فاجعه پنهان: موتورسیکلتهای کاربراتوری ۲۰ برابر بیشتر از خودروها هوا را مسموم میکنند!
آلایندگی و تصادف موتورسیکلتهای کاربراتوری؛ نوسازی و کلاه ایمنی، راه نجات سلامت عمومی.
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هشدار نسبت به آلایندگی بالای موتورسیکلتهای کاربراتوری، اعلام کرد که این وسایل نقلیه تا ۲۰ برابر بیشتر از خودروها آلودگی تولید میکنند و نقش مهمی در مشکلات سلامت عمومی و افزایش آمار تصادفات دارند. وی بر ضرورت نوسازی ناوگان موتورسیکلت و فرهنگسازی برای استفاده از کلاه ایمنی تأکید کرد.
آلایندگی ۲۰ برابری موتورسیکلتهای کاربراتوری و تهدید سلامت عمومی
خسرو صادقنیت، مشاور وزیر بهداشت، در آئین آغاز نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده کشور با اشاره به مصوبه سالهای گذشته مبنی بر توقف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری و ضرورت نوسازی، این اقدام را گامی مهم در کاهش آلایندهها و ارتقای ایمنی دانست. با این حال، وی تأکید کرد که هنوز بخش قابل توجهی از موتورسیکلتها در کشور فرسوده و کاربراتوری هستند که مشکلات جدی برای سلامت عمومی ایجاد میکنند.
صادقنیت، آلودگی هوا را یکی از دو محور اصلی سلامت ناشی از موتورسیکلتهای فرسوده عنوان کرد و گفت: بر اساس برآوردهای رسمی، سالانه نزدیک به ۵۸ هزار نفر به دلیل مواجهه با آلایندههای هوا جان خود را از دست میدهند. وی افزود: این آلایندهها شامل مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق PM2.5، موجب بروز بیماریهای قلبی، ریوی و انواع سرطانها میشوند و سلامت مردم را به طور جدی تهدید میکنند. وی تصریح کرد که موتورسیکلتهای فرسوده در برخی موارد بیش از ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از خودروها و حتی موتورسیکلتهای انژکتوری آلاینده تولید میکنند و جایگزینی آنها با نمونههای کمآلاینده و نو میتواند نقش ویژهای در کاهش آلودگی هوا و بهبود سلامت عمومی داشته باشد.
افزایش ۵۰ درصدی مرگومیر ناشی از تصادفات و ضرورت استفاده از کلاه ایمنی
مشاور وزیر بهداشت، محور دوم مشکلات سلامت ناشی از موتورسیکلتها را تصادفات دانست و گفت: در سال گذشته، میزان مرگومیر راکبان موتورسیکلت در تصادفات ۵۰ درصد افزایش یافته است. وی یادآور شد که علاوه بر مرگ، تصادفات منجر به بستری شدنهای طولانیمدت، درمانهای پرهزینه و آسیبهای دائمی میشوند که مشکلات جدی برای افراد و خانوادهها به وجود میآورند.
صادقنیت با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته، استفاده از کلاه ایمنی را یکی از مؤثرترین راهکارها برای کاهش آسیبها دانست و افزود: میزان استفاده از کلاه ایمنی در کشور ما نسبت به استانداردهای جهانی پایین است. آمارهای موجود نشان میدهد که استفاده صحیح از کلاه ایمنی میتواند مرگ و آسیبهای شدید ناشی از تصادفات را تا ۷۰ درصد کاهش دهد. وی تصریح کرد: به همین دلیل، همزمان با نوسازی موتورسیکلتها، تحویل کلاه ایمنی به عنوان یک الزام باید در دستور کار قرار گیرد تا ایمنی تردد شهروندان به طور ملموسی افزایش یابد.
ابعاد طرح ملی نوسازی موتورسیکلتها برای سلامت و اقتصاد
مشاور وزیر بهداشت در ادامه به اهمیت و ابعاد گسترده طرح نوسازی موتورسیکلتها پرداخت و گفت: این طرح ملی تنها به جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده محدود نمیشود، بلکه به اصلاح حکمرانی، فرهنگسازی و ارتقای سلامت عمومی نیز کمک میکند. وی افزود: کاهش هزینههای اقتصادی ناشی از تصادفات و بیماریها، صرفهجویی در مصرف انرژی و ارتقای کیفیت موتورسیکلتها، از دیگر اهداف کلیدی این طرح به شمار میرود.