسعه کریدورهای حمل و نقل بینالمللی که از قلمرو جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه عبور میکند، به ویژه کریدور بینالمللی حمل و نقل شمال - جنوب فعالانه همکاری خواهند کرد.
این همکاری شامل ترویج کالا با مبدأ یک طرف متعاهد در بازارهای دولتهای ثالث و همچنین فراهمسازی شرایط توسعه حمل و نقل یکپارچه از طریق کریدورهای حمل و نقل، هم از طریق حمل و نقل دوجانبه و هم از طریق حمل و نقل ترانزیتی در قلمرو خود، خواهد بود.