ایران رابط روسیه و هند شد
نماینده ویژه رئیسجمهوری گفت که هدف فعالسازی کریدور شمال-جنوب است و از بندرعباس تا بنادر انزلی، کاسپین و امیرآباد خزر، خط راهآهن آماده بهرهبرداری است. همچنین بنادر ظرفیت بالایی برای پذیرش بار دارند.
علی عبدالعلیزاده، نماینده ویژه رئیسجمهوری در هماهنگی اجرای سیاستهای توسعه دریامحور، در حاشیه بازدید خود از بندرهای گیلان، از جمله بندر کاسپین و بندر انزلی، گفت که هدف اصلی فعالسازی کریدور شمال-جنوب است. اکنون از بندرعباس تا بنادر انزلی، کاسپین و امیرآباد خزر خط راهآهن آماده است و بنادر نیز ظرفیت خوبی برای پذیرش بار دارند.
همچنین در ادامه به بازدید خود از بندر آستارا اشاره کرد و افزود که به دلیل رسوبات موجود، این بندر برای ۹ ماه گذشته کشتی پذیرش نکرده است؛ اما با استقرار لایروب، به زودی شاهد پذیرش کشتی در این بندر خواهیم بود.
ظرفیت قابل توجه پذیرش بار در بنادر شمالی کشور
عبدالعلیزاده همچنین ظرفیت پذیرش بار در بندر انزلی را ۱۰ میلیون تن در سال و در بندر کاسپین را ۱۵ میلیون تن پیشبینی کرد و افزود که با ساخت حوضچه جدید در بندر کاسپین، این بندر قادر خواهد بود نزدیک به یک میلیون تن بار را پذیرش کند.
او به آیندهای روشن برای بندر کاسپین اشاره کرد و افزود که با اضافه شدن بندر امیرآباد، ایران قادر خواهد بود تا سال ۲۰۲۵، ۲۰ میلیون تن بار از روسیه را در خزر تحویل بگیرد و در بندرعباس برای مقصد بعدی بارگذاری کند. این پروژهها بهویژه در راستای آغاز بهرهبرداری از کریدور شمال-جنوب بسیار مهم هستند.
عبدالعلیزاده تأکید کرد که این اقدام نه تنها برای کشور بسیار حیاتی است بلکه به ایجاد فرصتهای جدید تجاری در جغرافیای ایران کمک میکند و در صورت بروز مشکلات در طول مسیر حمل و نقل ترکیبی، از جمله در بخشهای راهآهن، بنادر و تخلیه بار، این مشکلات باید رفع شود.
اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به راه آهن کشور
او همچنین اشاره کرد که در پایان سال آینده، بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه راهآهن کشور متصل خواهد شد و این فرصت را فراهم میآورد که ظرفیت بندر کاسپین تا ۱۰ میلیون تن افزایش یابد. نماینده ویژه رئیسجمهور افزود که این پروژهها نه تنها درآمد ترانزیتی خوبی به همراه دارند بلکه مشاغل جدیدی را نیز ایجاد خواهند کرد.
عبدالعلیزاده در نهایت تأکید کرد که سیاست توسعه دریا محور، با تمرکز بر بخش خصوصی، در دولتهای گذشته نیز دنبال شده و در حال حاضر در بندر انزلی شاهد سرمایهگذاریهای چشمگیر بخش خصوصی هستیم که این امر موجب افزایش ظرفیت تخلیه و نگهداری در بندر انزلی شده است.
اهمیت ویژه کریدور شمال-جنوب
کریدور شمال-جنوب مسیری چندوجهی (ریلی، جادهای و دریایی) از سنپترزبورگ به بندر بمبئی هند به طول ۷.۲ هزار کیلومتر است که از ایران میگذرد و هدف پروژه کریدور حمل و نقل چندوجهی بینالمللی شمال-جنوب، جذب ترافیک ترانزیتی از هند، ایران و کشورهای حوزه خلیجفارس به اروپا از طریق خاک روسیه است.
بنابر گفته کارشناسان، تکمیل کریدور شمال-جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بینالمللی و استفاده از ظرفیتهای سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است و پیشبینی میشود با عملیاتیشدن این کریدور تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی کاهش یابد. همچنین این کریدور در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر اس