ایران خودرو دوباره به دست و پای پژو افتاد!
با توجه به اطلاعات موجود، امکان تولید و واردات خودروهای پژو و رنو در ایران در حال بررسی و پیشرفت است.
در سالهای اخیر، بهدلیل تحریمها، این دو خودروساز فرانسوی فعالیت خود را در ایران متوقف کردند. با این حال، در سال ۱۴۰۲، سازمان ملی استاندارد ایران در دستورالعمل واردات خودروهای دست دوم، مجوز ورود محصولات پژو و رنو را صادر کرد.
همچنین، منابع آگاه گزارش دادهاند که گروه صنعتی ایرانخودرو بهدنبال واردات محصولات پژو از چین است و مذاکراتی در این زمینه در حال انجام است.
با این حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در سال ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که بهدلیل مواضع سیاسی دولت فرانسه، مجوز واردات خودروهای ساخت این کشور به ایران صادر نمیشود.
بنابراین، با توجه به تغییرات اخیر، بهنظر میرسد که امکان واردات خودروهای پژو و رنو به ایران در حال فراهم شدن است، اما هنوز اطلاعات دقیقی درباره تولید مجدد این خودروها در داخل کشور در دسترس نیست.
تلاش ایرانخودرو برای مذاکره با پژو علیرغم خروج این شرکت در زمان تحریمها، به عوامل زیر مرتبط است:
۱. تاریخچه همکاری طولانی
پژو و ایرانخودرو سابقهای طولانی در همکاری دارند که از دهه ۱۳۶۰ آغاز شده است. خودروهای پژو مانند ۴۰۵، ۲۰۶، و ۲۰۷ در ایران محبوبیت بالایی داشتهاند و بخش زیادی از زیرساخت تولید ایرانخودرو برای مونتاژ این محصولات طراحی شده است. این وابستگی باعث شده تا ایرانخودرو تمایل داشته باشد همکاری با پژو را از سر بگیرد.
۲. تقاضای بازار ایران برای محصولات پژو
محصولات پژو در ایران بهعنوان خودروهایی با کیفیت قابل قبول و قیمت رقابتی شناخته میشوند. در صورت رفع محدودیتهای تحریمی، پژو همچنان میتواند سهم قابل توجهی از بازار ایران را به خود اختصاص دهد. این واقعیت، انگیزهای قوی برای ایرانخودرو است که با این شرکت مذاکره کند.
۳. مزایای همکاری برای پژو
اگرچه پژو در زمان تحریمها از ایران خارج شد، اما بازار ایران بهدلیل حجم بالای تقاضا، برای این شرکت همچنان جذاب است. در صورت کاهش تحریمها، پژو میتواند دوباره به یکی از بازیگران اصلی بازار خودروی ایران تبدیل شود. ایرانخودرو با آگاهی از این علاقه بالقوه، تلاش میکند مذاکره را پیش ببرد.
۴. استراتژیهای جایگزین ایرانخودرو
ایرانخودرو برای کاهش وابستگی به برندهای غربی، همکاری با شرکای چینی را افزایش داده است، اما کیفیت و جذابیت برندهایی مانند پژو همچنان در بازار ایران برتری دارد. مذاکرات ممکن است برای ورود خودروهای پژو از بازارهای ثالث (مانند چین) یا بهعنوان یک استراتژی بلندمدت برای ازسرگیری تولید مشترک باشد.
۵. فشار مصرفکنندگان و نیاز به رقابت
با توجه به استقبال مصرفکنندگان از خودروهای باکیفیتتر، ایرانخودرو نمیتواند تنها به گزینههای داخلی یا شرکای جدید اکتفا کند. همکاری با پژو میتواند سطح فناوری و کیفیت محصولات این شرکت را ارتقا دهد و آن را در رقابت داخلی تقویت کند.
۶. انعطاف در مدلهای همکاری
مذاکرات ممکن است بهجای همکاری مستقیم، شامل واردات قطعات یا مونتاژ خودروهای پژو در ایران باشد. این مدل همکاری به ایران اجازه میدهد برخی از محدودیتهای تحریمی را دور بزند.