فاجعه ملی: آلودگی هوا جان ۵۸ هزار ایرانی را میگیرد؛ سکوت تا کی؟
آلودگی هوا و تصادفات موتورسیکلتهای فرسوده، سلامت را به خطر انداخته؛ نوسازی و کلاه ایمنی برای جامعه حیاتی است.
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آمار نگرانکننده مرگومیر ناشی از آلودگی هوا و تصادفات رانندگی در کشور، تاکید کرد که موتورسیکلتهای فرسوده تا ۲۰ برابر بیشتر از مدلهای انژکتوری آلودگی تولید میکنند. وی همچنین از افزایش ۵۰ درصدی مرگ راکبان موتورسیکلت در تصادفات سال گذشته خبر داد.
مرگ سالانه ۵۸ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا
خسرو صادقنیت، مشاور وزیر بهداشت، امروز در آئین آغاز نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده کشور اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجامشده، سالانه نزدیک به ۵۸ هزار نفر در ایران به دلیل مواجهه با آلایندههای موجود در هوا جان خود را از دست میدهند. این آلایندهها که از طریق هوا وارد بدن میشوند، میتوانند منجر به بروز بیماریهای متعددی از جمله انواع سرطانها، بیماریهای قلبیعروقی، ریوی و سایر مشکلات جدی سلامت شوند.
وی افزود: پارامترهایی نظیر مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و بهویژه ریزگردها یا PM2.5 که ذرات معلق در هوا هستند، از مهمترین شاخصهای آلودگی و عوارض ناشی از آن محسوب میشوند. طرح نوسازی میتواند نقش مهمی در کاهش این عوارض داشته باشد.
آلایندگی ۲۰ برابری موتورسیکلتهای فرسوده
صادقنیت با تاکید بر نقش موتورسیکلتها در آلودگی هوا گفت: بررسیها نشان میدهد موتورسیکلتهای فرسوده که غالباً کاربراتوری هستند، در برخی موارد بیش از ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از موتورسیکلتهای انژکتوری و حتی خودروها آلودگی ایجاد میکنند. جایگزینی این وسایل نقلیه میتواند نقش ویژهای در کاهش آلودگی هوا و ارتقای سطح سلامت مردم ایفا کند. وی یادآور شد که در سالهای گذشته، قانونی برای توقف تولید موتورهای کاربراتوری و حرکت به سمت نوسازی تصویب شده است.
افزایش چشمگیر مرگومیر راکبان موتورسیکلت در تصادفات
مشاور وزیر بهداشت به محور دوم سلامت، یعنی تصادفات، نیز اشاره کرد و گفت: میزان مرگومیر ناشی از تصادفات در کشور ما بسیار بالاست. حجم صدماتی که منجر به بستری شدن، درمانهای طولانیمدت و آسیبهای مادامالعمر میشود، خانوادهها را با مشکلات جدی مواجه میسازد.
وی تصریح کرد: در این میان، موتورسیکلت و تصادفات مربوط به آن نقش ویژهای در آمار مرگومیر و صدمات دارند. متأسفانه سال گذشته (۱۴۰۳) مرگومیر ناشی از تصادفات راکبان موتورسیکلت ۵۰ درصد افزایش داشته است که نشاندهنده ضرورت توجه ویژه به این موضوع است.
کاهش ۷۰ درصدی مرگ با استفاده از کلاه ایمنی
صادقنیت اظهار داشت: نوسازی موتورسیکلتها میتواند در کاهش آمار تصادفات و افزایش ایمنی تردد نیز نقش مؤثری ایفا کند. وی با ارائه پیشنهادی در این زمینه افزود: استفاده از کلاه ایمنی موضوعی است که پیش از این نیز مطرح شده، اما میزان استفاده از آن در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار پایینتر است.
وی ادامه داد: یکی از روشهای مؤثر این است که همزمان با نوسازی و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده، تحویل کلاه ایمنی به عنوان یک امر ضروری در نظر گرفته شود. کلاه ایمنی میتواند مرگ ناشی از تصادفات موتورسیکلت و آسیبهای شدید را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.
مشاور وزیر بهداشت در پایان ابراز امیدواری کرد که این طرح با موفقیت و استقبال گستردهتری اجرا شود و هرچه سریعتر منجر به جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده با مدلهای بهروزتر، ایمنتر و کمآلایندهتر شود تا سلامت و ایمنی مردم کشورمان ارتقا یابد.