بمب 800 همتی آزادراه: این پول از کجا میآید؟
سرمایهگذاری بخش خصوصی، کلید توسعه آزادراهها و زیرساختهای حملونقل است
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه از جهش چشمگیر سرمایهگذاری بخش خصوصی در پروژههای آزادراهی کشور خبر داد. این جهش به دنبال تعریف حدود ۲۵ طرح سرمایهگذاری و آغاز عملیات اجرایی ۱۲۰۰ کیلومتر آزادراه جدید با پیشبینی ۸۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه، محقق شده که ۶۰ درصد آن از محل مشارکت بخش خصوصی تأمین خواهد شد.
توسعه شبکه آزادراهی و تعریف کریدورهای جدید
میلاد دوستی، معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، با اشاره به ساختار معاونت آزادراهی، اظهار داشت که این معاونت از هفت کریدور تشکیل شده است؛ پنج کریدور در راستای شمالی ـ جنوبی و دو کریدور در راستای شرقی ـ غربی تعریف شدهاند که نقش کلیدی در توسعه زیرساختهای حملونقلی کشور ایفا میکنند.
جهش سرمایهگذاری بخش خصوصی و تعریف بستههای جدید
دوستی تصریح کرد که در سالهای گذشته، حوزههای آزادراهی با محدودیتهایی در جذب سرمایهگذاری مواجه بودند. اما با رویکرد جدید در سال جاری، جذب سرمایهگذاری در این حوزه به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و منجر به تعریف حدود ۲۵ طرح در قالب بستههای سرمایهگذاری آزادراهی برای سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ در سراسر کشور شد.
بر اساس این برنامه، قرار است عملیات اجرایی حدود ۱۲۰۰ کیلومتر آزادراه جدید در شبکه آزادراهی کشور آغاز شود. برای اجرای این پروژهها، سرمایهگذاری ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی پیشبینی شده است که سهم قابلتوجه ۶۰ درصدی از آن، معادل ۴۸۰ هزار میلیارد تومان، توسط بخش خصوصی تأمین خواهد شد. این مشارکت عظیم بخش خصوصی، منابع مالی دولت را برای اجرای سایر پروژههای زیربنایی آزاد میسازد و تضمینکننده پیشرفت پروژههای آزادراهی است.
آغاز عملیات اجرایی پروژههای کلان آزادراهی
معاون ساخت و توسعه آزادراهها به جزئیات پروژههای مهمی که عملیات اجرایی آنها امسال آغاز شده است، اشاره کرد:
- آزادراه ارومیه ـ تبریز: کلنگزنی این پروژه انجام و اجرای قطعات یک، دو، سه و چهار آن آغاز شده است. قطعه شش این آزادراه که عملیات آن در سالهای گذشته شروع شده بود نیز در حال جمعبندی نهایی است. این پروژه به عنوان بخشی از کمربند جنوبی تبریز با سرمایهگذاری حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است.
- آزادراه اراک ـ بروجرد: این پروژه به طول ۶۷ کیلومتر، که در گذشته به عنوان بخش مغفول مانده آزادراه شمال به جنوب در نقطه شازند ـ اراک شناخته میشد، امسال کلنگزنی شد. عملیات اجرایی آن با سرمایهگذاری حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان آغاز شده است.
- ادامه آزادراه تهران ـ پردیس: عملیات اجرایی بخش ۱۲ کیلومتری این آزادراه از پردیس تا نزدیکی آبعلی، که از گلوگاههای ترافیکی مهم محسوب میشود، آغاز شده است. این بخش با سرمایهگذاری ۱۳ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و با برنامه تکمیل ۳ ساله در فاز اجرایی قرار گرفته است.
- آزادراه مشهد ـ چناران: پس از دو سال توقف، عملیات اجرایی ۱۶ کیلومتر از این مسیر آغاز شده است. این آزادراه نقش مهمی در کاهش گره ترافیکی ورودی شهر مشهد ایفا میکند که به دلیل میزبانی از زائران بارگاه امام رضا(ع) از اهمیت ویژهای برخوردار است.
بهرهبرداری از بخشهایی از پروژههای آزادراهی
دوستی همچنین به افتتاح بخشهایی از پروژههای آزادراهی در دوره اخیر اشاره کرد که شامل موارد زیر است:
- افتتاح ۱۵.۵ کیلومتر از آزادراه تهران ـ شمال.
- افتتاح ۱۲ کیلومتر از قطعه ۷ آزادراه اصفهان ـ شیراز.
- افتتاح مجموعاً ۲۴ کیلومتر در کنارگذر شمالی اراک.