سرآمد انتخاب هوشمندانه

افشاگری جنجالی: وزیر نفت در مقابل دولت ایستاد! بنزین زیر ذره‌بین؛ دولت پشیمان می‌شود؟

مصوبه بنزینی جدید با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت و اصلاح سیاست‌های اقتصادی، مسئولیت‌پذیری را از سوی مسئولان و سازمان برنامه و بودجه مطالبه می‌کند.

وزیر نفت در دولت مخالف مصوبه جدید بنزینی بود

عدم پذیرش مسئولیت در دولت؛ زیر سوال رفتن سیاست‌های کلان اقتصادی

مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در جریان جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۵ آذر) مجلس در نطق میان دستور خود ضمن تبریک به مناسب فرا رسیدن سالروز بسیج، به چالش‌های پیرامون مصوبه جدید بنزینی دولت پرداخت و بر عدم پذیرش مسئولیت از سوی برخی مقامات دولتی تاکید کرد.

شریعتی در این خصوص اظهار داشت: "چند نکته درباره مصوبه بنزینی دولت وجود دارد، نکته اول اینکه چرا در دولت کسی قبول مسئولیت نمی‌کند؟ دیروز بنده در حاشیه کمیسیون انرژی از وزیر نفت سوال کردم و ایشان گفت من در دولت مخالف بودم. از رئیس سازمان بهینه سازی انرژی پرسیدم و وی نیز بیان کرد مصوبه مربوط به قبل از انتصاب بنده است، چرا سازمان برنامه و بودجه از پشت صحنه خارج نمی شود و قبول مسئولیت نمی کند."

"سلطان ناترازی‌ها"؛ نقدی بر عملکرد ۲۰ ساله

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با ابراز این عقیده که آقای بیگدلی به درستی آقای پورمحمدی را سلطان ناترازی ها در کشور لقب داد، افزود: "چرا این لقب برازنده ایشان هست؟ آقای پورمحمدی از سال ۸۳ تاکنون همواره در رده بالای مدیریتی بانکی، اقتصادی و بودجه کشور بوده امروز هم رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور است آیا این تشدید ناترازی‌ها طی این ۲۰ سال شایسته یک عذرخواهی از ملت نیست؟"

وی در ادامه تصریح کرد: "مثالی می‌زنم؛ آقای پورمحمدی دو هفته قبل در مجلس در خلال بررسی برنامه هفتم اظهار کرد که سال ۹۹ ایران ۶ میلیارد دلار صادرات بنزین داشت و امروز به همین میزان وارد کننده شدیم، چرا ایشان خودش را مسئول نمی‌ داند که سال ۹۹ در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با ساماندهی وضعیت سهمیه خودروها مخالفت کرد."

ابهام در کارایی مصوبه بنزینی؛ صرفاً درآمدزایی برای سازمان برنامه و بودجه؟

شریعتی با اشاره به اینکه در صدر مصوبه اخیر نوشته شده "به منظور کاهش واردات و استفاده از کارت شخصی چنین مصوبه ای صورت پذیرفت"، خاطر نشان کرد: "من به صراحت اعلام می‌کنم این مصوبه نه مصرف را کاهش خواهد داد نه جلوی قاچاق را خواهد گرفت و در نتیجه واردات را کاهش نخواهد داد فقط اندکی درآمد برای سازمان برنامه و بودجه خواهد داشت که در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها خرج یارانه‌ها کند این هم که با تورمی که ایجاد می‌کند خنثی خواهد شد."

وی در ادامه ضمن تشکر از دولت، افزود: "اینکه دولت تصمیم گرفته که کاری انجام دهد جای تشکر دارد اما چرا تصمیمی که کم فایده و پرهزینه است را اتخاذ می‌کنید؟ در قانون برنامه و در قانون بودجه تکالیفی را برای دولت تعیین کردیم چرا دولت این تکالیف را دنبال نمی‌ کند؟ تکالیفی که بسیاری از آن ها اجرای سیاست‌های غیرقیمتی است."

مخالفت با ساماندهی کارت جایگاه؛ سفره‌داران مخالف چه کسانی هستند؟

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه ما برای حذف کارت جایگاه در تبصره سه بند «ت» حکم داریم، گفت: "بر اساس این مصوبه گفتیم که تصفیه سهمیه سوخت را به حساب بانکی صاحب خودرو ببرید با این کار کل کارت جایگاه ساماندهی و شفاف می شود چرا این کار انجام نمی شود. چرا دولت آیین نامه این را بیش از شش ماه در هیئت وزیران انداخته و مصوب نمی کند؟ چه کسانی مخالف این مصوبه هستند؟ سفره‌دارها مخالف اند.اول شرکت‌های پشت صحنه شرکت ملی پخش که ساماندهی و تعمیر و نگهداری را دنبال می‌کنند و پروژه دارند و سفره آنها جمع می شود."

وی با اشاره به اینکه امروز ۴۳ درصد سوخت‌گیری در جایگاه‌ها با کارت شخصی نیست با کارت جایگاه انجام می شود، خاطر نشان کرد: "ما ۳۱ میلیون کارت سوخت شخصی داریم و ۶۰ هزار کارت جایگاه ما ۴۳ درصد سوخت‌گیری با کارت جایگاه انجام می شود. این سفره جمع خواهد شد. یک بانک خاصی که امروز ۷۰ درصد تراکنش‌های جایگاه سوخت را در اختیار دارد سفره‌اش جمع می‌شود، قاچاقچی‌ها هم که به طریق اولا سفره شان جمع می شود."

ضعف کارشناسی در سازمان پدافند غیرعامل و اشکالات مصوبه بنزینی

شریعتی خطاب به رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: "چرا وضعیت کارشناسی در این سازمان اینقدر ضعیف است. ما بارها توضیح دادیم سیستم تصفیه سهمیه یارانه مستقل از بانک است، مگر امروز قبض برق، قبض گاز که پرداخت می شود قوانین و شرکت گاز هک می شوند."

وی با اشاره به اینکه در مصوبه بنزینی دولت سه اشکال دیگر هم وجود دارد، بیان کرد: "اشکال اول این است که ما برای خودروهای نوشماره سهمیه قرار ندادیم آیا این عدالت است که یک خانوار که با قرض و با بدبختی توانسته پول جمع کند و یک خودروی داخلی نسبتاً ارزان قیمت بخرند البته ارزان قیمت که نداریم آیا این را باید از سهم یارانه محروم کنیم؟"

شریعتی افزود: "اما یک خانواده که به اسم اعضای خانواده چند خودرو دارد همه سهمیه بگیرند و این سهمیه را شما به جای اینکه به هر فرد بدهید به هر خانوار باید می‌دادید."

شریعتی با اشاره به اینکه اشکال دوم سهمیه خودروهای سی ان جی سوز است، بیان کرد: "دولت گفته سهمیه خودروهای سی ان جی سوز را نصف می‌کنیم اما ما در قانون برنامه تنوع سبد سوختی را در خودروهای ال پی جی سوز در خودروهای برقی هیبریدی هم داریم چرا سهمیه آنها نباید نصف شود؟آیا دولت نمی‌خواهد این سهمیه‌ها را اعمال کند؟ چرا خودروهای کار که خودروهایی هستند که مردم دارند با آنها امرار معاش می‌کنند در نظر نگرفتیم؟"

وی در پایان با اشاره به اینکه امروز ۲۹ درصد از خودروها برای امرار معاش استفاده می شوند، گفت: "این را سامانه عمومی بگذارید و به جای اینکه رانتی برای شرکت‌ها در نظر بگیرید بر اساس پیمایش اعمال کنید و بحث ال‌پی‌جی را هم من به وزیر نفت تاکید کردم؛ هیچ اجازه‌ای از دولت نمی‌خواهد، زیرا قانون بودجه برای شما تعیین تکلیف کرده و ۵۰۰ هزار تن با قیمت نرخ اول یارانه بنزین اجرا کنید."

ارسال نظر