اسرائیل ChatGPT را به خدمت گرفت: جنگ اطلاعاتی وارد فاز جدید شد!
اسرائیل با استفاده از هوش مصنوعی و شبکههای اجتماعی در حال تبلیغات به نسل زد با هدف مقابله با یهودستیزی است.
رژیم اسرائیل قراردادی 6 میلیون دلاری با شرکت تازهتأسیس «کلاک تاور - Clock Tower X LLC» امضا کرده است تا محتوای رسانهای ویژهای برای نسل «زد» تولید کند. این پروژه قرار است در شبکههایی مانند تیکتاک، اینستاگرام و یوتیوب فعالیت داشته باشد و هدف آن، دستیابی به دستکم 50 میلیون بازدید در ماه عنوان شده است.
تلاش برای تاثیرگذاری بر نسل جوان
این اقدام بخشی از کارزار تبلیغاتی اسرائیل برای ترویج روایت خود از تحولات منطقه عربی، بهویژه در جریان دو سال گذشته و جنگ علیه نوار غزه است. اسرائیل این برنامه تبلیغاتی را با عنوان عبری «هسبراه» دنبال میکند.
استفاده از هوش مصنوعی برای شکلدهی به افکار عمومی
شرکت کلاک تاور قرار است «پایگاههای اینترنتی و محتوایی ایجاد کند که بر نتایج تولید متون در مدلهای هوش مصنوعی مانند GPT اثر بگذارد». به بیان دیگر، این شرکت وبگاههایی خواهد ساخت که هدفشان تأثیرگذاری بر نحوه درک و پاسخدهی مدلهایی مانند ChatGPT نسبت به موضوعات مرتبط با اسرائیل است؛ چراکه این مدلها بر اساس حجم عظیمی از دادههای اینترنتی آموزش میبینند.
بر اساس گزارش وبگاه «ریسپانسیبل استیتکرفت»، این شرکت همچنین از پلتفرم «MarketBrew AI» استفاده خواهد کرد؛ ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهینهسازی نتایج جستوجو که به کاربران کمک میکند محتوای خود را در موتورهای جستوجو بهتر تبلیغ کنند. هدف، افزایش دیده شدن روایتهای مطلوب برای اسرائیل است.
همکاری با رسانههای محافظهکار مسیحی
در کنار این، پیامهای تبلیغاتی اسرائیل در رسانههای وابسته به «شبکه سیلم مدیا - Salem Media Network» نیز گنجانده خواهد شد. این شبکه رسانهای محافظهکار مسیحی مجموعهای از ایستگاههای رادیویی و برنامههایی چون «هیو هیویت»، «لری الدر» و «چشمانداز درست» با اجرای لارا ترامپ را در اختیار دارد.
نقش مدیر سابق کارزار انتخاباتی ترامپ
در رأس این طرح، «برد پارسکیل» قرار دارد؛ مدیر سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ که در همکاری با شرکت بدنام «کمبریج آنالیتیکا» نقش محوری داشت. او اکنون مدیرعامل شرکت کلاک تاور و رئیس جدید بخش راهبردی در شبکه سیلم است.
در اسناد رسمی ثبتشده در وزارت دادگستری آمریکا، هدف از این قرارداد «اجرای یک کارزار ملی در آمریکا برای مقابله با یهودستیزی» عنوان شده است، اما جزئیات دقیق پیامهای تبلیغاتی فاش نشده است.
پشتپرده دولتی این پروژه
مدیر اصلی پروژه، «اران شایوویچ» رئیس دفتر وزیر خارجه اسرائیل است. بر اساس اطلاعات موجود در صفحه لینکدین او، وی کارزاری موسوم به «پروژه 545» را هدایت میکند که هدفش تقویت ارتباطات راهبردی و دیپلماسی عمومی اسرائیل است.
برنامه کلاک تاور مخاطبانی را هدف گرفته که از اسرائیل فاصله گرفتهاند به ویژه جوانان آمریکایی که احساسات حمایت از فلسطین در میان آنها به شکل چشمگیری افزایش یافته و موجب نگرانی شدید لابی اسرائیل شده است. نظرسنجی مؤسسه «گالوپ» نشان داد تنها 9 درصد از آمریکاییهای 18 تا 34 ساله از عملیات نظامی اسرائیل در غزه حمایت میکنند.
شبکههای اجتماعی، سلاح جدید اسرائیل
نخستوزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، در نشستی با فعالان رسانهای حامی اسرائیل تأکید کرده بود که «شبکههای اجتماعی مهمترین سلاح اسرائیل هستند». او گفت: «ابزار جنگ تغییر کرده است؛ دیگر نمیتوان با شمشیر جنگید، امروز شبکههای اجتماعی میدان نبرد اصلیاند.»
استفاده امنیتی از هوش مصنوعی علیه فلسطینیان
دخالت اسرائیل در زمینه هوش مصنوعی فقط به تبلیغات محدود نمانده است. منابع فلسطینی گزارش دادهاند که رژیم اشغالگر یک جوان فلسطینی را تنها بهدلیل گفتوگوهایش با ChatGPT بازداشت کرده و او را بدون هیچ اتهامی برای دوازده ماه در بازداشت نگه داشته است.
هسبراه چیست؟
«هسبراه» واژهای عبری بهمعنای «توضیح» یا «توجیه» است و به فعالیتهای تبلیغاتی اسرائیل برای مشروع جلوه دادن سیاستهای خود گفته میشود. این کارزار توسط وزارت خارجه، وزارت اطلاعرسانی، وزارت گردشگری و دفتر نخستوزیر اسرائیل هدایت میشود و سخنگوی ارتش نیز در آن نقش دارد تا چهرهای مثبت از ارتش اسرائیل در جهان ترسیم کند.