سرآمد انتخاب هوشمندانه

حیرت‌انگیز! رشد ۲۰ درصدی حمل‌ونقل ریلی بار بین‌المللی: ایران در مسیر شکوفایی یا تله؟

بهره‌وری لوکوموتیوها و رشد حمل بار ریلی ایران به همراه رکورد حمل بار بین‌المللی در راستای دیپلماسی ریل‌پایه و توسعه کریدورها صورت گرفته است.

روابط عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در واکنش به انتقادات مطرح شده پیرامون وضعیت بهره‌وری لکوموتیوها و عملکرد بخش ریلی، توضیحات تفصیلی ارائه کرد.

خروج از "شرایط عقب‌گرد" با تزریق منابع مالی

بر اساس رویکرد دولت سیزدهم، شرکت راه‌آهن اعلام داشت که از بازگو کردن ناکارآمدی‌های مستند دوره قبل خودداری کرده اما برای تنویر افکار عمومی، جزئیات اقدامات اخیر را تشریح می‌کند. تزریق منابع مالی در دولت سیزدهم، راه‌آهن را از "شرایط عقب‌گرد" خارج کرده و منجر به تغییر مسیر نزولی جریان بار در سال‌های گذشته شده است.

رشد 17 درصدی آماده‌به‌کاری لکوموتیوها

آمارها نشان می‌دهد که تعداد لکوموتیوهای آماده‌به‌کار، که در مرداد سال گذشته به پایین‌ترین حد خود یعنی 489 دستگاه رسیده بود، با رشد 17 درصدی به 574 دستگاه افزایش یافته است. این اقدام موجب رشد 12 درصدی تناژ بار و رشد 6.4 درصدی تن-کیلومتر در شش‌ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل شده است. این روند، نشان‌دهنده پایان دوره افول و آغاز رشد دو رقمی در حمل‌ونقل ریلی بار تلقی می‌شود.

رکورد بی‌سابقه در حمل بار بین‌المللی

رشد در بخش بین‌الملل نیز مشهود است. در نیمه نخست سال 1403، حمل بار بین‌المللی به رقم 2.187 میلیون تن رسید و در نیمه دوم همان سال با جهش 33 درصدی به 2.911 میلیون تن افزایش یافت که این رقم "رکورد بی‌سابقه" توصیف شده است. مجموع بارهای بین‌المللی در شش‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.

دیپلماسی ریل‌پایه و توسعه کریدورها

این نتایج محصول "دیپلماسی ریل‌پایه" و توافقات چندجانبه در کریدورهای شرقی–غربی و شمالی–جنوبی عنوان شده است. انتشار توافق چهارجانبه ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان که توسط رئیس‌جمهور قزاقستان در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه مطرح شد، در همین چارچوب ارزیابی می‌شود.

افزایش چشمگیر ورود واگن‌های باری از خارج

در حالی که طی هفت سال پیش از دولت سیزدهم، تنها 7 قطار باری از چین وارد ایران شده بود، در دوره جدید 31 قطار از چین و 47 قطار از روسیه به کشور وارد شده است. مرز ریلی ایران–افغانستان نیز پس از بسته ماندن به دلیل سوءمدیریت گذشته، بازگشایی شده و طی 8 ماه اخیر 350 هزار تن محموله از آن مبادله شده است.

کاهش تأخیرات و افزایش سرعت سیر

در پاسخ به ادعای افزایش تأخیرات، سیاست جدید شرکت راه‌آهن بر حذف تقلیل سرعت‌ها و افزایش سرعت سیر متمرکز شده است. مسیر تهران–مشهد پس از پنج سال وقفه، دوباره در مسیر کاهش زمان سیر به 8 ساعت قرار گرفته و در فاز نخست حدود یک ساعت کاهش زمان سفر حاصل شده است.

کاهش سوانح فنی و ارتقای ایمنی

آمار سوانح فنی در 8 ماهه امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، حتی با وجود افزایش بارگیری، حمل‌ونقل، جابه‌جایی و سرعت قطارها. طی سال گذشته نیز 27 گذرگاه همسطح ایمن‌سازی، 19 زیرگذر احداث و 5 کیلومتر دیوار حفاظتی در حاشیه خطوط ریلی ساخته شده است.

تعهد به خدمات ایمن و مستمر

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر روحیه جهادی، اعلام کرد که همچنان در مسیر افزایش کیفیت سفرها، تقویت اعتماد عمومی و توسعه حمل‌ونقل ایمن گام برمی‌دارد و مأموریت خود را برای ارائه خدمات ایمن، مستمر و مسئولانه ادامه خواهد داد.

ارسال نظر