پولِ آماده، تولیدِ معطل؛ بمب ساعتی در صنعت قطعات خودرو!
بسته حمایتی ویژه صنعت خودرو برای قطعهسازان با هدف خروج از بحران با همکاری بانکها و وزارت صمت تدوین شد.
عدم تکلیف بانکها، مانع اجرای بسته حمایتی 40 همتی قطعهسازان شد.
تأخیر در تزریق منابع مالی به صنعت خودرو
تخصیص بسته حمایتی 40 هزار میلیارد تومانی برای خروج صنعت قطعهسازی خودرو از بحران، که ماههاست در سطح سیاستگذاری نهایی شده، به دلیل عدم الزام بانکها در اجرای مصوبه، با تأخیر مواجه شده است. این خلأ قانونی، روند اجرای این مصوبه را تا به امروز متوقف کرده است.
جزئیات بسته حمایتی و سازوکار اجرایی
این بسته حمایتی با هدف جلوگیری از تعمیق بحران در صنعت خودرو تعریف شده است. بر اساس سازوکار پیشبینی شده، تسهیلات باید مستقیماً به حساب قطعهسازان واریز شود. عزتالله زارعی، سخنگوی وزارت صمت، پیشتر اعلام کرده بود که دو منبع بانکی 20 هزار میلیارد تومانی برای حمایت از خودروسازان پیشبینی شده و سازوکار اجرایی آن ابلاغ شده است. بر اساس این سازوکار، فهرست قطعهسازان به بانکها ارائه شده و منابع مالی مستقیماً به حساب آنها واریز خواهد شد، به گونهای که هیچ مبلغی در اختیار مستقیم خودروساز قرار نگیرد.
اظهارات دبیر انجمن قطعهسازان
با این حال، ارش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو، در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، بر لزوم همراهی کامل شبکه بانکی برای پرداخت این تسهیلات تأکید کرد. وی با بیان اینکه اگرچه مصوبه تخصیص منابع در 25 آبانماه ابلاغ شده، اما بانکها در این زمینه «مکلف» نشدهاند، اظهار داشت: "همین خلأ الزام، اجرای مصوبه را تا این لحظه به تعویق انداخته است."
امید به آغاز تخصیص منابع در هفته آینده
محبینژاد همچنین ابراز امیدواری کرد که بانکهایی که فهرست قطعهسازان را دریافت کردهاند، فرآیند تخصیص منابع را در هفته آینده آغاز کنند. وی در خصوص وضعیت موجود هشدار داد که در صورت ادامه این روند، تولید خودرو و حتی بقای بنگاههای قطعهسازی با اختلال جدی روبرو خواهد شد.