سرآمد انتخاب هوشمندانه

تویوتایی که همه را شگفت‌زده کرد: لوکس‌ترین مدلش در برابر رولزرویس ایستاد! /عکس

نسل جدید تویوتا سنچوری با پیشرانه هیبریدی و کابین لوکس در بازار ژاپن عرضه شد.

سدان لوکس و نمادین سنچوری، که بیش از نیم قرن عنوان لوکس‌ترین خودروی ساخت ژاپن را به خود اختصاص داده است، با مجموعه‌ای جدید از به‌روزرسانی‌ها معرفی شد. این تغییرات، هرچند کم، اما حیاتی، جایگاه این خودروی تشریفاتی را در بالاترین رده خودروهای لوکس مستحکم‌تر می‌کند.

تلاش برای جایگاهی فراتر از لکسوس

تویوتا در سال‌های اخیر، با هدف ارتقاء برند سنچوری به سطحی بالاتر از لکسوس، تلاش کرده است این خودرو را به قلمرو سوپرلوکس‌هایی چون رولزرویس وارد کند. در کنار رونمایی از نسخه شاسی‌بلند و برنامه‌ریزی برای تولید مدل کوپه، این خودروساز ژاپنی همچنان به وفادارترین محصول خانواده سنچوری، یعنی سدان نمادین وقار و تشریفات که از سال ۱۹۶۷ معرفی شده، وفادار مانده است. پس از گذشت هفت سال از معرفی نسل سوم، سنچوری با تغییراتی آرام اما هدفمند، آماده ادامه حکمرانی خود در بازار است.

تغییرات اندک اما حساب‌شده

نسل فعلی سنچوری که با کد G60 شناخته می‌شود، از سال ۲۰۱۸ تاکنون بدون تغییرات عمده عرضه شده بود؛ رویکردی که با ماهیت این مدل همخوانی دارد. با این حال، زمان آن فرا رسیده بود که تویوتا اندکی تحول را به چهره این سدان ۵.۳ متری بیاورد. در نتیجه، تازه‌ترین نسخه به مجموعه کامل‌تری از سیستم‌های ایمنی Toyota Safety Sense مجهز شده است. این فناوری‌ها که پیش‌تر در مدل‌های دیگر تویوتا مورد استفاده قرار گرفته بودند، اکنون با تنظیمات ویژه‌ای برای یک پرچمدار تشریفاتی ارائه می‌شوند.

سیستم پیشگیری از برخورد، اکنون گستره دید وسیع‌تری را پوشش می‌دهد و قادر به شناسایی موتورسیکلت‌ها و عابران پیاده در تقاطع‌ها است. همچنین، دستیار رانندگی پیشگیرانه با دخالت نرم در فرمان و ترمز، در موقعیت‌هایی مانند ظاهر شدن ناگهانی دوچرخه‌سوار یا نزدیک شدن به پیچ‌ها، به کمک راننده می‌آید.

کابینی ساده، آشنا و کمی کلاسیک

در فضای داخلی کابین، تویوتا به همان زبان طراحی سنتی و خلوت وفادار مانده است. تنها تغییر محسوس، اضافه شدن یک نمایشگر ۸ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی است. این صفحه نمایش، با وجود پشتیبانی از ناوبری آنلاین، در مقایسه با نمایشگرهای عظیم و پانورامای خودروهای لوکس امروزی، اندکی نوستالژیک به نظر می‌رسد.

در سایر بخش‌ها، همه چیز به همان شکل سابق باقی مانده است: طراحی محافظه‌کارانه، کیفیت بی‌نقص و تجربه‌ای منحصر به فرد. تویوتا حتی امکاناتی مانند شیشه عقب با قابلیت کاهش نور را که در نسخه شاسی‌بلند سنچوری وجود دارد، به این سدان اضافه نکرده است. این رویکرد نشان‌دهنده پایبندی تویوتا به سنت و حفظ DNA اصیل سنچوری است.

قدرتی آرام، اما بی‌وقفه

قلب تپنده این خودرو، همان پیشرانه هیبریدی آشنا شامل یک موتور V8 پنج لیتری تنفس طبیعی و یک موتور برقی است که مجموعاً ۴۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این نیرو از طریق گیربکس eCVT به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و سیستم تعلیق بادی با کنترل الکترونیکی، تجربه‌ای نرم و شناور را حتی بر روی سطوح ناهموار تضمین می‌کند. سنچوری همواره خودرویی بوده که بیش از هیجان راننده، بر آرامش سرنشینان تمرکز داشته و این فلسفه همچنان پابرجا است.

قیمت بالا برای لوکس‌ترین خودروی ژاپنی

مانند همیشه، این سدان جادار تنها برای بازار ژاپن عرضه خواهد شد. نسخه جدید با قیمت پایه ۲۳ میلیون ین، معادل حدود ۱۴۹ هزار دلار، به بازار عرضه می‌شود. این قیمت، نشان‌دهنده افزایش نزدیک به ۱۹ هزار دلاری نسبت به نسخه پیشین است. با این حال، این مدل همچنان ارزان‌تر از نسخه شاسی‌بلند است که ۲۷ میلیون ین قیمت دارد.

از نسخه امپراتوری تا GRMN

سنچوری سابقه‌ای طولانی در تولید مدل‌های خاص و محدود دارد. از جمله این مدل‌ها می‌توان به نسخه کانورتیبل تک‌نسخه‌ای مخصوص امپراتور ژاپن و نسخه قدرتمند GRMN که متعلق به آکیو تویودا است، اشاره کرد. این مدل جذاب اخیراً با جلوپنجره‌ای تازه و کیت بدنه فیبرکربنی، تعلیق پایین‌تر و چرخ‌های اختصاصی خود در نمایشگاه ژاپن ۲۰۲۵ به نمایش درآمد و توجه‌ها را به سوی خود جلب کرد.

ارسال نظر