طرح جنجالی دو پیتاستاپ اجباری در فرمول یک: صدای اعتراض رانندگان بلند شد!
فرمول یک: پیرلی تایر مسابقه را برای استراتژی دو توقف مکس فرستاپن و FIA تایید کرد
    موضوع افزایش هیجان در مسابقات فرمول یک با اجباری کردن دو توقف در پیست، بار دیگر در دستور کار قرار گرفته است. پیرلی، تأمینکننده رسمی تایر این مسابقات، آمادگی خود را برای بررسی این ایده اعلام کرده اما بر ضرورت در نظر گرفتن ملاحظات عملی تأکید دارد.
تکتوقف؛ استراتژی غالب در مسابقات اخیر
مسابقات فرمول یک در فصل جاری، به ویژه پس از گرندپری مکزیک که شاهد تنوع استراتژیک بود، اغلب از الگوی تکراری تکتوقف پیروی کردهاند. جورج راسل، راننده فرمول یک، این موضوع را ناشی از تأثیر «هوای کثیف» بر پشت سر گذاشتن خودروها و در نتیجه، تمایل تیمها به اتخاذ استراتژی محافظهکارانه تکتوقف دانسته است. مقاومت بیشتر تایرهای پیرلی در فصل جاری نیز به رانندگان اجازه داده تا با فشار بیشتری رانندگی کنند و فرسایش تایر را کاهش دهند، که این خود یکی از عوامل کلیدی حذف متغیرهای استراتژیک بوده است.
کاهش تنوع ترکیبات و روی آوردن به تکتوقف
پیرلی امسال با آزمودن ترکیبات نرمتر و حذف برخی ترکیبات سابق، تلاش کرده تا تنوع بیشتری به انتخاب تایرها ببخشد. با این حال، در عمل، تیمها با مدیریت بهتر تایرها، اغلب به سمت استراتژی تکتوقف گرایش پیدا کردهاند. نمونه بارز این وضعیت، گرندپری آستین بود که در آن، تمامی رانندگان به جز الکس آلبون، با وجود استفاده از تایرهای پیرلی در پیست ترکیبی، مسابقه را با تنها یک توقف به پایان رساندند.
دیدگاه پیرلی؛ اهمیت نمایش و غیرقابل پیشبینی بودن
ماریو ایزولا، مدیر ورزشهای موتوری پیرلی، اذعان دارد که تیمها همواره به دنبال استفاده حداکثری از منابع خود هستند و این به معنای تلاش برای کاهش تعداد توقفها در پیست است. وی دلیل این امر را ریسک بروز اشتباه در پیتاستاپ و احتمال گیر افتادن در ترافیک پس از بازگشت به پیست عنوان میکند. با این حال، ایزولا معتقد است که دو توقف در پیتاستاپ میتواند به افزایش هیجان و غیرقابل پیشبینی بودن مسابقات کمک کند. او پیشنهاد مکس فرستاپن مبنی بر اجباری کردن دو توقف را، راهی بهتر از استفاده از ترکیبات بیفایده تایری دانسته است.
بررسی اجباری شدن دو توقف در مجامع فرمول یک
بحث پیرامون اجباری کردن دو توقف در پیتاستاپ، به ویژه پس از مطرح شدن این ایده توسط مکس فرستاپن در باکو، شتاب گرفته است. این موضوع در جلسه توجیهی رانندگان گرندپری مکزیک نیز مطرح شده و طبق اعلام فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (FIA)، در دستور کار کمیته مشورتی ورزشی (SAC) قرار گرفته و در کمیسیون F1 نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. FIA تأکید کرده که ایدهها هنوز نهایی نشدهاند، اما چندین تیم و لیبرتی مدیا (مالک حقوقی فرمول یک) حداقل مایل به بررسی گزینههای سال آینده هستند.
شبیهسازیها و همگرایی استراتژیک تیمها
ایزولا در خصوص همکاری با تیمها برای بررسی این موضوع، به شبیهسازیهایی اشاره کرد که نشاندهنده گرایش اکثر تیمها به سمت یک استراتژی مشابه است. وی توضیح داد که تیمها با وجود داشتن ترکیبات مختلف تایر، اغلب به سمت استفاده از ترکیبات با دوام بیشتر و مدیریت هوشمندانه فرسایش، استراتژیهای یکسانی را تکرار میکنند. بنابراین، اعمال محدودیتهای بیشتر ممکن است منجر به همگرایی بیشتر استراتژیها شود و لزوماً تنوع استراتژیک را افزایش ندهد.
راهکارهای جایگزین برای افزایش تنوع استراتژیک
ایزولا معتقد است که بهترین مسابقات، آنهایی هستند که در آنها دو پیتاستاپ مزیت قابل توجهی ایجاد میکند، اما همچنان امکان اتخاذ استراتژیهای متفاوت برای رانندگان جسور وجود دارد. وی به نمونههایی مانند مونتزا و اسپا در سال گذشته اشاره کرد که در آنها رانندگان توانستند با استراتژیهای متفاوت به پیروزی دست یابند.
در صورت تصمیمگیری برای اجباری کردن دو توقف، گزینههای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از این مسیرها، تعیین الزام دو توقف بدون اجبار به استفاده از ترکیبات مختلف تایر است. ایزولا معتقد است این رویکرد میتواند تنوع استراتژیک بیشتری را ایجاد کند، چرا که تیمها میتوانند بر اساس شرایط مسابقه و جایگاه خود، از ترکیبات مختلف تایر بهره ببرند.
ملاحظات مهم برای اجرای تغییرات
با این حال، دو ملاحظه کلیدی در اجرای چنین تغییراتی وجود دارد. اول، تجربه اجباری دو توقف در موناکو، که به دلیل ریسک بالای خروج از پیست، موفقیتآمیز نبود. دوم، این است که با توجه به قوانین جدید سال 2026 که انتظار میرود فاصله بین خودروها را کاهش دهد و تأثیر «هوای کثیف» را کمتر کند، ممکن است نیاز به این تغییرات مقرراتی کاهش یابد. ایزولا بر لزوم همکاری نزدیک میان تمامی ذینفعان برای جلوگیری از عواقب غیرمنتظره تأکید کرد و ابراز داشت که با توجه به کیفیت فعلی مسابقات فرمول یک، باید با احتیاط عمل کرد و از آسیب رساندن به وضعیت موجود اجتناب نمود.