مجوز مهم شورای شهر به ملک فروشی شهرداری
لایحه «مجوز فروش، واگذاری و انجام معامله ملک متعلق به شهرداری منطقه ۵ تهران» با حداکثر آراء موافق تصویب شد.
سرانه تیوی
لایحه «مجوز فروش، واگذاری و انجام معامله ملک متعلق به شهرداری منطقه ۵ تهران» با حداکثر آراء موافق تصویب شد.
همزمان با دویست و نود و دومین جلسه شورای شهر تهران، لایحه «مجوز فروش، واگذاری و انجام معامله ملک متعلق به شهرداری منطقه ۵ تهران» بررسی و با حداکثر آراء موافق تصویب شد.
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در دویست و نود و دومین جلسه شورا در جریان بررسی لایحه «مجوز فروش، واگذاری و انجام معامله ملک متعلق به شهرداری منطقه ۵ تهران» با بیان اینکه لایحهای که شهرداری ارائه کرده از طرحهای موفق مدیریت شهری بوده است، اظهار کرد: دو سال از زمان پروژه مانده اما ویژگیهای خاصی دارد که برای واگذاری به بانک شهر در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: ما بر اساس ماده واحده به شهرداری تهران اجازه دادیم که پروژه هایپراستار را به وسعت ۲۳ هزار متر مربع عرصه و مبلغ کارشناسی ۱۱ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان صرفاً برای تسویه دیون به بانک شهر واگذار کند.
لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز در این جلسه گفت: آنچه ادعای بانکها بود بدهی شهرداری ۱۶۹ همت بود و بانک تجارت که مسئول کنسرسیوم بانک ملی و سپه نیز بود، بیشترین مطالبه را داشت که با مذاکرات به حدود ۸۰ همت کاهش یافت.
وی افزود: ۵۰ درصد بدهیها تعهد دولت بود که شهرداری پذیرفته بود این رقم را بپردازد و توافق شد که دولت این مبلغ را بپردازد. برای مابقی آن نرخ دلار نیمایی مبنا شد که باعث کاهش بدهیها شد. بخشی دیگر نیز به بخشش جرائم ارتباط دارد که تمام اسناد و مدارک آن وجود دارد.
فروزنده همچنین تصریح کرد: با تسویه بدهی با بانک شهر میزان بدهی ما ۴۵ هزار میلیارد تومان است که در حال مذاکره هستیم با تسویههای در حال انجام، جرائم بخشیده شود و رقم بدهی کاهش یابد.
وی ادامه داد: از ۸۰ هزار میلیارد تومان هم در حال تلاش برای حل و فصل بخشی از بدهیها هستیم.
فروزنده ضمن شفافسازی بدهی ۱۷۰ همتی به بانک ها، یادآور شد: بدهی به بانک شهر برای تأمین مالی خط ۴ متروی تهران در سال ۱۳۹۱، تأمین مالی خط مهرشهر-کرج و تأمین مالی سایر خطوط مترو و برای پروژههای مختلف شهری بوده، بدهی به بانک ملی برای تأمین مالی خط ۴ مترو، اوراق مشارکت بزرگراه امام علی(ع) در سال ۱۳۹۰ و تونل صدر-نیایش، بدهی به بانک توسعه تعاون برای انتشار اوراق مشارکت سال ۱۳۹۴، بدهی به بانک صنعت و معدن برای انتشار اوراق مشارکت سال ۱۳۹۷ و تأمین مالی توسعه خطوط مترو در سال ۱۳۸۸ و بدهی به بانک صادرات برای تأمین مالی خط ۱ متروی تهران است.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه در پروژه هایپر استار سرمایهگذاری صورت گرفته و ارزش افزوده ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: نرخ کارشناسی ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان است که به دلیل رقم اجاره دو ساله به ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. ارزش افزوده خوبی ایجاد شده و بانک شهر این طرح را پذیرفته و مشخص نیست در دو سال آینده این شرایط را خواهیم داشت یا خیر. پس از این دو سال فروشگاه شهروند در آن مستقر خواهد شد و نفع خوبی برای شهر به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: بانک مرکزی بانکها را ملزم کرده که بدهیها را به صورت نقد دریافت کنند و ما با رایزنی هایی که داشتیم به توافق رسیدیم که بدهیها در بستهای به صورت نقد و غیرنقد پرداخت شود. این واگذاری به تسویه بدهی و اخذ تسهیلات برای توسعه حملونقل عمومی پایتخت کمک خواهد کرد.
فروزنده گفت: تسویه بدهی بانکی تنها به نرخ تورم برنمی گردد. این موضوع مطرح میشود که چرا شهرداریهای دیگر باید بدهی به بانک شهر را تحمل کنند و به هر حال ما باید بدهی خود را تسویه کنیم.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران همچنین خاطرنشان کرد: اگر این بدهی تسویه شود و ۵۰ درصد از آن به عنوان تسهیلات به حملونقل عمومی اختصاص پیدا کند، نفع بیشتری برای شهر خواهد داشت.
لایحه «مجوز فروش، واگذاری و انجام معامله ملک متعلق به شهرداری منطقه ۵ تهران» با حداکثر آراء موافق تصویب شد.