اختصاصی سرانه؛
اتفاق مهم بنزینی برای تهرانی ها / توربو سواران راحت شدند!
یکی از بزرگترین پروژههای پالایشگاهی کشور برای تولید بنزین یورو ۵ در پالایشگاه تهران به مراحل پایانی خود نزدیک شد.
این دستاورد مهم بهعنوان نمادی از پیشرفت تکنولوژی و تعهد به حفظ محیطزیست در ایران محسوب میشود. بنزین یورو ۵ که در آینده نزدیک بهصورت گسترده در تهران عرضه خواهد شد، با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارد و گامی اساسی برای کاهش آلایندگی و بهبود کیفیت سوخت مصرفی مردم خواهد بود.
بنزین یورو ۵ چیست و چه مزایایی دارد؟
بنزین یورو ۵ یکی از پیشرفتهترین انواع سوخت است که با عدد اکتان بین ۹۵ تا ۹۸ تولید میشود. عدد اکتان بالاتر به معنای بهبود عملکرد موتور، افزایش راندمان احتراق و کاهش مصرف سوخت است. این نوع بنزین همچنین دارای حداقل میزان ترکیبات مضری مانند گوگرد و بنزن است که بهطور مستقیم به کاهش آلودگی هوا کمک میکند.
میزان تولید و تأثیر آن بر کاهش آلودگی هوا
با راهاندازی پروژه CCR پالایشگاه تهران، تولید بنزین یورو ۵ به حدود ۸ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. این میزان تولید میتواند بخش بزرگی از نیاز تهران و شهرهای اطراف را پوشش دهد. کاهش ترکیبات گوگرد و آروماتیکها در این سوخت، تأثیر چشمگیری بر کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان خواهد داشت.
نظارتهای زیستمحیطی و اهمیت تولید پایدار
پالایشگاه تهران بهصورت برخط و توسط اداره محیطزیست تحت نظارت قرار دارد. بررسیهای دورهای در زمینه آلودگی خاک، آب و عملکرد کورهها انجام میشود تا اطمینان حاصل شود که تمامی فرآیندهای تولید بنزین یورو ۵ مطابق با استانداردهای زیستمحیطی انجام میشود.
گامی رو به جلو در صنعت پالایشگاهی ایران
تولید بنزین یورو ۵ در ایران، علاوه بر کاهش وابستگی به واردات سوخت با کیفیت، نمادی از توانایی فنی و دانش بومی کشور در حوزههای پیچیده پالایشگاهی است. این اقدام، کشور را به استانداردهای جهانی نزدیکتر کرده و نقش بسزایی در بهبود وضعیت زیستمحیطی و اقتصادی ایفا خواهد کرد.
تفاوت بنزین یورو ۵ با بنزین سوپر
بنزین یورو ۵ و بنزین سوپر هر دو سوختهایی با کیفیت بالاتر نسبت به بنزین معمولی هستند، اما تفاوتهای کلیدی میان این دو وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم:
۱. عدد اکتان
- بنزین یورو ۵: عدد اکتان این نوع بنزین معمولاً بین ۹۵ تا ۹۸ است. اکتان بالاتر به معنای جلوگیری از احتراق ناخواسته (ناک زدن موتور) و بهبود عملکرد موتور است.
- بنزین سوپر: عدد اکتان بنزین سوپر نیز در همین بازه (۹۵ تا ۹۸) قرار دارد و از نظر عدد اکتان تفاوت چندانی با بنزین یورو ۵ ندارد.
۲. ترکیبات شیمیایی و آلایندگی
- بنزین یورو ۵: این نوع بنزین از نظر ترکیبات آلاینده مثل گوگرد، آروماتیکها و بنزن بسیار پاکتر از بنزین سوپر است. میزان گوگرد در بنزین یورو ۵ کمتر از ۱۰ ppm است، که به کاهش انتشار گازهای آلاینده کمک میکند.
- بنزین سوپر: اگرچه بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی کیفیت بهتری دارد، اما از نظر میزان گوگرد و ترکیبات مضر به استانداردهای سختگیرانه یورو ۵ نمیرسد.
۳. مصرف در خودروها
- بنزین یورو ۵: به دلیل ترکیبات پاکتر و عدد اکتان بالا، این بنزین برای خودروهای مدرن با استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶ بسیار مناسب است و عملکرد موتور را بهینه میکند.
- بنزین سوپر: این بنزین برای خودروهای قدیمیتر که نیاز به سوخت با اکتان بالا دارند مناسب است، اما ممکن است از نظر کاهش آلایندگی بهاندازه بنزین یورو ۵ کارآمد نباشد.
۴. تأثیر بر محیطزیست
- بنزین یورو ۵: این سوخت به دلیل گوگرد بسیار کم، تولید گازهای آلاینده مثل SO₂ را کاهش میدهد و تأثیر مثبتی بر کاهش آلودگی هوا دارد.
- بنزین سوپر: اگرچه نسبت به بنزین معمولی آلودگی کمتری تولید میکند، اما بهخاطر گوگرد و ترکیبات آروماتیک بیشتر، اثرات منفی بیشتری بر محیطزیست دارد.
۵. قیمت
- بنزین یورو ۵: به دلیل رعایت استانداردهای سختگیرانه، تولید بنزین یورو ۵ هزینه بیشتری دارد، اما معمولاً در ایران با قیمتی مشابه یا نزدیک به بنزین سوپر عرضه میشود.
- بنزین سوپر: قیمت آن نیز از بنزین معمولی بالاتر است، اما ممکن است بسته به سیاستهای قیمتگذاری، ارزانتر یا گرانتر از بنزین یورو ۵ باشد.
نتیجهگیری
بنزین یورو ۵ نهتنها به بهبود عملکرد خودروها و کاهش مصرف سوخت کمک میکند، بلکه سهم مهمی در کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان دارد. عرضه این نوع بنزین در تهران نشاندهنده یک جهش بزرگ در صنعت پالایشگاهی کشور است که با همت متخصصان داخلی به واقعیت تبدیل شده است.
این پیشرفت بزرگ میتواند الگویی برای سایر بخشهای صنعت باشد تا ایران با اتکا به توان داخلی، در مسیر توسعه پایدار حرکت کند.