ChatGPT در خدمت موساد؟ اسرائیل به دنبال تسخیر هوش مصنوعی!
اسرائیل با استفاده از هوش مصنوعی و شبکههای اجتماعی، نسل زد آمریکایی را هدف تبلیغات ضد فلسطینی قرار داده است.
رژیم اسرائیل با هدف تولید محتوای رسانهای برای نسل «زد»، قراردادی به ارزش 6 میلیون دلار با شرکت تازهتأسیس «کلاک تاور - Clock Tower X LLC» امضا کرده است.
هدفگذاری شبکههای اجتماعی پرطرفدار
این پروژه قرار است در شبکههایی نظیر تیکتاک، اینستاگرام و یوتیوب فعالیت داشته باشد و هدف آن دستیابی به دستکم 50 میلیون بازدید در ماه عنوان شده است. این اقدام بخشی از کارزار تبلیغاتی اسرائیل برای ترویج روایت خود از تحولات منطقه، بهویژه در جریان دو سال گذشته و جنگ علیه نوار غزه است که با عنوان عبری «هسبراه» دنبال میشود.
استفاده از هوش مصنوعی برای تاثیرگذاری
شرکت کلاک تاور موظف است «پایگاههای اینترنتی و محتوایی ایجاد کند که بر نتایج تولید متون در مدلهای هوش مصنوعی مانند GPT اثر بگذارد». به بیان دیگر، هدف این شرکت تأثیرگذاری بر نحوه درک و پاسخدهی مدلهایی مانند ChatGPT نسبت به موضوعات مرتبط با اسرائیل است. این شرکت همچنین از پلتفرم «MarketBrew AI» برای بهینهسازی نتایج جستوجو و افزایش دیده شدن روایتهای مطلوب برای اسرائیل استفاده خواهد کرد.
همکاری با رسانههای محافظهکار مسیحی
پیامهای تبلیغاتی اسرائیل در رسانههای وابسته به «شبکه سیلم مدیا - Salem Media Network» نیز گنجانده خواهد شد. این شبکه رسانهای محافظهکار مسیحی، مجموعهای از ایستگاههای رادیویی و برنامههایی چون «هیو هیویت»، «لری الدر» و «چشمانداز درست» را در اختیار دارد. دونالد ترامپ جونیور و لارا ترامپ از سهامداران اصلی این شبکه هستند.
چهرههای پشت پرده پروژه
در رأس این طرح، «برد پارسکیل»، مدیر سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ قرار دارد که در همکاری با شرکت بدنام «کمبریج آنالیتیکا» نقش محوری داشت. او اکنون مدیرعامل شرکت کلاک تاور و رئیس جدید بخش راهبردی در شبکه سیلم است. مدیر اصلی پروژه نیز «اران شایوویچ»، رئیس دفتر وزیر خارجه اسرائیل است که کارزاری موسوم به «پروژه 545» را هدایت میکند.
هدفگذاری جوانان آمریکایی
برنامه کلاک تاور مخاطبانی را هدف گرفته که از اسرائیل فاصله گرفتهاند، بهویژه جوانان آمریکایی که احساسات حمایت از فلسطین در میان آنها افزایش یافته است. نظرسنجیها نشان میدهد محبوبیت اسرائیل در میان مردم آمریکا بهطور کلی رو به کاهش است.
شبکههای اجتماعی، سلاح جدید اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، در نشستی با فعالان رسانهای حامی اسرائیل تأکید کرده بود که «شبکههای اجتماعی مهمترین سلاح اسرائیل هستند». او ابراز امیدواری کرده است که لَری الیسون، بنیانگذار شرکت «اوراکل»، نقشی محوری در خرید احتمالی تیکتاک توسط گروهی از سرمایهگذاران ایفا کند.
استفاده امنیتی از هوش مصنوعی
منابع فلسطینی گزارش دادهاند که رژیم اشغالگر یک جوان فلسطینی را بهدلیل گفتوگوهایش با ChatGPT بازداشت کرده و او را بدون هیچ اتهامی برای دوازده ماه در بازداشت نگه داشته است. به گفته وکیل فلسطینی این پرونده، نهادهای امنیتی اکنون ارتباط افراد با هوش مصنوعی را جرم بالقوه تلقی میکنند.
هسبراه چیست؟
«هسبراه» واژهای عبری بهمعنای «توضیح» یا «توجیه» است و به فعالیتهای تبلیغاتی اسرائیل برای مشروع جلوه دادن سیاستهای خود گفته میشود. این کارزار توسط وزارت خارجه، وزارت اطلاعرسانی، وزارت گردشگری و دفتر نخستوزیر اسرائیل هدایت میشود و هدف آن مدیریت روایت رسانهای جهانی، ساخت «برند ملی» برای اسرائیل و حفظ حمایت سیاسی و مالی یهودیان و لابیهای خارجی است.