اسرائیل ChatGPT را به خدمت گرفت: هوش مصنوعی در خدمت اهداف تلآویو؟
اسرائیل با استفاده از هوش مصنوعی و رسانه در نسل زد برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی در مورد فلسطین تبلیغ میکند.
رژیم اسرائیل قراردادی به ارزش 6 میلیون دلار با شرکت تازهتأسیس «کلاک تاور - Clock Tower X LLC» امضا کرده است تا محتوای رسانهای ویژه نسل «زد» تولید کند. هدف این پروژه، دستیابی به دستکم 50 میلیون بازدید در ماه در شبکههایی مانند تیکتاک، اینستاگرام و یوتیوب عنوان شده است.
کارزار تبلیغاتی اسرائیل برای نسل جوان
این اقدام بخشی از کارزار تبلیغاتی اسرائیل برای ترویج روایت خود از تحولات منطقه، بهویژه در جریان دو سال گذشته و جنگ علیه نوار غزه است. اسرائیل این برنامه تبلیغاتی را با عنوان عبری «هسبراه» دنبال میکند.
استفاده از هوش مصنوعی برای شکلدهی به افکار عمومی
شرکت کلاک تاور قرار است «پایگاههای اینترنتی و محتوایی ایجاد کند که بر نتایج تولید متون در مدلهای هوش مصنوعی مانند GPT اثر بگذارد». به بیان دیگر، هدف این شرکت تأثیرگذاری بر نحوه درک و پاسخدهی مدلهایی مانند ChatGPT نسبت به موضوعات مرتبط با اسرائیل است. همچنین، این شرکت از پلتفرم «MarketBrew AI» استفاده خواهد کرد؛ ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهینهسازی نتایج جستوجو و افزایش دیده شدن روایتهای مطلوب برای اسرائیل.
همکاری با رسانههای محافظهکار مسیحی
پیامهای تبلیغاتی اسرائیل در رسانههای وابسته به «شبکه سیلم مدیا - Salem Media Network» نیز گنجانده خواهد شد. این شبکه رسانهای محافظهکار مسیحی مجموعهای از ایستگاههای رادیویی و برنامههایی چون «هیو هیویت»، «لری الدر» و «چشمانداز درست» را در اختیار دارد.
چهرههای پشت پرده این پروژه
در رأس این طرح، «برد پارسکیل» قرار دارد؛ مدیر سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ که در همکاری با شرکت بدنام «کمبریج آنالیتیکا» نقش محوری داشت. او اکنون مدیرعامل شرکت کلاک تاور و رئیس جدید بخش راهبردی در شبکه سیلم است. مدیر اصلی پروژه، «اران شایوویچ» رئیس دفتر وزیر خارجه اسرائیل است که کارزاری موسوم به «پروژه 545» را هدایت میکند.
هدف قرارداد: مقابله با یهودستیزی یا تاثیرگذاری بر افکار عمومی؟
در اسناد رسمی ثبتشده در وزارت دادگستری آمریکا، هدف از این قرارداد «اجرای یک کارزار ملی در آمریکا برای مقابله با یهودستیزی» عنوان شده است. برنامه کلاک تاور مخاطبانی را هدف گرفته که از اسرائیل فاصله گرفتهاند به ویژه جوانان آمریکایی که احساسات حمایت از فلسطین در میان آنها به شکل چشمگیری افزایش یافته و موجب نگرانی شدید لابی اسرائیل شده است.
نتانیاهو: شبکههای اجتماعی مهمترین سلاح اسرائیل هستند
نخستوزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، تأکید کرده است که «شبکههای اجتماعی مهمترین سلاح اسرائیل هستند» و «امروز شبکههای اجتماعی میدان نبرد اصلیاند.»
استفاده امنیتی از هوش مصنوعی علیه فلسطینیان
منابع فلسطینی گزارش دادهاند که رژیم اشغالگر یک جوان فلسطینی را تنها بهدلیل گفتوگوهایش با ChatGPT بازداشت کرده و او را بدون هیچ اتهامی برای دوازده ماه در بازداشت نگه داشته است. به گفته وکیل فلسطینی این پرونده، نهادهای امنیتی اکنون ارتباط افراد با هوش مصنوعی را جرم بالقوه تلقی میکنند.
«هسبراه» چیست؟
«هسبراه» واژهای عبری بهمعنای «توضیح» یا «توجیه» است و به فعالیتهای تبلیغاتی اسرائیل برای مشروع جلوه دادن سیاستهای خود گفته میشود. این کارزار توسط وزارت خارجه، وزارت اطلاعرسانی، وزارت گردشگری و دفتر نخستوزیر اسرائیل هدایت میشود.